Citroën C3 Aircross – taler til hjertet
Biltest
27. marts 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Citroën lokker med masser af udstyr og muligheden for at designe bilen, præcis som du vil have den. Komforten er høj, men bilen ser bedre ud, end den kører.
Citroën C3 Aircross
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Ind-/udstigning / Udstyr / Siddehøjde
Ulemper
Fralægningsplads / Ej bakkamera / Ikke tre års garanti
Pris
213.970 kr.
Maks. effekt
110 hk
Her er en ægte SUV. Man mærker det, når man stiger ind i bilen, og man mærker det, når man sidder bag rattet. Man ser direkte ud på kølerhjelmen, og det skaber fornemmelsen af at sidde i en høj bil.
Det kunne vi bekræfte ved vores måling af siddehøjden, hvor C3 Aircross sammen med Ford EcoSport i Motors store mini-SUV-test viste sig at have den højeste siddeposition blandt alle konkurrenterne.
SUV-stilen går igen udvendigt, hvor de sorte plastpaneler giver et råt udtryk. De kan tilmed suppleres med tagbøjler og plastpaneler i moderigtige farver ved for- og bagende.
C3 Aircross er således en bil, der taler til hjertet, og tilkøber man stof på instrumentbord og dørsider, bliver det både hyggeligt og flot. Bilens farver kan kombineres på så mange måder, at du kan skabe din helt egen version.
Køreegenskaberne er meget komfortable, og det er et særligt Citroën-kendetegn. Men vi er ikke helt så begejstrede, når det går lige ud ad landevejen. Her savner vi, at bilen falder lidt mere til ro.

Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten. Der er mulighed for at tilkøbe stofbeklædning, hvilket øger fornemmelsen af hygge.
Her er mobilen velkommen
Udover designet og den høje siddeposition, er også selve adgangsforholdene meget generøse. C3 Aircross er en bil, der er utrolig let at komme ind og ud af. Man kan tilkøbe et forskydeligt bagsæde, og gør man det, får man også meget fine forhold for bagsædepassagererne, idet bagsædets ryglæn også kan justeres i vinklen.
Den store skærm i midten er let at bruge, og sammen med Apple CarPlay får man let styr over mobiltelefonen. Citroën tilbyder i øvrigt, at man kan tilkøbe trådløs opladning af mobiltelefonen.
Sikkerheden er god, og alle udgaver af C3 Aircross har en nødbremse som standardudstyr. Du skal dog tilkøbe en ekstra pakke, hvis du vil have alle de sikkerhedsfunktioner, Citroën tilbyder – herunder advarsel for biler i den blinde vinkel.

Læssehøjden til bagagerummet er med sine 70 cm ret høj. Vores testbarnevogn finder plads, men skal lige kantes ind.
Her er bilens svagheder
Der er kørelys både for og bag på C3 Aircross, men i vinterhalvåret kan det alligevel være en god ide at tænde nærlyset selv i dagtimerne, da det øger sikkerheden. Gør man det, bliver alle skærme i bilen skruet helt ned i lysstyrke og er derved svære at aflæse.
Vi savner også bedre fralægningsrum og bedre kopholdere omkring førerpladsen. Derudover må Citroën se at få opfundet nogle bedre knapper til styring af sædevarme og et bedre greb til justering af førersædets ryglæn.
Køreegenskaberne er sikre og entydige ved kritiske manøvrer, men ved kørsel lige ud ad landevejen er det som om, bilen aldrig falder helt til ro, og det er generende i længden.

Citroën C3 Aircross er blandt de biler i klassen, hvor man sidder højest og hvor ind- og udstigningen er lettest.
Alt i alt er Citroën C3 Aircross dog en vellykket bil med mange gode typiske Citroën-gener, og Motors testhold kan snildt anbefale et køb af bilen.
Vi peger på netop denne 1.2-liters motor med turbo og 110 hk som bedste køb. Vælg den eventuelt med automatgear – det øger køreoplevelsen betydeligt.