Bilen skal de kommende år pakkes med ekstra tålmodighed, hvis kør selv-ferien går til Italien.
1. januar gik et større vejarbejde på Autobahn A13 fra Innsbruck i Østrig over Brennerpasset til Norditalien nemlig i gang.
Det drejer sig om renovering af den godt 55 år gamle og 1.800 meter lange Lueg-bro ved grænsen til Italien, der er en del af den knap 30 km lange tur over passet. Arbejdet vil stå på frem til 2030.
I alt 16,5 millioner personbiler og 2,7 millioner lastbiler kørte i 2022 over passet, der er et trafikalt knudepunkt på den europæiske E45-rute. Særligt for de mange, der kører mod Gardasøen eller Toscana eller skiområderne i Norditalien.
Bygger helt ny bro
Det store vejarbejde ventes at gå i gang til foråret, hvor en ny bro etableres parallelt med den eksisterende Lueg-bro. Herefter rives den oprindelige bro fra 1968 ned, og en ny bygges, hvorefter de to broer vil udgøre en ny fremtidssikret Lueg-bro.
Indtil da vil der de kommende år i perioder kun være én vejbane åben i hver retning. Samtidig vil hastigheden være skiltet ned til 60 km/t, hvilket vil betyde længere rejsetid. I perioder med øget trafik, primært i feriesæsonen, vil der dog være to vejbaner åbne.
Brennerpasset er på travle dage allerede i dag en trafikal flaskehals, og det store anlægsarbejde vil kun øge risikoen for kødannelser. FDM anbefaler derfor bilister at planlægge deres kør selv-ferie over Brennerpasset nøje – alternativt at overveje andre ruter. Det kan være Gotthard-tunnelen, motorvej A13 mellem Schweiz og Italien eller Tauern-motorvejen i Østrig via Villach over Udine i Italien.
Sådan afvikles trafikken på dage med to vejbaner åbne
Lastbiler skal køre inderst
I perioderne med to spor åbne vil lastbiler, der vejer 3,5 tons, skulle køre i venstre spor, da broen vurderes at være stærkest på indersiden.
Ud over de allerede eksisterende dage, hvor der allerede er kørselsforbud for lastbiler over 7,5 tons, har man planlagt 14 ekstra ’forbudsdage’ over Brennerpasset.
Hvad enten turen går syd- eller nordpå over Brennerpasset, må bilister forudse længere rejsetid og forhøjet risiko for kødannelser. Af samme årsag vil frakørsler være spærret for at undgå, at trafikken siver ud på de mindre veje.
Derudover er der på landevej B182, der løber parallelt med A13, opstillet lysregulering, som kan regulere, hvor mange biler der kører på strækningen ad gangen.
ASFINAG, som bl.a. driver, bygger og vedligeholder motorvejene i Østrig, har lavet en kalender, hvor man kan se, hvilke dage broen er udvidet fra et til to spor, og hvilke dage, der er kørselsforbud for lastbiler mv. Bemærk, at der kan være forskel på restriktionerne, alt efter om det er i nord- eller sydgående retning.