Nu kan du møde et grønt blink i trafikken

Nyt forsøg med grønt blink er trådt i kraft. Både FDM og flere andre organisationer frygter, at blinket kan skabe farlige situationer i trafikken.

Grønt blik på taget af bil
Trafik

Bilister har siden 1. marts kunnet møde et nyt blink i trafikken. Her trådte forsøgsordningen med det såkaldte opmærksomhedsblink i kraft.

Det grønne blink er tiltænkt frivillige livreddere og omfatter i første omgang 112 Akuthjælpeordningen og Trygfondens Hjerteløbere, som med blinket på taget af bilen kan få en forlomme i trafikken. Andre frivillige livreddere kan søge Færdselsstyrelsen om lov til at komme med i ordningen.

Blinket giver dog ingen rettigheder. Føreren skal stadig overholde både fartgrænser og færdselsregler og køre efter forholdene. Modsat udrykningskøretøjer må bilister med et grønt blink for eksempel ikke køre over for rødt lys. Af samme årsag kræver det ingen særlig køreuddannelse at køre med det grønne blink, der ved brug skal være monteret på taget af bilen. Blinket må dog ikke være fastmonteret.

– Formålet (med blinket, red.) er at understøtte en mere rolig fremkøring, blandt andet ved at andre trafikanter kan undlade at overhale, holde afstand med videre. Samtidig kan blinket være med til at markere stedet, hvor der er en person i livsfare, så ambulancen kan se det, udtaler transportminister Thomas Danielsen (V) i en pressemeddelelse.

Krav til det grønne blink
  • Skal afgive grønt lys
  • Skal afgive 60-240 blink pr. minut
  • Må ikke virke direkte blændende på andre trafikanter
  • Skal være anbragt på køretøjets tag, men må ikke fastmonteres på køretøjet
Kilde: Transportministeriet

Frygter farlige situationer

FDM har, siden forsøget blev annonceret sidste sommer, været skeptiske over for idéen, som FDM kalder „velment men dårligt“.

Det samme har Reddernes Landsklub, der organiserer redderne hos Falck. Ligesom FDM frygter man her, at kørsel med det grønne blink vil føre til misforståelser og skabe farlige situationer i trafikken.

– Det er naturligvis i sig selv en god ting, at man vil forsøge at hjælp de frivillige livreddere i trafikken. Men FDM mener ikke, at det grønne blink er den rette måde at gøre det på. På linje med en række andre organisationer er vi bekymret for, at det kan skabe misforståelser og farlige situationer i trafikken. Både i forhold til livredderne, der i kampens hede får taget sig friheder, som blinket ikke giver ret til, men også at der er en risiko for, at de øvrige trafikanter foretager uhensigtsmæssige manøvrer, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.

Det grønne blink må kun bruges i forbindelse med, at man er kaldt ud til en livreddende opgave. Misbrug medfører bødestraf. Det er dog ikke et krav, at man som livredder kører med det nye blink.

Bilister, der kører med det grønne blink, skal kunne dokumentere, at de har tilladelse til det. Hvis ikke, risikerer de en bøde.

Forsøgsordningen med det grønne blink løber to år, hvorefter det vil blive evalueret.

Har du spørgsmål til reglerne?

Hvis du har spørgsmål til færdselsregler og bøder, kan du som medlem af FDM kontakte vores juridiske rådgivning.

Få rådgivning