Logo

Redegørelse for samfundsansvar

Redegørelse for samfundsansvar jf. Årsregnskabslovens § 99a om samfundsansvar

FDMs hovedaktivitet er at varetage bilisternes interesser og tilbyde værdiskabende ydelser til bilisterne. Samtidig skal FDM sikre, at de individuelle behov for bil understøtter et bæredygtigt samfund. Derfor arbejder FDM for en omlægning og modernisering af bilafgifterne, så de i højere grad tilgodeser hensynet til klima, miljø og sikkerhed.

FDM arbejder endvidere for bedre trafiksikkerhed, øget hensyntagen til miljøet, bedre infrastruktur og bedre forbrugervilkår for bilisterne. Især når det gælder grøn omstilling, bedre afgifter, bedre mobilitet, forbrugerbeskyttelse og sikkerhed, ønsker FDM at gøre en markant forskel og være med til at præge samfundsdebatten.

Med udgangspunkt i FDMs forretningsmodel har ledelsen vurderet de væsentligste risici, der er knyttet til emner inden for klima og miljø, sociale og personaleforhold, menneskerettigheder og antikorruption og bestikkelse.

Miljøforhold, herunder reduktion af virksomhedens klimapåvirkning

På samfundsniveau arbejder FDM for at forene de individuelle behov for bil med en fælles bæredygtig fremtid.

Vi vil gerne sammen med det omgivende samfund, vores medlemmer og kunder bidrage til den grønne omstilling og de ambitioner, der er formuleret i Parisaftalen 2015 og i regeringens klimalov. Vi tager bæredygtighed alvorligt. Det gør vi ved på de indre linjer aktivt at arbejde for at mindske vores eget negative aftryk og på de ydre linjer gennem vores produkter og services at bidrage til, at ikke kun vores kunder og medlemmer, men alle forbrugere kan træffe grønnere valg. Samtidig arbejder vi politisk med at sikre de bedste rammevilkår for forbrugere, der også skal bidrage til, at der træffes grønnere valg.

Politik

FDM arbejder med at nedbringe vores negative påvirkning af miljøet og klimaet ved at reducere CO2-udledning og øge vores genanvendelse af materialer, da disse udgør FDMs væsentligste risici med hensyn til klima og miljøforhold. Det gør vi gennem grønnere valg i egen organisation i forbindelse med vores forbrug på lokationer, madspild, vores indkøb, vores affaldssortering mv. Arbejdet med at træffe grønnere valg i FDM udgør samtidig en vigtig del af fundamentet for arbejdet med at påvirke og hjælpe vores medlemmer, kunder samt samfundet i en grønnere retning.

Vi ønsker at skabe løsninger, der engagerer vores medarbejdere i at tænke mere bæredygtigt, når de er på arbejde og samtidig understøtte grønnere valg i deres dagligdag uden for FDM.

Handlinger 2024

Som udgangspunkt og baseline for at kunne træffe grønnere valg har FDM i 2024 fortsat arbejdet med at registrere og gennemgå hele koncernens forbrug af vand, varme og energi og deraf afledt belastning af klima og miljø for at se, hvordan det kan nedbringes. Dette arbejde danner grundlag for et egentlig GHG-regnskab, der er igangsat i 2024 og forventes færdigt i første kvartal 2025. FDM har mange forskellige funktioner og forretningsområder, og det er derfor nødvendigt at se bredt på mulighederne og barriererne for at kunne træffe grønnere valg. Baseline og GHG-regnskab forbereder endvidere FDM på at skulle rapportere efter CSRD fra regnskabsåret 2025. FDM vil i 2025 med udgangspunkt i GHG-regnskabet udarbejde en transitionsplan for nedbringelse af den samlede påvirkning i overensstemmelse med krav i CSRD.

Siden starten af 2023, hvor der trådte nye regler om affaldssortering i kraft, har FDM arbejdet med rammerne omkring affaldssortering. Dette arbejde er fortsat i 2024, hvor FDM er begyndt at informere medarbejdere, der benytter kantinen på Firskovvej i Kongens Lyngby, om omfanget af madspild på daglig basis. Et øget fokus på at nedbringe madspild kan bidrage til at nedbringe FDMs samlede påvirkning på klima og miljø.

I efteråret 2024 har FDM opsat solceller på taget af Firskovvej 32 i Kongens Lyngby mhp. at nedbringe CO2 -udledningen fra FDMs egne lokationer. Det forventes at solcellerne vil levere gennemsnitligt 20 procent af strømforbruget om året.

Herudover har vi i 2024 fortsat arbejdet med at nedbringe vandforbruget på FDM Jyllandsringen, efter et 2023-projekt, hvor en af glatbanerne blev renoveret og delvis nybygget.

På IT-området stiller FDM krav til det IT-udstyr der indkøbes, hvor vi lægger vægt på ESG-principper hos leverandørerne. Siden 2023 har vi haft større fokus på håndtering af IT-affald herunder genanvendelse, videresalg mv.

Endvidere er FDM i gang med at flytte egne servere i skyen, hvorfor strømforbruget i vores serverrum er faldet. Dette betyder, at FDM i 2024 opnåede en energibesparelse ift. de forrige år på køling af egne servere og dermed en mindre CO2 påvirkning.

Resultat 2024

I 2024 har vi set de første resultater af forskellige handlinger. Vi er lykkedes med at reducere strømforbruget til serverdrift. Fra november 2023 til november 2024 er energiforbruget til køling og drift reduceret med 7 procent.

Der forventes yderligere reduktioner, når projektet er afsluttet.

Herudover har vi set en betragtelig nedbringelse af vandforbruget på FDM Jyllandsringen på baggrund af tidligere igangsatte aktiviteter. På den ene bane er forbruget gået fra 3,1 mio. liter vand i 2022 til 83.000 liter i 2024. Samlet set har der også være en positiv udvikling på FDM Jyllandsringen, hvor der i 2017 blev brugt 17 mio. liter vand hvilket i 2024 er nedbragt til 4,3 mio. liter vand.

Sociale forhold og personaleforhold

Politik

Vores medarbejdere er vores vigtigste ressource, og derfor er deres trivsel og fysiske og psykiske sikkerhed altafgørende, for at FDM kan lykkes og udgør derfor også den væsentligste risiko for FDM.

FDM ønsker at være en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives og udvikles, og hvor de har gode betingelser for en sund balance mellem arbejds- og privatliv.

I forhold til udvikling har FDM en kompetenceudviklingspolitik, som har til formål at fremme den enkelte medarbejders udvikling, samt udvikle vores medarbejdere, så de er kvalificeret til at varetage de opgaver, som FDM har behov for nu og i fremtiden.

I forhold til trivsel har FDM en trivselspolitik med fokus på trivsel, risiko for stress, krænkende handlinger, mobning og konflikter, en hjemmearbejdspolitik samt en sygefraværs- og fastholdelsespolitik.

FDM er en medlemsorganisation, og derfor er det vigtigt, at FDM afspejler samfundet, og at FDM som forening er et sted, hvor alle kan føle sig velkomne.

Trivsel

Handlinger 2024

I 2024 har vi fortsat arbejdet med trivsel gennem løbende trivselsmålinger. På baggrund af målingerne inviteres medarbejderne til dialog om resultaterne og arbejdet fremadrettet. Der gennemføres tre årlige målinger, da det giver ledelse og afdelinger god mulighed for at arbejde med resultaterne af målingerne.

Resultat 2024

En gennemsnitlig trivselsmåling på 7,7 i 2024 hvilket kvalificeres som 'høj trivsel' og ligger højere end ekstern benchmark på 7,4.

Sygefravær

Handlinger 2024

Udover fokus på trivsel, der også kan påvirke sygefravær, er medarbejdere i 2024 blevet tilbudt en gratis vaccine mod influenza og mulighed for tilkøb af vaccine mod covid-19.

Resultat 2024

Sygefravær for FDM i 2024 viser en gennemsnitlig sygefraværsprocent på 2,99 og et gennemsnitligt antal sygedage på 7,15. Resultatet er lavere end sygefraværet på landsplan jf. Danmarks Statistik for ”Virksomheder og organisationer”, kalenderåret 2023, hvor der er en gennemsnitlig sygefraværsprocent på 3,34 og gennemsnitlig antal sygedage på 10,2.

Arbejdsulykker

Handlinger 2024

Vi har i 2024 fortsat arbejdet i arbejdsmiljøorganisationen hvor der har været afholdt fire møder. Her har man bl.a. drøftet resultatet af trivselsundersøgelser og gennemgået arbejdsulykker og chikanesager samt håndtering og forebyggelse af disse.

Resultat 2024

Der har i 2024 været fire indrapporterede arbejdsulykker, heraf tre på FDMs test og bilsynscentre samt én i FDM travel. Af disse har to givet sygefravær på en dag eller mere.

Fremtidigt arbejde med sociale forhold og personaleforhold

FDM vil i 2025 fortsætte indsatsen for at sikre medarbejdernes fysiske og psykiske sikkerhed samt trivsel.

Respekt for menneskerettigheder

I FDM anerkender vi vigtigheden af at sikre, at menneskerettighederne overholdes og beskyttes, og vi bestræber os på altid at behandle medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder med værdighed og respekt.

FDMs politik for menneskerettigheder hviler på den danske arbejdsmarkedsmodel og beskyttelsen af internationalt proklamerede menneskerettigheder som beskrevet i FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder og i ILO's erklæringer og anbefalinger.

Den danske arbejdsmarkedsmodel og de internationalt proklamerede menneskerettigheder danner tilsammen grundlaget for et sikkert, retfærdigt og fair samfund, hvor ligestilling, inklusion, arbejdstagerrettigheder, sikkerhed og sundhed er rodfæstede værdier.

På grund af arten af FDMs forretning, er de væsentligste risici for brud på menneskerettigheder i vores egen drift primært relateret til arbejdsforhold for FDMs egne medarbejdere samt beskyttelse af privatliv og persondata for vores medlemmer og kunder.

Herudover kan der være risici i relation til vores samarbejdspartnere, leverandører og kunder herunder i vores dattervirksomheder FDM travel og FDM test & bilsyn.

Vores mål er løbende at forbedre vores evne til at identificere og håndtere risici i forbindelse med brud på menneskerettigheder. Det er en kontinuerlig indsats, der ikke mindst bliver båret af en øget bevidsthed blandt medarbejdere i FDM om menneskerettighedsrelaterede spørgsmål.

FDM har et uafhængigt whistleblowersystem til rådighed for medarbejdere, leverandører, samarbejdspartnere, revisorer, advokater og tidligere medarbejdere, som kan benytte whistleblowerordningen til indberetning af mistanke om eller observerede brud på bl.a. menneskerettigheder.

FDM behandler samarbejdspartnere, leverandører og kunder med respekt og forventer, at de også overholder og beskytter menneskerettighederne. Bliver FDM bekendt med, at samarbejdspartnere, leverandører eller kunder ikke efterlever menneskerettighederne, vil det få konsekvenser for samarbejdet fremadrettet.

Handlinger 2024

Med udgangspunkt i FDMs politik for menneskerettigheder samt ESG-strategi har FDM i 2024 udarbejdet en Code of Conduct for leverandører og samarbejdspartnere, der er baseret på Global Compacts 10 principper. FDMs Code of Conduct stiller krav til leverandører og samarbejdspartnere om bl.a. at overholde menneskerettigheder.

Resultat 2024

I forbindelse med godkendelse af Code of Conduct har FDM startet en dialog både internt og med FDMs væsentligste samarbejdspartnere om, hvordan der sikres et fokus på overholdelse af Global Compacts 10 principper. Denne dialog fortsættes i 2025.

Arbejdstagerrettigheder og ret til at organisere sig

I FDM tager vi ansvar i forhold til at sørge for gode og sikre arbejdspladser for vores medarbejdere og respekterer således deres ret til lige og retfærdige arbejdsvilkår.

Dette omfatter overholdelse af lovgivning og overenskomster om rimelige lønninger, hvile og fritid, lige løn for kvinder og mænd, antidiskrimination og lige muligheder for adgang til beskæftigelse og karriere.

FDM respekterer medarbejdernes rettighed til at organisere sig og arbejder i dagligdagen tæt sammen med tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter i FDMs samarbejdsudvalg samt arbejdsmiljøudvalg. FDM arbejder systematisk på at opretholde et godt og sikkert arbejdsmiljø og på at udvikle medarbejderes bevidsthed om deres egen og deres kollegers sikkerhed.

Handlinger 2024

For at sikre rimelig og lige løn for alle gennemførte vi i 2023 et eksternt lønbenchmark for at sikre, at vores medarbejdere tilbydes en passende løn. I 2024 er der arbejdet videre på dette i et lønbenchmark med tal fremskrevet fra det eksterne lønbenchmark fra 2023.

Til dette formål har FDM benyttet Mercer, som har verdens førende databaser over løndata på tværs af jobniveauer og industrier, og en hel metodologi til at kategorisere stillinger.

Som erhvervsdrivende medlemsforening ønsker FDM ikke at være lønførende og bidrage til uhensigtsmæssig konkurrence på lønområdet.

Udover benchmark udarbejdes der en årlig kønsstatistik med henblik på at monitorere og sikre, at der er ligeløn mellem kønnene.

I 2024 har FDM haft valg til Samarbejdsudvalget, hvor der efter et kampvalg blev fundet 2 nye medarbejderrepræsentanter.

Resultat 2024

I 2024 er foretaget lønregulering med afsæt i benchmark, der har bidraget til at udjævne evt. uforklarlige lønforskelle blandt medarbejdere.

Chikane og krænkende adfærd

I FDM ønsker vi at beskytte vores medarbejdere, som alle har ret til at blive behandlet med respekt og til et chikanefrit arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøet skal være sikkert og trygt, og vi accepterer ikke trusler og chikane i nogen form. Derfor har vi i vores chikanepolitik udstukket konkrete retningslinjer om forebyggelse og håndtering af chikane fra medlemmer og kunder.

Som en del af vores trivselspolitik har FDM en nultolerancepolitik over for krænkende handlinger. Krænkende handlinger i FDM tolereres ikke og vil få konsekvenser for den krænkendes ansættelsesforhold.

Alle i FDM der har et kendskab til krænkende adfærd, har et ansvar for at forhindre, at denne fortsætter. Ligeledes har alle et ansvar for at forebygge det. Oplever medarbejdere krænkende adfærd, kan dette indberettes til nærmeste leder, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, HR eller anonymt via FDMs whistleblowerordning.

Handlinger 2024

Der er fortsat blevet arbejdet med chikanepolitik og træning.

Resultat 2024

Vi oplever en fortsat effekt af arbejdet med træning, da medarbejderne er mindre nervøse ved kritiske kunder og har oplevet, hvordan de nu med hjælp fra konkrete værktøjer kan styre dialogerne bedre. Der har været eksempler på kunder, som er gået fra frustrerede til glade og afslutningsvis har takket for håndteringen. Ligeledes er ledere blevet mere komfortable med at håndtere disse situationer.

Der har været tre rapporterede chikanesager. Alle chikanesager handler om konflikt mellem et medlem og en FDM-medarbejder. Chikane foregår via telefon, sociale medier og ved fysiske møder (testcentre). I to af disse tilfælde har FDM taget kontakt til medlemmet efterfølgende.

Antikorruption og bestikkelse

Som samfundsaktør og medlemsforening er FDMs største risiko, at medlemmer og forbrugere ikke har tillid til FDM, eller at der kan sås tvivl om FDMs troværdighed og medarbejdernes upartiskhed.

Derfor har FDM også høje krav internt for at bekæmpe alle former for korruption ved kontinuerligt at udbrede regler om antikorruption samt FDMs whistleblowerordning blandt medarbejdere og interessenter.

Principperne for modtagelse af gaver eller andre fordele har nær sammenhæng med reglerne om habilitet og bestikkelse. I begge tilfælde er formålet at forebygge, at der opstår situationer, som kan rejse tvivl om både FDMs og medarbejderens upartiskhed. Der er således også tale om beskyttelse af FDM og den enkelte medarbejder.

For at undgå at der opstår tvivl om FDMs eller vores medarbejderes upartiskhed, har FDM fastlagt en gavepolitik for ledere og medarbejdere. Hovedprincippet i gavepolitikken er, at medarbejdere på intet tidspunkt må modtage gaver eller andre fordele, som på nogen som helst måde er knyttet til forventninger om modydelser.

FDM har stort fokus på, at vores test af biler og produkter er upartiske, troværdige og baseret på objektive kriterier. Derfor har vi en nedskrevet testpolitik.

Handlinger 2024

Vi har i 2024 gentaget gavepolitik over for medarbejdere ifm. med julesæsonen. Ligesom medarbejderne er blevet informeret om FDMs whistleblowerordning.

Resultat 2024

Der har i 2024 ikke været indberetninger af brud på gavepolitikken, og der har ikke været indberetninger i whistleblowerordningen.

Fremtidigt arbejde med Antikorruption og bestikkelse

FDM vil i 2025 fortsætte indsatsen for at sikre, at medlemmer og forbrugere kan have tillid til FDM herunder at arbejde med at udbrede kendskabet til FDMs whistleblowerordning.

Forventninger til det videre arbejde med CSR-områder

I 2024 har FDM fortsat arbejdet med CSR-områderne også som en del af implementeringen af FDMs ESG-strategi samtidig med, at FDM forbereder implementering af CSRD, hvor FDM er rapporteringspligtige fra 2025. Som en del af dette har FDM i 2024 gennemført en dobbelt væsentlighedsanalyse, der definerer hvilke ESG-områder, der skal rapporteres på i fremtiden. Herudover er der ansat en medarbejder til at koordinere og forestå rapporteringen i samarbejde med centrale bidragsydere i organisationen, der er blevet onboardet i processen i efteråret 2024.

Måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn

Information om virksomhedens fordeling af mænd og kvinder i det øverste ledelsesorgan

For FDMs bestyrelse er der fastsat et måltal om at 20 pct. af bestyrelsen skal være af det underrepræsenterede køn med udgangen af 2024. Fordelingen ved udgangen af 2024 er 20 pct.

Information om at virksomheden har en ligelig fordeling af mænd og kvinder i de øvrige ledelsesniveauer

På de øvrige ledelsesniveauer er fire ud af ni af det underrepræsenterede køn, hvilket svarer til 44 pct. Der anses at være en ligelig fordeling af mænd og kvinder når fordelingen ligger indenfor 60/40 eller 40/60

Redegørelse for virksomhedens politik for dataetik

FDM har udarbejdet en politik for dataetik, som er blevet godkendt af FDMs bestyrelse. FDMs politik for dataetik tager udgangspunkt i FDMs kerneværdier. To af FDMs kerneværdier er troværdighed og medlemsværdi, hvor FDM som organisation italesætter og er fortaler for, at der skal være bedre forbrugerbeskyttelse, når det angår indsamling og registrering af bildata, og at det er bilisterne, der skal have kontrol over egne og dermed bilens data.

I kraft af vores rolle og for at værne om medlemmernes tillid til FDM skal vi naturligvis også selv tage konkret stilling til dataetik og dataetiske principper samt skabe transparens omkring, hvordan vi internt i FDM værner om disse principper.

Ansvarlighed, sikkerhed og gennemsigtighed

Vi tillægger det stor betydning, at vores indsamling og behandling af data sker ansvarligt, sikkert og gennemsigtigt. Vi er af den grundlæggende holdning, at bilisterne skal eje og have kontrol over deres data. Vores behandling af data sker til medlemmernes fordel på en sikker og gennemsigtig måde, så bilisterne altid er informeret om formålet samt deres rettigheder.

Tillid og ordentlighed

Vores medlemmer, kunder, samarbejdspartnere og samfundet skal have tillid til, at FDM behandler data på en ordentlig og tillidsværdig måde, uanset om anvendelse af data er underlagt lovgivning eller ej. Vi har høje standarder for vores egen behandling af data og stiller også høje krav til vores samarbejdspartnere.

Privatlivsbeskyttelse

Beskyttelsen af personoplysninger er en gennemgående prioritering i FDM, da vores medlemmer og de fleste af vores kunder er forbrugere. Det afspejles i vores processer og danner grundlag for vores valg af IT-løsninger mv.

Ved behandling af data sikrer FDM efterlevelse af de databeskyttelsesretlige regler og grundsætninger, ligesom vi tilstræber et ekstra lag af etik forbundet med databehandlingen.

FDMs forretningsmodel

FDM, der er en erhvervsdrivende medlemsforening, er den primære interesseorganisation for danske bilister. Som privat, uafhængig forening er FDM en hovedaktør på det trafikpolitiske område og dertil Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation med over 277.000 husstande som medlemmer. FDM har gennem årene opbygget en dominerende position i markedet og anses som en autoritet i relation til debatten om forbruger- og trafikpolitiske forhold.
FDMs hovedaktivitet er at varetage bilisternes interesser og tilbyde værdiskabende ydelser til bilisterne. Samtidig skal FDM sikre, at de individuelle behov for bil understøtter et bæredygtigt samfund. Derfor arbejder FDM for en afvikling af registreringsafgiften, bedre trafiksikkerhed, hensyntagen til miljøet, bedre infrastruktur og bedre forbrugervilkår for bilisterne. Især når det gælder grøn omstilling, lavere afgifter, bedre mobilitet, forbrugerbeskyttelse og -sikkerhed, ønsker FDM at gøre en markant forskel og være med til at præge samfundsdebatten.

Rådgivning af bilisterne er central for FDM, og derfor deler FDM viden med både myndighederne, bilisterne og medlemmerne, ligesom der er et tæt samarbejde med FDMs internationale søsterklubber. FDMs medlemmer har dog en række særlige fordele; da de kan få individuel juridisk, teknisk og økonomisk rådgivning, ligesom FDM kan tilbyde at føre visse af medlemmernes sager ved domstolene. Som en særlig medlemsfordel udgiver FDM medlemsmagasinet Motor, der med 398.000 læsere er Danmarks største bilmagasin og Danmarks tredjestørste magasin.

Som erhvervsdrivende medlemsforening tilbyder FDM praktiske og økonomiske fordele til bilisterne. Udvalgte services kan købes af ikke-medlemmer, men FDMs medlemmer skal have en særlig økonomisk fordel, når de benytter FDMs ydelser. For at sikre dette tilbyder FDM services og kvalitetsprodukter inden for test af biler, vejhjælp og forsikring til foreningens medlemmer til attraktive priser. Desuden har FDM udviklet et særligt fordelsprogram kun til FDMs medlemmer, og senest er ladeløsninger, ladebokse og strømaftaler blevet en del af FDMs medlemstilbud.

For at skabe trygge og sikre rammer i trafikken med veluddannede bilister udbyder FDM køretekniske kurser, bl.a. i form af grunduddannelse og videreuddannelse på de køretekniske anlæg FDM Sjællandsringen og FDM Jyllandsringen.

For at sikre at bilerne i Danmark lever op til lovgivningen, men også at de trygt kan købes, lejes og sælges, driver FDM 23 test- og bilsynscentre placeret over hele landet i det 100 procent FDM-ejede datterselskab FDM test og bilsyn A/S. Flere end 50.000 medlemmer benytter årligt FDM test og bilsyn A/S til syn, kontrol eller test af bilen. Viden fra disse test anvendes bl.a. til at rådgive medlemmerne og bilisterne.

For at understøtte oplevelser med bilen i hele verden driver FDM et rejsebureau, det 100 procent FDM-ejede datterselskab FDM travel A/S. FDM travel A/S er specialiseret i individuelle kør-selv-ferier i egen eller lejet bil på destinationen.
Desuden tilbyder FDM alle typer af skadesforsikringer til sine medlemmer under navnet FDM Forsikringer i samarbejde med Tryg Forsikring samt WIA, hvor der i 2023 er lanceret en ny reparationsforsikring. FDM bestræber sig på at have nogle af markedets bedste dækninger til konkurrencedygtige priser.
Med udgangspunkt i FDMs forretningsmodel har ledelsen vurderet de væsentligste risici, der er knyttet til emner inden for klima og miljø, sociale og personaleforhold, menneskerettigheder og antikorruption og bestikkelse. Disse er beskrevet og behandlet i redegørelsen for samfundsansvar.