Hovedvejen mellem Herning og Ringkøbing bliver hurtigere og mere sikker.
Forligskredsen bag vejdelen af Infrastrukturplan 2035 har godkendt udbygningen af rute 15 til 2+1-vej på det meste af den 38 km lange strækning.
Dermed kan fartgrænsen hæves til 90 km/t. på hele strækningen undtagen ved nogle kryds, hvor der skiltes ned til 70 km/t.
Sikkerheden sikres med svingbaner ved de større sideveje, nogle sideveje afbrydes, et enkelt sted anlægges kryds i to niveauer, og vejen føres uden om to små bysamfund.

Én mia. kroner
Udbygningen har nu et budget på lige knap én mia. kroner (992 mio. kr.). Det er en del mere end de 871 mio. kroner, der var reserveret i infrastrukturplanen fra sommeren 2021.
En hurtigere og endnu mere sikker løsning med motortrafikvej hele vejen har folketingspolitikerne fravalgt. Som et tilvalg havde Vejdirektoratet foreslået en 2+1-motortrafikvej med midterautoværn og 100 km/t.
Den lidt bredere vej, som også havde krævet flere niveaufri kryds, ville have kostet ca. 140 mio. kroner ekstra.

FDM: moderat merpris for motortrafikvej
- FDM kan kun være tilfreds med, at der nu kommer en sikrere og hurtigere vejforbindelse mellem Herning og Ringkøbing, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.
- Dog er det ærgerligt, at politikerne fravalgte en motortrafikvej, der havde være en bedre og mere sikker løsning – især når merudgiften ville være forholdsvis beskeden, tilføjer han.
Fravalgt er også en bro ved krydsningen af rute 11, 2+1-vej det sidste stykke ved Ringkøbing og en forlængelse nordøst om Ringkøbing, så der var en anelse bedre forbindelse mod Søndervig ved vestkysten.
Rute 15 ventes færdig i 2028
Til gengæld er den længste udgave af en omfartsvej længst mod Herning blevet godkendt. Dermed føres den nye vej ikke kun uden om landsbyen Haunstrup, men også Albæk.
Udbygningen af hovedvejen ventes at vare fire år, så den kan være helt færdig til trafikanterne i 2028.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.