Ringkøbing får hurtig landevej for én mia. kr.

Politikerne har givet grønt lys til en kraftig udbygning af den 38 km lange hovedvej mellem Herning og Ringkøbing. På stort set hele strækningen bliver rute 15 til 2+1-vej med 90 km/t. Motortrafikvej med 100 km/t. blev sparet væk.

Computerbillede af den kommende vej.
Trafik

Hovedvejen mellem Herning og Ringkøbing bliver hurtigere og mere sikker.

Forligskredsen bag vejdelen af Infrastrukturplan 2035 har godkendt udbygningen af rute 15 til 2+1-vej på det meste af den 38 km lange strækning.

Dermed kan fartgrænsen hæves til 90 km/t. på hele strækningen undtagen ved nogle kryds, hvor der skiltes ned til 70 km/t.

Sikkerheden sikres med svingbaner ved de større sideveje, nogle sideveje afbrydes, et enkelt sted anlægges kryds i to niveauer, og vejen føres uden om to små bysamfund.

Forløbet af rute 15 Ringkøbing-Herning.
Forløbet af rute 15 Ringkøbing-Herning i fire etaper. Den nye rute 15 følger stort set den nuværende. Dog kommer der længst mod øst en omfartsvej uden om to små byer (4B er valgt), og ved Videbæk rettes den nuværende omfartsvej ud og forlænges. De foreslåede forlængelser rundt om Ringkøbing er ikke kommet med i projektet.

Én mia. kroner

Udbygningen har nu et budget på lige knap én mia. kroner (992 mio. kr.). Det er en del mere end de 871 mio. kroner, der var reserveret i infrastrukturplanen fra sommeren 2021.

En hurtigere og endnu mere sikker løsning med motortrafikvej hele vejen har folketingspolitikerne fravalgt. Som et tilvalg havde Vejdirektoratet foreslået en 2+1-motortrafikvej med midterautoværn og 100 km/t.

Den lidt bredere vej, som også havde krævet flere niveaufri kryds, ville have kostet ca. 140 mio. kroner ekstra.

Profilen på en 2+1-vej og en motortrafikvej.
Rute 15 udbygges til en 16 meter bred 2+1-vej som vist øverst. Et forslag fra Vejdirektoratet om at gøre vejen 1,5 meter bredere, så der kunne opsættes midterautoværn, blev afvist af politikerne.

FDM: moderat merpris for motortrafikvej

- FDM kan kun være tilfreds med, at der nu kommer en sikrere og hurtigere vejforbindelse mellem Herning og Ringkøbing, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

- Dog er det ærgerligt, at politikerne fravalgte en motortrafikvej, der havde være en bedre og mere sikker løsning – især når merudgiften ville være forholdsvis beskeden, tilføjer han.

Fravalgt er også en bro ved krydsningen af rute 11, 2+1-vej det sidste stykke ved Ringkøbing og en forlængelse nordøst om Ringkøbing, så der var en anelse bedre forbindelse mod Søndervig ved vestkysten.

Rute 15 ventes færdig i 2028

Til gengæld er den længste udgave af en omfartsvej længst mod Herning blevet godkendt. Dermed føres den nye vej ikke kun uden om landsbyen Haunstrup, men også Albæk.

Udbygningen af hovedvejen ventes at vare fire år, så den kan være helt færdig til trafikanterne i 2028.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve