Der skal graves et gevaldigt hul i Københavns Havn, så bilerne i fremtiden kan komme hurtigere og nærmest køfrit til og fra den nye bydel Nordhavn – og måske senere hele vejen til lufthavnen.
Projektet med den 3,4 mia. kroner dyre tunnel har været i gang i flere år, og nu begynder arbejdet for alvor at tage fart. Men selv om det bliver et gigantisk anlægsprojekt, kommer det ikke til at genere trafikken eller beboere særlig meget.
Det meste af arbejdet foregår på eller nær vandet samt i selve Nordhavn, der endnu ikke er udbygget med boliger og erhverv. Og det meste af materialerne til byggeriet og overskudsjorden derfra kan sejles til og fra.
600 lystbåde flyttes
Mest generet bliver sejlerne i Danmarks største lystbådehavn, Svanemøllehavnen, da tunnelen skal graves tværs gennem havnen. 600 af de 1.500 lystbåde er i eftersommeren flyttet til en ny, midlertidig havn på Nordhavnssiden, formentlig indtil 2027.
Tunnelen på 1,4 km anlægges ved at grave ned oppefra og støbe bund, sider og låg på stedet.
Den nye tunnel bliver en direkte forlængelse af den eksisterende tunnel på Nordhavnsvej, og sammenlagt bliver den kombinerede tunnel 2,2 km med en til- og frakørsel ca. midt på.
Gammel tunnel er forberedt
Tunnelen under havnen bygges lige som første etape med to spor i hver retning uden nødspor. Fartgrænsen ventes at blive 60-80 km/t.
Den første tunnel er gjort klar til at blive forlænget under havnen, og derfor forventer Vejdirektoratet kun små gener for trafikken i byggeperioden.
Ret sent i processen bliver der brug for kortere lukninger af den gamle tunnel, mest om natten, så de to tunneler kan kobles fysisk og elektronisk sammen.
Kan være klar midt i 2027
Den nye tunnel, som anlægges af Vejdirektoratet på vegne af Københavns Kommune, ventes åbnet midt i 2027.
Projektet er forberedt til en mulig tredje etape – 10-11 km ekstra tunnel via den kommende bydel Lynetteholmen og helt til Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn.
Skal fortsætte 10 km til lufthavnen
Da der er en politisk forventning om, at denne etape en gang bliver vedtaget som et statsligt projekt, er der bevilget et stort beløb til at fremtidssikre Nordhavnstunnellen. Det sker ved allerede nu at anlægge et stort rampeanlæg i Nordhavnen, som kommer til at koste omkring en tredjedel af byggeriet selve af kyst til kyst-tunnelen.
Den lange tunnel til og fra lufthavnen, også kendt som Østlig Ringvej, kan tidligst være klar i 2035.
Nordhavnstunnelen skal bygges af et joint venture-selskab, der består af Besix (Belgien) og MT Højgaard (Danmark) med støtte fra NIRAS, Jacobs og Bravida Danmark.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.