Det store jyske vejbyggeri giver plager fra nu

Østjyske Motorvej E45 bliver nu udvidet til seks spor på en meget lang strækning. Det giver nedsat fart, smalle vognbaner, siksak-kørsel og mere kø de næste tre år. Men sidst i 2026 bliver det godt.

Motorvejskryds Aarhus S set fra luften.
Trafik

Motorvej E45 mellem Vejle og Aarhus kan ofte være en plage med tæt og langsom trafik, og når der sker ulykker eller blot en bil havarerer, kan køerne blive særdeles lange. På de mest trafikerede strækninger kører der over 90.000 biler i døgnet.

Men nu er hjælpen på vej. Hele Østjyske Motorvej udbygges til seks spor.

Som det normalt er tilfældet med de store vejudvidelser, skal det være værre, før det i sidste ende bliver godt.

Kort der viser de berørte strækninger på E45.
De to mørkeblå strækninger på Østjyske Motorvej er udvidet til seks spor. Nu er turen kommet til de to røde strækninger. Det drejer sig om 38 km Vejle-Skanderborg, 16 km rundt om Aarhus samt to km af Djurslandsmotorvejen.

Tre et halvt år om 56 km motorvej

Tre et halvt års vejarbejde på Østjyske Motorvej går så småt i gang nu, inden den helt store armada af gravemaskiner og bulldozere sættes ind i foråret 2024.

Der skal arbejdes på 38 km mellem Vejle nord og Skanderborg syd samt 18 km rundt om Aarhus. I alt 56 km bliver udvidet til en forventet pris på 5,6 mia. kr.

Otte broer rives ned mellem Vejle og Skanderborg

På de 38 km mellem Vejle og Skanderborg er punktvise vejarbejder af mest kortere varighed gået i gang. Bl.a. bliver de to første af otte broer over motorvejen revet ned fra oktober.

Motorvej E45 mellem Vejle og Aarhus kan ofte være en plage med tæt og langsom trafik, og når der sker ulykker eller blot bil havarerer, kan køerne blive særdeles lange. På de mest trafikerede strækninger kører der over 90.000 biler i døgnet. Men nu er hjælpen på vej. Hele Østjyske Motorvej udbygges til seks spor. Som det normalt er tilfældet med de store vejudvidelser, skal det være værre, før det i sidste ende bliver godt. Tre et halvt års vejarbejde på Østjyske Motorvej går så småt i gang nu, inden den helt store armada af gravemaskiner og bulldozere sættes ind i foråret 2024. Der skal arbejdes på 38 km mellem Vejle nord og Skanderborg syd samt 18 km rundt om Aarhus. I alt 56 km bliver udvidet til en forventet pris på 5,6 mia. kr. Mellem Vejle og Skanderborg er punktvise vejarbejder af mest kortere varighed gået i gang. Bl.a. bliver de to første af otte broer over motorvejen revet ned fra oktober. Det og andre mindre arbejder vil typisk betyde, at fartgrænsen sænkes til 80 km i timen på kortere strækninger. Enkelte gange, typisk om natten, kan grænsen blive sænket til 50 km/t. Den egentlige vejudvidelse, som bliver mærkbar for trafikanterne, går i gang i foråret 2024. De 38 km er delt op i syv etaper á ca. seks-syv km, og der begyndes både fra syd og nord, inden turen kommer til den sidste delstrækning omkring Horsens. Når ud arbejdet står på i fuldt omfang, vil det betyde fire smalle vognbaner og en fartgrænse på 80 km i timen. Det samme gælder for den nordlige del af E45, 16 km rundt om Aarhus og to km af Djurslandsmotorvejen. De første ca. seks km med 80 km/t. og smallere vognbaner er allerede en realitet, og fra nu af vokser vejarbejdet i udstrækning, først i den sydlige ende. Fra foråret 2024 vil hele den ydre omfartsvej om Aarhus være et stort vejarbejde. Arbejdet på Djurslandsmotorvejen begynder dog lidt senere. Vejdirektoratet har endnu ikke regnet på, hvor store forsinkelser vejarbejdet gennem mere end tre år vil betyde. Projektchef for den nordlige del, Robin Højen Madsen, siger, at trafikanternes tål
Der vil normalt være to smalle spor i hver retning under hele vejarbejdet. Billedet er fra de indledende arbejder nær Aarhus, hvor der i kortere perioder kun var et spor i hver retning. Fartgrænsen var i de situationer 50 km/t., men det havde mange trafikanter svært ved at se eller acceptere, og fotovognen uddelte masser af klip i kørekortet og bøder i den dyre afdeling.

Det og andre mindre arbejder vil typisk betyde, at fartgrænsen sænkes til 80 km i timen på kortere strækninger. Enkelte gange, primært om natten, kan grænsen blive sænket til 50 km/t.

Den egentlige vejudvidelse, som bliver meget mærkbar for trafikanterne, går i gang i foråret 2024. De 38 km er delt op i syv etaper á ca. seks-syv km, og der begyndes både fra syd og nord, inden turen kommer til den sidste delstrækning omkring Horsens.

Når ud arbejdet står på i fuldt omfang, vil det betyde fire smalle vognbaner og en fartgrænse på 80 km i timen.

Motorvejskryds set fra luften.
Det komplicerede spaghetti-motorvejskryds Aarhus N skal også ombygges i forbindelse med udvidelsen af E45. Det er E45 nederst og enden af Djurslandsmotorvejen øverst.

18 km rundt om Aarhus

Det samme gælder for den nordlige del af E45, 16 km rundt om Aarhus og to km af Djurslandsmotorvejen.

De første ca. seks km med 80 km/t. og smallere vognbaner er allerede en realitet, og fra nu af vokser vejarbejdet i udstrækning, først i den sydlige ende. Fra foråret 2024 vil hele den ydre omfartsvej om Aarhus være et stort vejarbejde.

Arbejdet på Djurslandsmotorvejen begynder lidt senere.

Vejdirektoratet har endnu ikke regnet på, hvor store forsinkelser vejarbejdet gennem mere end tre år vil betyde.

Tegning af Motorvejskryds Aarhus N.
Motorvejskryds Aarhus N døjer allerede nu med forstoppelse, især for trafikken mellem syd og øst. Med udvidelsen af motorvejen kommer der mere trafik, så krydset får en større opgradering. Nogle af ramperne bliver tosporede og nogle får et andet forløb. Den røde farve markerer de dele, der ombygges.  

'Tålmodig sættes på prøve'

Projektchef for den nordlige del, Robin Højen Madsen, siger, at trafikanternes tålmodig nok skal blive sat på prøve, men han forventer dog, at vejarbejdet ikke vil have den store betydning i myldretiden, hvor hastigheden i forvejen er langt under fartgrænsen.

- Men hvis der er hændelser, er det jo en anden sag. Så vores opfordring er: vis hensyn og vær tålmodig, siger Robin Højen Madsen.

Der kommer ikke dynamiske farttavler eller anden elektronisk information til trafikanterne, men der opsættes kameraer langs vejarbejdet, så Vejdirektoratets Trafikinformationscenter kan følge nøje med i trafikafviklingen.

Skitse af motorvejen rundt om Kolding.
Strækningen rundt om Kolding er en anden flaskehals på E45. I 2025 går udvidelsen af syv km i gang, så der kommer seks spor nogen steder og otte andre steder.

Også ved Kolding og Randers

Begge projekter ventes færdigt op mod jul 2026. I foråret 2027 skal det sidste lag asfalt lægges på.

To andre steder mod syd og nord på E45 skal forholdene også forbedres. Rundt om Kolding bliver motorvejen udvides til seks eller otte spor med anlægsstart i 2025.

Omkring Randers skal tre store til- og frakørselsanlæg om- og udbygges fra 2024. Det gælder tilslutning 39, 40 og 43, hvor trafikanterne ofte må holde i lang kø for at komme fra motorvejen. Ud over at kapaciteten forbedres, bliver de tre tilslutningsanlæg samtidig forberedt til en fremtidig udvidelse af motorvejen.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve