De daglige trafikanter på Helsingørmotorvejen har opdaget det: Der er seks spor helt til/fra Hørsholm – med 110 km/t., fin, ny sort asfalt og snorlige striber.

Men nu er det også helt officielt. Ved en ceremoni, der taktfuldt var henlagt til en byggeplads lidt væk fra den travle motorvej, kunne transportminister Hans Christian Schmidt 26. august sige tillykke til trafikanterne, der nu får mindre trængsel, og til Vejdirektoratet, der har klaret udvidelsen hurtige og billigere end planlagt.
Oprindelig plan: klar til november
På den store tavle, der oprindelig stod langs vejen og ved indvielsen dannede kulisse for talerne, stod der, at vejen ville være klar i november 2016. I stedet kunne ministeren og de andre indvielsesgæster glæde sig over, at det var en varm augustdag.
I praksis blev vejens seks spor færdig 3. august. Det var kun få uger efter, at det sidste store bygværk, Egebækvej-broen, var blevet færdig. Det var denne bro, der oprindelig kollapsede.
SE OGSÅ: Sådan bygges en motorvejsbro - på ét minut
Billigere end forventet
Den fire km lange udvidelse har et budget på 1,2 mia. kr., men når regnskabet er gjort op, kan der formentlig sendes et par hundrede mio. kr. tilbage til Infrastrukturfonden.

Helsingørmotorvej selv kunne godt bruge nogle af de penge. Den oprindelige plan for udvidelsen gik helt til Hørsholm C/Isterødvejen, men det rakte Folketingets bevilling ikke til.
Der er både vedtaget anlægslov og gennemført VVM-undersøgelse for den sidste strækning.
Intet løfte om mere udvidelse
Transportministeren kunne ved indvielsen ikke love nogen snarlig bevilling. Han henviste til, at selv om der ganske vist er en del penge i Infrastrukturfonden, snart fire-fem mia. kr., er der dels anlægsloft i staten, dels mange andre vejprojekter, der står i kø.
Selv om der mangler en logisk, sidste udvidelse af motorvejen, forventer Vejdirektoratets eksperter ikke, at det i første omgang giver nævneværdige køproblemer. I nordgående retning, hvor myldretidstrafikken er mere spredt, drejer en meget stor del af bilerne fra ved Hørsholm Syd, hvor de seks spor slutter.
De foreløbige erfaringer med tre ugers trafik er, at der i sydgående retning bliver mere kø ved Kongens Lyngby, men at der samlet er sket en betydelig forbedring. Det kan dog spille ind, at der indtil nu har været asfaltarbejde lige nord for den udvidede strækning.
SE OGSÅ: Danmarks første motorvej: fra 700 til 80.000 biler