Logo

FDMs historie

Siden 1909 har FDM arbejdet for bilisternes interesser med rådgivning, medlemsfordele og mærkesager, der gør hverdagen lettere for danske bilister.

FDM arbejder for dig og for vores fællesskab

Familie på bakketop

FDM er en medlemsforening for alle, som bruger bil. Vi står på vores medlemmers side, og vi er ikke bange for at udfordre vores omverden, når det kommer til forbedring af infrastruktur, trafiksikkerhed og generel forbrugerbeskyttelse. Vi har bilistens interesser for øje, og vi tilbyder fordelagtige produkter og serviceydelser til livet med bil. Det kan ikke kun betale sig at være medlem hos os helt konkret. Det giver også mening på en større samfundsmæssig klinge. For i FDM forstår vi at hæve blikket og ønsker at arbejde for at finde samfundsansvarlige løsninger, så den enkelte danskers behov for bil er forenet med et fælles bæredygtigt samfund.

2010'erne - Klimadagsorden og nye drivmidler

Naturbillede med vindmøller ved landevej

Det har længe stået klart, at vi på globalt plan må tænke i nye baner og andre veje, hvis vi skal lykkes med at leve op til de klimamål, vi skal nå for at dæmme op for de klimaforandringer, der er drevet frem af brug af fossile brændstoffer. Gennem 10’erne bliver det elbilen, der for alvor træder ind på scenen som den teknologi, der skal bidrage positivt til en grønnere bilisme.

For nogle bilkøbere er mødet med en ny og markant anderledes teknologi spændende. For mange er det utrygt og forbundet med mange bekymringer. I FDM rummer vi begge typer bilister og bakker op om den grønne omstilling ved at inspirere, rådgive og vejlede. FDM arbejder også politisk for at sikre, at vores lovgivning, f.eks. om bilafgifter, matcher vores klimamål – samtidigt med, at vi sikrer at omstillingen sker i et tempo og på en facon, som danske bilister kan være med i, og som sikrer en fortsat god mobilitet for den enkelte.

2000'erne - Forretning, fordele og forbrugerrettigheder

Bil kontrolleres for fejl

I 2005 bliver det statslige monopol på bilsyn ophævet. Det giver FDM en kærkommen mulighed for ikke blot at tilbyde test af biler, men også syn af biler på vores mange testcentre. I samme ombæring bliver FDMs testcentres ydelser gjort tilgængelige for alle – men naturligvis med gode rabatter til vores medlemmer. I samarbejde med anerkendte partnere tilbyder FDM nu også både vejhjælp og endnu flere fordelagtige forsikringer til vores medlemmer.

For at styrke forbrugernes rettigheder på bilområdet tager FDM i 00’erne også initiativ til Ankenævn for biler, der ud over FDM består af en række brancheorganisationer. Her har bilkøbere og bilejere mulighed for nemt og hurtigt at få afgjort tvister om køb og værkstedsbesøg.

1990'erne - Sikkerhed er for alle

Mand placerer barn i autostol og spænder sikkerhedsselen

Efter nogle fattige 80’ere, hvor FDM som mange andre organisationer har måttet rebe sejlene en smule, så slår FDM med 90’ernes økonomiske opsving i ryggen igen tilbage på en mere foreningsorienteret kurs med opkomsten af flere gode medlemsservices. Derudover bliver det et årti, der står i sikkerhedens tegn. Det skal være helt slut med dårlig sikkerhed, særligt for børn i bilen, og ringe bilsikkerhed i det hele taget.

For at skubbe på udviklingen mod bedre sikkerhed i biler bliver Euro NCAP etableret af bilist- og forbrugerorganisationer i Europa, herunder selvfølgelig FDM, nationale myndigheder og med støtte fra EU-kommissionen. Euro NCAP tester og belønner bilers sikkerhed med stjerner. Fra starten har Euro NCAP løbende skærpet kravene, så hvad der begyndte som en simpel crashtest er i dag en komplet sikkerhedstest. Resultatet har været markant forbedret sikkerhed for førere, for passagerer og bløde trafikanter som f.eks. fodgængere – kort sagt: alle i trafikken.

1980'erne - FDM er en pålidelig modspiller

Christiandborg

FDM har i 80'erne været en del af ”foreningsdanmark” og det politiske landskab i en menneskealder, og selvom de verdensomspændende nedadgående økonomiske konjunkturer også kan mærkes i FDM og bl.a. aflæses i dalende medlemstal, så er FDMs veletablerede politiske indflydelse intakt og anerkendt.

Blandt andet skrev daværende statsminister Poul Schlüter i en fødselsdagshilsen til FDM i Motor i 1984: ”Der er for mig ingen tvivl om, at ”motorfolket” – der i sin bredeste forstand omfatter store dele af befolkningen – i FDM har et handlekraftigt talerør og en god rådgiver. (...) Det er også vigtigt, at der i Danmark er en privat organisation, som til enhver tid varetager bilisternes interesser. For regeringen er det også i disse sammenhænge nødvendigt at have en pålidelig modspiller.”

1970'erne - Energikrise og bilfrie søndage

I 1970 bliver personbil nummer 1 million indregistreret i Danmark, og bilen er nu dermed nærmest hvermandseje. Så mange desto flere danskere står derfor til at få et økonomisk gok i nødden, da oliekrisen rammer den vestlige verden, og sætter en brat stopper for 60’ernes forbrugsfest. I stedet står den på tårnhøje benzinpriser og bilfrie søndage. Krisen får blandt andet FDM til at tilbyde benzinsparekurser. Selve energiministeren deltager og er forbløffet over, hvor meget man kan spare ved økonomikørsel.Som en sød sejr midt i de økonomiske nedgangstider kommer resultatet af mange års arbejde, da det i 1976 bliver lovpligtigt at bruge sikkerhedssele på forsædepladserne i Danmark. Først i 1990 bliver det også lovpligtigt for passagerer på bagsædet at bruge sele.

1960'erne - Folkeeje, folkelighed, frihed og ferie

I de glade 60’ere bliver bilen for alvor folkeeje. Og nu har vi ikke kun råd til at eje en bil, vi får også råd til at holde mere fri, så vi kan tanke bilen op med benzin og børn for derefter at køre ud og vise dem verden. Op gennem 60’erne åbner FDM rejsebureauer mange steder i Danmark for at imødekomme den store efterspørgsel fra kør selv-folket. Rejsebureauerne fungerer også som filialkontorer for FDM, og flere steder kan man gå direkte ind fra gaden og få teknisk eller juridisk rådgivning.

Men der er en bagside af bil-medaljen: Antallet af trafikdræbte stiger år for år. På kanten til 60’erne har Volvo præsenteret den første bil med sikkerhedssele som standardudstyr, men der er ikke mange bilister i tiden, som frivilligt ønsker at bruge dem. FDM er fra starten fortalere for sikkerhedsselen, og sætter mange kræfter ind på at ændre holdningen til seler og agiterer vedholdende for at indføre krav om den vigtige ekstra sikkerhed i bilen – FDM anbefaler ligefrem, at folk ønsker sig sikkerhedsseler i julegave.

1950'erne - FDM åbner prøvestationer som bliver til de første testcentre

I dette årti får danskerne mange flere penge mellem hænderne. De penge bliver ikke kun brugt på pomade og Elvis-plader, de bliver i høj grad også brugt på personbiler, og den danske bilpark fordobles. De mange biler kalder på veje at køre på, og så er det jo godt, at Danmarks første motorvej endelig kan indvies i 1956.

I 1957 åbner FDM sin første prøvestation – forløberen for de testcentre vi kender i dag – og kan med det mest moderne udstyr tilbyde medlemmerne diagnoser af motor, lygter, bremser, styretøj, osv. Prøvestationerne bliver hurtigt en populær medlemsfordel. I samarbejde med Falck tilbyder FDM nu også vejhjælp, som rykker ud når et medlem har problemer på vejen.

1940'erne - Krigsår og krisetid

Under besættelsestiden bliver bilismen i Danmark reduceret til et absolut minimum. Der er rationeringer på benzin og derudover i mange tilfælde kørselsforbud, så mange private har intet andet valg end at klodse bilen op og finde cyklen frem igen. I en usikker tid, hvor de fleste må tænke nøje over, hvordan de bruger deres løn, sparer mange FDM-kontingentet væk, og medlemstallet bliver under krigen næsten halveret.

FDMs tekniske rådgivning giver medlemmer råd om vedligeholdelse af deres opklodsede biler, så bilerne ikke lider for stor overlast af at stå stille – og bruger derudover deres tekniske ekspertise til at råde medlemmer om vedligeholdelse af gasgeneratorer, som under krigen er en nødvendighed for mange. Efter krigen vender udviklingen, og FDM går ind i mere end et kvart århundrede med stigende medlemstal.

1930'erne - Infrastrukturen skal matche fremtidens transport

I 1934 bliver det, der nu kaldes ”Den gamle Lillebæltsbro” indviet med spor til biler. Broen var ellers i udgangspunktet udelukkende tænkt til togtrafik, og når den ikke kun er en togbro, skyldes det i høj grad påvirkning fra FDM, der gør et stort arbejde for at insistere på, at en stor offentlig investering, som en bro, også må være for fremtiden og for folk med bil.

Ekstraomkostningen til at gøre broen til biler kommer direkte fra bilisterne selv. Siden 1924 har bilkøbere nemlig måttet betale afgift af deres biler – og den indtægt argumenterer FDM for, bør bruges på vejnet og infrastruktur, der rent faktisk kommer bilisterne til gode. I 1938 bliver Danmarks første motorvej vedtaget, og cementerer bilens rolle som køretøj for private og i øvrigt som væsentlig for transport i det hele taget.

1920'erne - Anerkendelse, fremskridt og færgefart

FDM fortsætter ufortrødent sit arbejde med at fremme bilisternes sag op gennem 10’erne og 20’erne, og selv de mest fodslæbende politikere må efterhånden indse at bilen er fremtiden med vedtagelsen af Færdselsloven af 1923, som den endelige anerkendelse af bilen som ligeværdigt køretøj på vejene.

Kører du i tog i 20'erne, så går det let med at krydse landet. Det sørger togfærgerne for. Det er en ganske anden historie, hvis du ønsker at gøre samme tur i bil. Du kan ikke regne med overhovedet at få plads på en overfart, og får du plads, så koster det i dyre domme. Da FDM ikke ser tegn på, at den situation står til at blive bedre, tager foreningen drastiske midler i brug: FDM får bilfærgen ”Heimdal” bygget på et værft med planer om selv at stå for færgefart over Storebælt. Det initiativ får DSB til at vågne op. DSB ender med at købe bilfærgen af FDM, og fra og med 1930 er bilfærgefart over Storebælt en realitet.

1909 - FDM bliver stiftet af fremsynede bilentusiaster

Da de første biler kommer til Danmark, bliver de mødt med stor skepsis. Vejene tilhører hestene, cyklerne, fodgængerne og fortiden, og med Motorloven af 1903 bliver kørsel med bil nærmest gjort forbudt. Den restriktive lovgivning bliver startskuddet til en stærk modbevægelse af bilentusiaster, der – med chefredaktøren for bladet Motor i spidsen – kan se de mange revolutionerende muligheder og fremtidsperspektiver, der ligger i netop bilen. Som kulmination på dette bliver FDM stiftet i 1909.

FDM smøger fra start ærmerne op i arbejdet for at fremme tilliden til bilen. Blandt andet opstiller FDM internationale advarselstavler langs vejene for at højne trafiksikkerheden, donerer beløb til vejforbedringer og arbejder aktivt for at åbne flere veje for bilisterne. Fra starten er FDM også en forbrugerorganisation, hvor der bliver indgået aftaler med olieselskaber og forsikringsselskaber om kontante medlemsfordele, ligesom teknisk og juridisk rådgivning er en kerneydelse.