Motorvejen gøres bred: tid til det store vejarbejde

Udvidelsen af Østjyske Motorvej går i gang nu. Det vil give endnu mere forstoppelse end i dag, men Vejdirektoratet har en ny taktik for at mindske generne. Sidst i 2019 bliver alt godt.

Midterrabatten på E45 ombygges til kørespor.
Trafik

Store entreprenørmaskiner blander sig nu i den meget tætte trafik på Østjyske Motorvej E45. Fra 18. januar vil trafikanterne kunne mærke, at udvidelsen af motorvejen mellem Aarhus og Skanderborg går i gang. Og det kan give ekstra forstoppelse.

Vejarbejdet begynder nu i den nordligste ende mellem motorvejskryds Aarhus S og Skanderborg N, i første omgang kun i sydgående retning. Omkring 1. februar går arbejdet i gang syd for Skanderborg.

Kort over strækningen med vejarbejde.
Vejarbejdet begynder på den grønne strækning og til februar følger den blå. Den gule del gemmes, måske til sommer, for at give bilisterne et 'pusterum' midt på strækningen.

Motorvejskryds bliver flaskehals

- Motorvejskrydset ved Aarhus S bliver uden tvivl den største flaskehals i projektet, fordi trafikanterne får endnu mindre plads at flette sammen på. Derfor prioriterer vi at få den nordligste strækning færdig først. Vi forventer at være færdig dér inden sommerferien, siger Vejdirektoratets projektleder, Robin Højen Madsen.

Helt generelt vil der under hele vejarbejdet være to smalle spor og en fartbegrænsning på 80 km/t.

Se mere om udvidelsen af E45 (Vejdirektoratets særlige side)

Helt generelt vil der under hele vejarbejdet være to smalle spor og en fartbegrænsning på 80 km/t. I begyndelsen vil der kun være ét spor i aften- og nattetimerne.

Nødsporet vil være inddraget, så strækningen bliver langt mere sårbar overfor hændelser som sammenstød, motorstop eller tabt gods. Det store vejarbejde overvåges direkte og døgnet rundt fra Vejdirektoratets Trafikcenter i København. Der er opsat 18 master med overvågningskameraer, som dækker hele den 15 km lange strækning. Kameraerne skal være Vejdirektoratets øjne på vejen, så hjælp hurtigt kommer frem ved en hændelse.

Ny metode: pusterum midt på strækningen

For at yderligere at mindske generne for trafikanter forsøger Vejdirektoratet sig med en ny måde at gennemføre vejarbejdet på:

Vi holder cirka fire km fri for vejarbejde midt på hele strækningen, hvor hastigheden sættes op til 110 km/t.

- Vi holder cirka fire km fri for vejarbejde midt på hele strækningen, hvor hastigheden sættes op til 110 km/t. Det gør vi for at give et ’pusterum’ i vejarbejdet og for at få skabt luft i trafikken igen, og endelig vil vi se, hvordan trafikken arter sig med omlægningerne og hastighedsnedsættelsen, inden vi går i gang med midterste etape, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.

Vejdirektoratets trafik-app giver hurtig information.
Vejdirektoratets trafik-app kan give hurtige og målrettede oplysninger om hændelser under vejarbejdet på E45.

Samtidig med vejarbejdet på E45 indføres en udvidet trafikkantservice. På Vejdirektoratets app ’Trafikinfo’ kan man under menupunktet ’Projekter’ aktivere ’Følg’ for at modtage information. Dermed får man direkte besked, når der sker noget på strækningen.

Se mere om Vejdirektoratets apps

Nordgående senere

Vejarbejdet i nordgående retning går i gang senere.

Hele den 15 km lange strækning af E45 mellem Aarhus Syd og Skanderborg Syd ventes udvidet fra fire til seks spor i slutningen af 2019.