Ny vej slår vigtig ring om Aarhus

Trafikken syd for Aarhus har fået et vældigt løft, efter at en tredje ringvej er bygget færdig. Giber Ringvej, som lige mangler det sidste, er det største vejprojekt i Aarhus’ historie. Alligevel er der udsigt til forstoppelse i flere år.

Giber Ringvej går fra Østjyske Motorvej til Beder-Malling nær Kattegat-kysten.
Trafik

Det har været et morads af smalle, snoede landeveje og en stribe landsbyer, når bilister skulle navigere på tværs af indfaldsvejene syd for Aarhus.

Men ikke længere.

Med indvielsen af Giber Ringvej er turen mellem Østjyske Motorvej/Aarhus Syd Motorvejen og bysamfundene Tranbjerg, Mårslet, Beder og Malling blevet markant hurtigere og mere sikker for alle.

Giber Ringvej (den blå linje) indgår i en tredje ringvej sammen med Østjyske Motorvej og Djurslandsmotorvejen.
Giber Ringvej (den blå linje) indgår i en tredje ringvej sammen med Østjyske Motorvej og Djurslandsmotorvejen. Illustrationer/fotos: Aarhus Kommune

12 km ringvej gør hverdagen lettere

Den 12 km lange landevej er nu stort set færdig, og rådmand i Aarhus Kommune for teknik og miljø, Nicolaj Bang, kunne op til indvielsen glæde sig over de bedre trafikforhold:

- Vejen vil gøre hverdagen lettere for tusindvis af aarhusianere, og den vil samtidig lede en stor mængde gennemkørende trafik udenom de mindre byer og væk fra de små landeveje. Det vil betyde en langt bedre trafiksikkerhed i området, sagde han.

Forud var der flyttet 825.000 kubikmeter jord, bygget 16 broer, heraf en stor dyrepassage, anlagt to rundkørsler og rejst 375 lysmaster.

Det meste af Giber Ringvej blev indviet 7. december.
Det meste af Giber Ringvej blev indviet 7. december. Den røde snor klippes af (fra venstre) Allan Brøchner, tidligere rådmand Bünyamin Simsek (V) og tidligere byrådsmedlem Steen Bording Andersen (S).

To forbindelser mangler

Giber Ringvej, opkaldt efter en å i området, bliver af Aarhus Kommune desuden betragtet som en del af en ydre ringvej, Ring 3, som dermed går hele vejen rundt om Aarhus. Østjyske Motorvej og Djurslandmotorvejen udgør den øvrige del af ’ringen’.

Selv om der nu har været officiel indvielse og festivitas 7. december, er projektet ikke helt færdigt. Der mangler en forbindelsesvej til Tranbjerg-Mårslet-området samt en kort forlængelse mod øst, der via en viadukt under letbanen skal skabe forbindelse mere direkte til Beder-Malling.

Begge disse anlægsopgaver ventes klar til foråret.

Giver Ringvej er en 12 km lang landevej syd om Aarhus. Der er blandt anlagt en stor faunapassage, så dyr sikkert kan krydse trafikåren.
Giver Ringvej er en 12 km lang landevej syd om Aarhus. Der er blandt anlagt en stor faunapassage, så dyr sikkert kan krydse trafikåren.

Flaskehals ved motorvejene i flere år

Men alt er formentlig ikke idyl med den nye vej. Ifølge Århus Stiftstidende er der udsigt til forstoppelse i flere år ved forbindelsen til de to motorveje.

Tilslutningerne til motorvejen ved Giber Ringvejs vestlige ende var ifølge avisen allerede inden ringvejens fulde åbning underdimensionerede, og nu er der udsigt til, at køen af biler, der skal af og på motorvejene, bliver endnu længere.

Først for et år siden blev der på Christiansborg taget vare på ’forglemmelsen’. 127 mio. kr. er bevilget til en udvidelse af tilkørslerne ved Hørning og Hasselager.

Den nye vej er opkaldt efter en å, der løber i samme område som ringvejen.
Den nye vej er opkaldt efter en å, der løber i samme område som ringvejen.

Dyreste vej i kommunens historie

De tager tid at planlægge og udføre og skal koordineres med udvidelsen af motorvejen rundt om Aarhus. Dette projekt ventes færdigt i slutningen af 2026.

Den kommunale Giber Ringvej er med en pris på 373 mio. kr. det største enkeltstående vejprojekt i Aarhus Kommune nogensinde.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve