Masser af motorveje, andre vejprojekter, jernbaner, letbaner og cykelstier har fået grønt lys til byggestart frem til 2030. Men flere og til dels usædvanlige trafikprojekter kan være på vej.
Med den store plan for infrastruktur, som alle Folketingets partier i varierende grad står bag, er der samtidig sat penge af til en foreløbig undersøgelse af veje, broer og havne.
Det potentielt største projekt i den pulje af forundersøgelser er en bro – eller nu muligvis også tunnel – mellem Bøjden på Sydfyn og Fynshav på det østlige Als.
11 km lang motorvejsbro
Broen vil blive omkring 11 km lang og dermed gå længere over vand end nogen anden eksisterende bro i Danmark. Femerntunnelen bliver dog 18 km.
Undersøgelsen, som får 20 mio. kr., skal også se på de problematiske vejanlæg på begge sider af vandet. Forbindelsen skal – hvis den bliver til noget - formentlig være en firesporet motorvej.
Vinger på bro
De andre nye forundersøgelser (med prisen for undersøgelsen):
- Kan man anlægge en færgehavn langt ude i Langelandsbæltet? Det skal en analyse af strømforholdene være med til at belyse. Tanken er at flytte Tårs Færgehavn på Vestlolland 2,5-3,5 km ud i bæltet via lavbro/dæmning. En tidligere undersøgelse har vist, at projektet har dårlig samfundsøkonomi, og at projektet muligvis blokerer vandgennemstrømningen uacceptabelt, og at sejladsforholdene ind i den nye havn er problematiske. De to sidste forhold skal nu undersøges grundigere. Formålet med havnen er at næsten halvere sejltiden mellem Lolland og Langeland. (10 mio. kr).
- Hvad vil det betyde, hvis man nedriver dele af Bispeengbuen i København? Danmarks eneste motorvej på piller er ikke noget kønt syn fra siderne, men den sekssporede motorgade er en vigtig indfaldsvej til København. Hvis den ene ’bue’ rives ned, vil det betyde 2x2 spor i stedet, og så kan der anlægges en park på stedet, og den nedgravede å kan fritlægges. (10 mio. kr.)
- Hvor og hvordan kan man bygge en ny bro over Lillebælt til biler og tog? Kapaciteten til tog på den gamle bro og biler på den nye er presset og vil blive det endnu mere. Analysen af trafikken skal bl.a. ses i forhold til, om det er nødvendigt, hvis der kommer en Fyn-Als-bro og/eller en Kattegatbro. (15 mio. kr.)
- En udvidelse af Vejlefjordbroen. Kan det lade sig gøre at give broen vinger og hægte yderligere en vognbane på i hver side. Og hvad vil det koste. (15 mio. kr.)
- Den sjællandske tværforbindelse, rute 22 Kalundborg-Slagelse-Næstved-Vordingborg, bør forbedres. Mulighederne skal belyses i en forundersøgelse. Motorvejsløsninger skal indgå. (13 mio. kr.)
- Rute 6 mellem motorvejen ved Roskilde og motorvejen ved Solrød har betydelig trængsel i myldretiderne. En forundersøgelse skal se på, hvordan strækningen kan opgraderes. (8 mio. kr.)
- Vejene omkring Assens skal forbedres. Staten giver tilskud til en lokal forundersøgelse. (5 mio. kr.)