På 2 minus 1-veje bliver to vejbaner til en. Det lyder måske svært at navigere i, men det er det i virkeligheden ikke. For selv om vejen snævrer ind til én vognbane for begge retninger, så kan det faktisk højne sikkerheden, hvis blot man kører rigtigt på vejene.
- På 2 minus 1-vejene skal man holde ekstra godt øje med modkørende bilister og bløde trafikanter. Det er en vejtype, der egner sig til veje med begrænset trafik, og hvor hastigheden er lav, siger Dennis Lange, jurist i FDM.
Plads til bløde trafikanter
På vejene er der lavet ekstra plads til fodgængere og cyklister, så man undgår smalle landeveje, hvor bilerne kører tæt forbi bløde trafikanter. Vejen er udstyret med kantbaner, som kan bruges som vigeareal, når to biler møder hinanden.
- Det er afgørende, at 2 minus 1-veje kun anlægges, hvor de fysiske forhold og trafikmængden er egnet til det. Derfor er det ikke veje, man vil se alle steder. Men når de bruges de rigtige steder, er det en fin vejtype, der forbedrer sikkerheden på vejen. Danskerne skal vænne sig til at køre på dem, og det er vigtigt at huske, at man som bilist skal sætte farten ned, da det er en smal vej med risiko for modkørende, siger Dennis Lange.
En tredjedel af landets kommuner
De danske kommuner har taget den nye vejetype til sig, og en tredjedel af landets kommuner har allerede anlagt minimum en 2 minus 1-vej, viser Vejdirektoratets tal.
Parkering
Det er som udgangspunkt tilladt at parkere i kantbanen på en 2 minus 1-vej, med mindre andet er gældende som fx parkeringsforbud, nærhed til kryds eller det er foran en indkørsel. Vejtypen vil dog som regel ikke blive brugt på strækninger, hvor der er et stort behov for parkering.