Der kommer mere tunnel under Københavns Havn. Regeringen og Københavns Kommune har indgået aftale om trafikforholdene til halvøen Lynetteholm, der er ved at blive anlagt nord for Refshaleøen og Amager.
Aftalen giver grønt lys til en ny metrolinje, kaldet M5, og første del af Østlig Ringvej, der også kaldes havnetunnellen.
Ringvejen er en planlagt vejtunnel mellem den nye bydel, Nordhavn, og Københavns Lufthavn og vil markant kunne aflaste Københavns centrum for gennemkørende trafik samt forbedre trafikforholdene til lufthavnen og Øresundsbroen.

Kun de første 2,5 km
Men den politiske aftale baner blot vejen for en mindre del af Østlig Ringvej. Trods en anslået pris på 10,5 mia. kr. rækker pengene kun til ca. 2,5 km tunnel mellem Nordhavn og Lynetteholm.
Den kommende tunnel bliver gratis at benytte. Midlerne til kæmpeprojektet er afsat i den store trafikaftale fra 2021.
I Nordhavn vil den kommende tunnel være en forlængelse af Nordhavnstunnelen, der er ved at blive bygget mellem Østerbro og Nordhavn, og som ventes åbnet i foråret 2028.

Tre tunneler fra Helsingørmotorvejen til Lynetteholm
Når den nyeste tunnel er færdig – efter planen ’senest i 2037’ - kan man køre i bil fra Helsingørmotorvejen til Lynetteholm. Det sker gennem tunneller, der er bygget af tre omgange, men vil opleves som én lang tunnel: Nordhavnsvej, Nordhavnstunnellen og første del af Østlig Ringvej.
Men hvis man vil videre mod selve Amager og lufthavnen bliver det ad lokale veje.
Den politiske aftale rækker nemlig ikke til den fulde ringvej. Men i aftalen står der: ’Parterne har en fælles ambition om at etablere en fuld Østlig ringvej.’
Da projektet var i høring i 2022-2023, var der ellers mange, der advarede mod at dele projektet op i etaper. Det synspunkt fremførte bl.a. Københavns Kommune, Dansk Industri, Københavnertunnelgruppen, Københavns Lufthavne og flere store virksomheder i området.

FDM: få besluttet hele tunnelen hurtigt
Det er en bekymring, som FDM deler.
- Det er positivt, at første stykke af Østlig Ringvej nu bliver en realitet, siger chefkonsulent i FDM, Dennis lange.
- Men af hensyn til trafikafviklingen – både i forhold til Lynetteholm, men også i forhold til at få trafikken væk fra Københavns centrum – opfordrer FDM politikerne til hurtigst muligt at sikre den resterende del af ringvejen også, siger han.

Bliver meget trafikeret
Østlig Ringvej i sin fulde længde vil blive særdeles trafikeret med en forventet trafik i 2050 på 70.000 køretøjer i døgnet. Den sekssporede Limfjordstunnel har nu ca. 75.000 biler i døgnet.
Første etape af Østlig Ringvej anlægges som sænketunnel under vandet, Kronløbet, og som gravet tunnel i Nordhavn og på Lynetteholm. Tunnelen får fire spor, men det er ikke afgjort, om der kommer nødspor.
Det er Sund & Bælt, som skal stå for tunnelbyggeriet.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.