BMW iX1 – Billigere og næsten lige så god
Biltest
5. august 2024

Foto: Karsten Meyland Lemche

BMW har lanceret en basisudgave af iX1 med forhjulstræk. Det lyder blasfemisk, når BMW historisk har kørt med baghjulstræk, men det fungerer overraskende godt og gør den lækre elbil tilgængelig for flere.
BMW iX1
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Komfort / Skærmløsninger / Assistentsystemer
Ulemper
Ingen frunk / Rækkevidde / Ikke tre års garanti
Pris
420.000 kr.
Rækkevidde (WLTP)
462 km
Maks. effekt
204 hk
Du sparer 75.000 kr. ved at vælge BMW iX1 med forhjulstræk i stedet for firehjulstræk. Selv for en BMW er det en besparelse, der er til at få øje på. Men så må man leve med en lidt langsommere acceleration, og man mister muligheden for at trække 1,2 tons. Men for de bilister, der kan nøjes med færre hestekræfter, og som kan klare sig med 750 kg på krogen, kan den mindste iX1 være et godt valg.
Med 204 hk er der faktisk rigeligt med kræfter i elmotoren, og samtidig er den nem at køre, og den føles stabil i vådt føre. I det hele taget har man det rart bag rattet af eDrive20-varianten, hvor komforten er god, og hvor sæderne støtter alle de rigtige steder i Fully Charged-versionen.
Standardudstyret omfatter BMW’s udvidede køreassistenter, der sørger for, at bilen på motorvej ligger behageligt i vognbanen, og at den holder god afstand til de øvrige biler. Der er headup-display, lækre sæder med hukommelse i førersiden til dem, som prioriterer god ergonomi.

Indretningen i iX1 er ganske enkel og stort set identisk med andre BMW-modeller. Det gør det let for BMW-kendere at skifte til en iX1.
BMW iX1 er nem at styre i hverdagen
Kabinen er indrettet med et minimum af knapper og et helt nyt digitalt univers, iDrive 9. BMW introducerede iDrive for godt 20 år siden, og dengang var det kun logisk for piloter og professorer. I dag er det blevet meget mere intuitivt, og det er nu let at få adgang til de funktioner, som man ofte bruger.
Der er mange funktioner i bilens store menu, men heldigvis kan man udvælge de favoritfunktioner, som man oftest bruger, hvorved bilen bliver logisk at betjene i hverdagen.
Det gælder også i instrumenthuset og headup-displayet, hvor man kan vælge design og indhold blandt flere muligheder. Det kan være helt enkelt eller nærmest lige så uoverskueligt som et regneark. Der er knapper på rattet, men ikke mange. Der er også enkelte knapper omkring gearvælgeren, så passageren f.eks. også kan betjene volumen eller skifte til næste sang på playlisten.

En af forandringerne på iX1 er den nye skærm med iDrive 9. Det er et nyt styresystem med let mulighed for at ændre på menuerne. Det er nemt at betjene, og selvom man kunne savne nogle fysiske knapper, er der bl.a. digitale knapper til klimaanlægget.
Savner frunk og mere rækkevidde
Batteriet er på 65 kWh ligesom på den firehjulstrukne udgave af iX1. Vi opnåede blot 330 km under vores test, og det er ikke imponerende og faktisk en smule dårligere, end da vi testede den firehjulstrukne version. Men det kan skyldes de aktuelle trafik- og vejrforhold.
Samtidig ladede den blot med 100 kW i gennemsnit de første 15 minutter af vores lynladning, det gav 25 kWh svarende til yderligere 125 km motorvejskørsel. Dermed er iX1 primært tiltænkt dem, som gerne vil have en lækker elbil til hverdagskørsel, og som normalt bare lader hjemme.
Pladsforholdene er udmærket uden at imponere. Der er plads til fem personer, og der er friskluftdyser på bagsædet. Bagagerummet er på papiret også stort, men i praksis kunne der godt være lidt mere plads og ikke mindst en frunk under frontklappen til at lægge ladekabler, advarselstrekant og andre ting, der skal være hurtigt og let tilgængelige på en tur med ferieoppakning.
Prisen på iX1 er generelt sat ned med 25.000 kr., og det har gjort modellen mere attraktiv i markedet, men BMW er fortsat dyrere end klassens mest populære modeller. Er ønsket at få mest bil for pengene, så er løsningen ikke at finde her. Men er ønsket en lækker elbil til familien, så er iX1 en oplagt kandidat.






Prisen på BMW’s mindste SUV er nu kommet under 400.000 kr. Testbilen er dog med fuld udstyrspakke, og det koster 50.000 kr. ekstra. I forhold til den firehjulstrukne udgave med kraftigere acceleration sparer man cirka 75.000 kr.