Citroën C5 Aircross – Fransk SUV kører på el og benzin
Biltest
1. juni 2021

Foto: Karsten Meyland Lemche

Den store Citroën C5 Aircross med plugin-teknik er et godt bud på en moderne SUV, der kan køre på både el og benzin. Men rækkevidden er ikke imponerende.
Citroën C5 Aircross
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Pris/udstyr / Komfort / Bagagerum
Ulemper
Bagsædeplads / Rækkevidde på el / Ikke tre års garanti
Pris
359.990 kr.
Maks. effekt
225 hk
Fabrikken stiller 62 km el-kørsel i udsigt på et fuldt opladet batteri, men så langt kunne vi slet ikke komme, da vi testede Citroën C5 Aircross som plugin-hybrid i en af de sidste vinterdage. Vi kørte en rute med både bykørsel, landevejs- og motorvejsetaper, og efter bare 32 km måtte benzinmotoren tage over. Der er derfor ikke lagt op til lange ture på el alene i denne plugin-hybrid.
Kører man afsted med udelukkende et tomt batteri, viste vores test, at vi på en tilsvarende sammensat rute kunne notere en benzinøkonomi, der tillod knap 14 km pr. liter. Men regner man forbruget ud over den samlede tilbagelagte distance, landede det på over 30 km pr. liter plus den anvendte strøm, og det ser straks bedre ud.
Så husker man at lade bilen op, og kører man ikke alt for langt ad gangen, så kan man forvente en udmærket benzinøkonomi. Men man skal ikke forvente at komme op i nærheden af fabrikstallet.

Førerpladsen er ret lækkert opbygget, og der er digitalt instrumenthus og en flot integreret skærm i midten. Der er desuden gode kopholdere, trådløs opladning af mobiltelefonen og nøglefri start af bilen.
Hvordan kører Citroën C5 Aircross?
Til gengæld er der fuld dækning for fabrikkens påstand om, at C5 Aircross er en komfortabel bil. Sjældent har vi kørt i en så velaffjedret bil, hvor selve bilens undervogn går flot hånd i hånd med sædernes indbyggede fjedre. Citroën kalder dem for „Advanced Comfort Seats“, og de er meget komfortable at sidde i og bidrager dermed til en høj grad af komfort i bilen.
Bagsæderne er justerbare i længden og ved bagsædets ryglænshældning. Det giver en god komfort også ved bagsædet, og med sædet længst tilbage er der rimelig plads til en voksen, uden at pladsen ligefrem imponerer.
Bagagerummet er pænt stort og rummer mellem 460 og 600 liter, alt efter hvor langt tilbage bagsædet er indstillet.

Bagagerummet rummer mellem 460 og 600 liter, idet bagsædet kan skubbes frem og tilbage. Rummet er regulært i størrelsen, og der er plads til ladekabler under gulvet.
Hvad er prisen på Citroën C5 Aircross?
Benzinmotoren er på 1.6-liter og er forsynet med turbo, så den yder 180 hk. Den arbejder glimrende, og når den får hjælp af elmotoren, bliver den samlede køreoplevelse ganske fint.
Det ottetrins automatgear klæder begge motorer godt og gør kørslen dejlig glidende.
Video: Se nærmere på Citroën C5 Aircross
Som standard er Shine Sport forsynet med Citroëns store sikkerhedspakke, der omfatter både adaptiv fartpilot og en automatik, der hjælper med at fastholde bilen midt i vognbanen. Begge dele fungerede glimrende under vores test, og er et klart plus ved bilen.
Det er dermed et godt argument for at vælge denne topudgave i stedet for de lidt billigere versioner, hvor sikkerhedspakken skal tilkøbes for 15.000 kr.
Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid







Citroën C5 Aircross er en stor og moderne SUV. Den fås nu som plugin-hybrid, og det er denne variant, vi her har testet.