Aldrig før har så få mennesker mistet livet i den danske trafik som i 2020. 155 døde på veje og cykelstier sidste år, og det er det laveste antal, siden statistikken begyndte i 1930. Det år døde omkring 250.
De foreløbige tal fra Vejdirektoratet viser, at antallet af omkomne faldt med markante 22 procent fra 2019 til 2020.
2.759 er kommet til skade i trafikken sidste år – et gedigent fald på 10 procent fra 2019 og det laveste antal i moderne tid.
Stadig mange buler i bilerne
Men blandt de mindre alvorlige ulykker er der nærmest status quo. Antallet af sammenstød med kun materielle skader (som politiet får kendskab til) er blot faldet to procent – til ca. 10.500.
Selv om udviklingen i trafikulykker fra 2019 til 2020 er opløftende, ser Corona-lukningen af samfundet ud til at have en stor del af ’æren’.
Tjek hvad FDM Forsikring tilbyder
Mindre trafik er stor del af forklaringen
I perioden januar-februar og juni-oktober, hvor samfundsaktiviteten var nogenlunde normal, skete der også et fald, men ikke så stort.
2020-ulykker i tal
Omkomne: 155 (-22%)
Tilskadekomne 2.759 (-10%)
Materielulykker 10.445 (-2%)
Antal omkomne faldt 17 procent i tiden med normal trafik mod 30 procent i de fem delvist lukkede måneder med lav trafik (marts-maj og november-december).
Samme billede gælder for tilskadekomne og ulykker med materielle skader. Ja, faktisk steg antallet af ulykker med kun materielle skader, da biltrafikken var nogenlunde normal.
Nedlukning gavnede trafiksikkerheden
Trafikdræbte |
Tilskadekomne |
Ulykker kun materielle skader |
|
Ulykker under corona-nedlukning |
-30% |
-22% |
-12% |
Ulykker med normal trafik |
-17% |
-2% |
6% |
Men selv om de danske veje blev mere sikre i 2020 og ulykkestallene er de hidtil laveste – corona eller ej - rækker det langt fra til at opfylde den officielle danske ambition fra 2012 om en halvering af trafikulykker.
Det år kom Færdselssikkerhedskommissionen med sin store handlingsplan, som skulle resultere i højst 120 trafikdræbte og 2.000 skadede i 2020.
Nyt mål: 90 omkomne årligt
Selv om målet ikke blev nået, er kommissionen for nylig kommet med en ny plan, som atter en gang stiler efter en halvering af ulykkerne. Denne gang har samfundet ti år til at nå målet. Udgangspunktet er ikke de ikke-nåede 120 trafikdræbte, men gennemsnittet af de seneste fem års ulykker, som er ca. 180.
Dermed skal Danmark i 2030 være nede på maks. 90 trafikdræbte årligt.