Logo

BYD Dolphin Surf – God plads og flot udstyr

Tests

Biltest

15. december 2025

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Kinesiske BYD Dolphin Surf er et godt bud på en elbil til under 200.000 kr. Garantien er imponerende, mens bilens assistentsystemer ikke føles rigtig gode.

BYD Dolphin Surf

Comfort (El)

FDMs ekspertvurdering

Fordele

Udstyr / Bagsædeplads / Garanti

Ulemper

Ej klimaanlæg / Kun 4 pladser / Bagagaerum

Pris

189.995 kr.

Rækkevidde (WLTP)

310 km

Opladning AC/DC (Maks.)

11 / 85 kW

Maks. effekt

115 kW

I teorien er den lille elbil Dolphin Surf fra BYD yderst interessant. For prisen er god, udstyret er flot, og så er der tale om en ret så rummelig bil. Alligevel ender den ikke med at få en topkarakter, når vi gør regnestykket op.

Det skyldes primært, at den kort og godt er for besværlig at have med at gøre i hverdagen, og at dens assistentsystemer fungerer på en måde, så man næsten bliver stresset af at køre med dem aktiveret.

Her er den lille Dolphin konstrueret på en måde, der ikke føles rigtig god, når man skal betjene bilen på vejen.

Førerpladsen er indrettet med en lille skærm foran rattet, og en større skærm i midten, der endda kan rotere, så den også kan stå oprejst. Gearvælgeren er placeret som en vippekontakt under skærmen i midten.

Skærmene er forvirrer i BYD Dolphin Surf

Førerpladsen er indrettet med et lille display foran rattet og en noget større skærm midt på instrumentbordet. Det burde være fint, men sagen er, at de to skærme er rodet opbygget med mange informationer skrevet med meget lille skrifttype.

Det gør det svært at finde det, man søger, svært at læse teksterne og svært at ramme de rette steder på skærmen, hvis man skal trykke på en funktion.

Der er dog trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og det gør det lettere at bruge de funktioner, som telefonerne understøtter. Men helt godt bliver det aldrig.

Vi måtte også kæmpe en del med klimaanlægget, der ikke fungerede, som man ville forvente, ligesom vi savnede en udvendig temperaturmåler.

Den lille skærm foran rattet er fint placeret, men den indeholder desværre så mange informationer, at det til tider er helt svært at finde tallet, der viser farten. Vi savner til gengæld en udvendig temperaturmåler.

Assistentsystemerne kunne være bedre

BYD Dolphin Surf har et flot udstyrsniveau med en række assistentsystemer, der bl.a. omfatter en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent.

De aktiveres via knapper på venstre side af rattet, men de er desværre ikke er helt entydige i funktionerne. Det kræver derfor en del tilvænning, før funktionerne sidder i fingerspidserne, så man ikke behøver at tage blikket væk fra vejbanen.

Vælger man at slå vognbaneassistenten fra og så udelukkende køre med den adaptive fartpilot aktiveret, fungerer bilen egentlig ret fint. Men med vognbaneassistenten slået til oplever man, at bilen til tider placerer sig i vognbanen på en lidt utryg måde, og at den til tider søger væk fra vognbanen. Det er ikke rart at køre med, og det trækker ned.

Fra knapperne på rattet kan man aktivere fartpilot og vognbaneassistenten. Men det er ikke helt entydigt at aflure knappernes funktioner, og derfor må man ofte flytte blicket fra vejen til rattet. Det er set bedre.

Hvordan kører BYD Dolphin Surf?

Køreegenskaberne er ellers gode, og bilen kører godt på både motorvej, landevej og i byen, og der er altid rigeligt med kræfter.

På FDM Jyllandsringen lod vi bilen køre gennem en række kritiske manøvrer, og her havde Dolphin Surf et udmærket grundniveau. Men når bilen blev stresstestet gennem en dobbelt undvigemanøvre, kunne det mærkes, at bilens antiudskridningssystem ikke var tilstrækkeligt til at sikre bilen en god gennemkørsel.

Her mærker man, at bilen ikke er helt så avanceret opbygget, som det man ser hos flere af konkurrenterne.

Den store skærm i midten indeholder mange funktioner, men skrifttyperne er små og svære at aflæse. Nederst ses justeringen af varmeanlægget, der går på en skala fra 1 til 18, men som altså blot er trin, der ikke siger noget om temperature i grader. Det kræver lidt tilvænning.

Pladsen imponerer i BYD Dolphin Surf

Selve kabinen imponerer med fine sæder fortil med eljustering, hvilket er ganske usædvanligt i denne klasse. Der er også god plads ved bagsædet, og både for og bag er der døre med gode udvendige dørhåndtag, der er lette at betjene også for børn.

Kabinens komfortmål, som er summen af benpladsen ved forsædet og benpladsen ved bagsædet, hører til blandt de største i klassen, men man skal vide, at der kun er fire siddepladser i bilen.

Bagagerummet er med sine 308 liter ikke stort, og vi savner en hylde over rummet. Bilen må ikke udstyres med anhængertræk, og der er ikke nogen frunk fortil.

Bagsædepladsen er usædvanlig god, men rummer kun to personer.

Lynladning i langsomt tempo

BYD Dolphin Surf er opbygget med et LFP-batteri på 43 kWh. Det kan lynlades med op til 85 kW, hvilket på ingen måde er særlig hurtigt. I praksis formåede vi at måle en maksimal ladeeffekt på 85 kW, så her får man, hvad man er blevet stillet i udsigt.

I praksis betyder det, at man på 15 minutter kan få tilført strøm nok til yderligere 95 km og 155 km efter en halv time. Det er ikke meget, og det er noget, man skal have i tankerne, før man køber denne bil.

Hvis man kun sjældent kører langt, er det naturligvis ikke et problem, men kører man fra Aalborg til København, så kræver det mindst ét ladestop.

Ved 110 km/t nåede vi 210 km ved 20 grader og 175 km ved 0 grader. Det matcher fint gennemsnittet for biler i denne klasse.

Elforbruget modsvarer, at man kører 4,9 km pr. kWh om sommeren, og det er nogenlunde som det, man kan forvente.

Bagagerummet rummer bare 308 liter og er dermed noget mindre, end det vi finder hos flere af konkurrenterne. Vi savner en hattehylde.

En af markedets bedste garantier

Standardgarantien lyder på seks år eller 150.000 km. Det er en flot garanti, der mere end lever op til FDMs mindstekrav, som er fem år eller 150.000 km.

På selve batteriet er garantien 8 år eller 250.000 km, hvilket også overstiger det, som de fleste af konkurrenterne tilbyder. Det er derfor forbundet med en god portion tryghed at købe en BYD Dolphin Surf.

Den samlede km-pris for at eje bilen i fem år og 100.000 km har vi beregnet til 2,90 kr., hvilket er et lavt niveau i forhold til bilens pris og udstyrsniveau.

BYD Dolphin Surf fås i tre versioner, hvor den billigste til 150.000 kr. kun har et batteri på 30 kWh. Vi anbefaler denne testede udgave til 190.000 kr. som bedste køb set i forhold til udstyret.

Men er man ikke vild med det, kan man også vælge mellemudgaven med samme batteri og et lavere udstyrsniveau til 175.000 kr.

Alternativer til BYD Dolphin Surf er bl.a. Fiat Grande Panda og Renault 5 til samme pris eller f.eks. den helt nye Firefly, hvor prisen begynder ved 210.000 kr.

Se flere fotos