De danske veje får et gigantisk løft. Over de næste ca. 14 år investeres der yderligere 52 mia. kroner, og sammen med 45 mia. nye kroner til kollektiv transport og 13 mia. statslige kroner til infrastruktur ved Lynetteholmen i København er det den største samlede investering i dansk infrastruktur.
Det fastslog finansminister Nicolai Wammen, da han 28.juni sammen med andre ministre og – helt usædvanligt ordførere for samtlige andre partier i Folketinget – præsenterede ’Infrastrukturplan 2035’.
– Med planen binder vi Danmark sammen og tænker langsigtet. Fordi alle er med, ved borgerne, hvad de kan regne med, uanset hvem der sidder i regering, sagde finansministeren.
Ikke alle står bag alt
Det er dog ikke alle partier, der er med i alle delaftaler. F.eks. er Enhedslisten og Alternativet slet ikke med i vejaftalen, og de borgerligere partier har ikke forpligtet sig til Togfonden. Det fik Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til at bemærke, at hvis han en dag fik flertal, kunne han godt finde på at bruge de nye penge til en ny jernbane Aarhus-Silkeborg til i stedet at fremskynde nogle vejprojekter.
Transportordfører for Liberal Alliance og tidligere transportminister Ole Birk Olesen havde denne analyse:
– Engang troede man, at alt ikke kunne gennemføres. Hvis østjyderne skulle have en udvidet motorvej, var der ikke råd til at fynboerne også kunne. Men det fik vi gjort op med i blå bloks 2019-plan, sagde Ole Birk Olesen.
Det var en trafikplan, som i betydeligt omfang ligner den plan, regeringen nu har fremlagt og fået solidt flertal for.
Grønt lys til næsten alt
Til kamp mod støj og støtte til cykler
Den nye plan afsætter også 3 mia. kr. til bekæmpelse af trafikstøj og andre 3 mia. kr. til cykelprojekter. Begge beløb kan blive højere, da der også kan være yderligere penge i anlægsbudgetter og hos kommuner.
Og det er da også næsten samtlige store og mellemstore vejprojekter, som er fremlagt og delvist vedtaget gennem mere end et årti, der nu får grønt lys. Det gælder også dele af ’Hærvejsmotorvejen’, som ellers var taget ud i regeringens oplæg fra april. Nu gennemføres to etaper, som indebærer, at de ikke går gennem den mest sårbare natur.
Men nogle veje kommer længe før andre.
Nogle projekter kan begynde næsten med det samme, mens andre må vente til 2026 eller 2030 med at gå i gang. Dermed vil en del af vejprojekterne først være færdige midt i 2030’erne.
En mulig Kattegatforbindelse indgår ikke i aftalen. Her afventer regeringen en undersøgelse, som vil være klar til jul.
Sådan ser vejplanen ud:
Nye motorveje
Sættes i gang 2022 (pris i parentes)
Kalundborgmotorvejen (1,9 mia. kr.)
Hillerødmotorvejen (0,9 mia. kr.)
Sættes i gang 2025
Motorvej over Limfjorden vest om Aalborg (7,0 mia. kr.)
Sættes i gang 2026
Frederikssundsmotorvejen (2,9 mia.)
Næstvedmotorvejen (1,5 mia. kr.)
Motorvej langs rute 13 forbi Viborg (3,9 mia. kr.)
Motorvej Give-Billund (2,0 mia. kr.)
Andre store projekter
2022
Udvidelse Østjyske Motorvej Kolding-Aarhus nord (6,2 mia. kr.)
Kronprinsesse Marys Bro gøres betalingsfri (1,1 mia. kr.)
2023
Opgradering rute 26 Sallingsund-Hanstholm (0,7 mia. kr.)
Opgradering rute 15 Herning-Ringkøbing (0,9 mia. kr.)
Øget kapacitet Motorring 3 (0,3 mia. kr.)
2024
Opgradering rute 11 Varde-Korskroen (0,4 mia. kr.)
Udvidelse Øresundsmotorvejen (0,6 mia. kr.)
Udvidelse Amagermotorvejen (1,7 mia. kr.)
2025
Udvidelse Fynske Motorvej syd om Odense (1,1 mia. kr.)
Udvidelse Ring 4 ved København, nordlig (0,9 mia. kr.)
Tunnel til Aarhus Havn (2,7 mia. kr.)
2026
Motorvej nordøst om Herning (0,4 mia. kr.)
Udvidelse Motorring 4 (0,6 mia. kr.)
Nødspor Vestmotorvejen Korsør-Vemmelev (0,7 mio.)
2028
Udvidelse Hillerødmotorvejen Motorring 3-Ring 4 (0,4 mia. kr.)
2029
Udvidelse Hillerødmotorvejen Ring 4-Farum (1,1 mia. kr.)
2030
Ny vej til Stevns (0,6 mia. kr.)
2031
Motortrafikvej Aarhus-Viborg, østlig del (1,5 mia. kr.)
Opgraderet rute 34 Haderup-Skive (1,1 mia. kr.)
Omfartsveje og andre mindre projekter
2022
Ombygning af tilslutningsanlæg mellem Aarhus nord og Randers nord (231 mio. kr.)
2+1-vej på rute 40 Skagen-Ålbæk (221 mio. kr.)
Ombygning af kryds på E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing F (48 mio. kr.)
2024
Omfartsvej ved Nørreballe på rute 9, Lolland (311 mio. kr.)
2029
Omfartsveje ved Abild og Skærbæk på rute 11, Sønderjylland (297 mio. kr.)
Omfartsveje ved Tirstrup og Trustrup på rute 15, Djursland (320 mio. kr.)
2031
Udbygning til 2+1 motortrafikvej på rute 15 mellem Bale og Tåstrup, Djursland (357 mio. kr.)
Få FDMs nyhedsbreve
Sådan ser det store budget ud:
|
Allerede afsat |
Nye penge |
Samlet t.o.m. 2035 |
Veje |
12,1 mia. kr. |
51,7 mia. kr. |
63,8 mia. kr. |
Jernbane |
41,2 mia. kr. |
44,9 mia. kr. |
86,1 mia. kr. |
Øvrige |
1,5 mia. kr. |
9,2 mia. kr. |
10,7 mia. kr. |
Samlet |
54,8 mia. kr. |
105,8 mia. kr. |
160,6 mia. kr. |