Citroën C5 X – Flot fransk flyder
Biltest
26. august 2022

Foto: Karsten Meyland Lemche

Citroën har genfundet sin rolle som producent af biler med avanceret undervogn og iøjefaldende design. Som plugin-hybrid har Citroën C5 X tilmed fået et grønt islæt.
Citroën C5 X
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Komfort / Udstyr / Interiør
Ulemper
Ingen visker bag / Indretning af bagagerum / Pris
Pris
469.990 kr.
Maks. effekt
225 hk
Her er bilen til dem, der savner de gode gamle dage, hvor Citroën kunne skille sig markant ud fra konkurrenterne med et anderledes design og en undervogn, hvor komforten altid var i fokus. De dage er nemlig tilbage med C5 X, der ganske vist deler teknik med biler som Opel Astra og Peugeot 308, men som alligevel har fået sin helt egen profil.
Først og fremmest er akselafstanden øget med hele 11 cm, og det har været med til at skabe en yderst rummelig og lang bil, der både kan give fine pladsforhold ved bagsædet og i bagagerummet, og som udvendigt giver bilen nogle iøjefaldende linjer.
Dernæst har Citroën gået egne veje med udformningen af undervognen, hvor støddæmperne er af en nykonstrueret, justerbar type, der i den grad kan levere komfort, når det ønskes. De kan heldigvis også strammes op, så bilen kan køre gennem sving og kurver på betryggende vis. Det er flot lavet og med til at gøre Citroën C5 X til noget særligt.

Førerpladsen føles utrolig lækker med meget komfortable sæder og et velbygget instrumentbord i lækre materialer. Den store skærm på 12 tommer har bl.a. trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Citroën C5 X kommer kun som plugin-hybrid
Hjemme i Frankrig findes bilen også med benzin- og dieselmotorer, men den danske importør har klogelig valgt kun at lancere C5 X som plugin-hybrid. Og det er vel at mærke med koncernens kraftigste kombination af en 1.6-liters benzin- og en elmotor med 110 hk.
De kan tilsammen yde 225 hk, og det giver bilen ret pæne præstationer, og man kan f.eks. komme op på 100 km/t. på 7,9 sekunder. Det er dog ikke så relevant en egenskab som evnen til at kunne køre på el alene. Her stiller fabrikken 55 km i udsigt, og det er ikke helt skævt, viste vores måling.
Vi klarede nemlig præcis 50 km på strøm alene ved blandet kørsel ved 15 grader. Det er fint, al den stund at batteriet er på lidt under 10 kWh. Det kan i øvrigt lades op hjemme med 3,7 kW fra en enkelt fase på ca. tre timer, men på nogle offentlige ladestandere kan C5 X faktisk oplades med op til 7,4 kW, og så tager det kun den halve tid.
Man kan med et tryk på en knap tvinge bilen til kun at køre på el, eller man kan bede bilen om selv at sprede strømkørslen ud, så den bruges der, hvor det giver bedst mening. Så kan man mindske benzinforbruget betydeligt, og så er f.eks. 30 km pr. liter ikke uopnåeligt. Kører man afsted med et tomt batteri, skal man påregne at køre omkring 17 km pr. liter, viste vores målinger.

Det er et helt nyt styresystem, der ligger bag funktionerne i skærmen. Alle menuer er på dansk, men bilen forstår ikke dansk tale. Man kan opdele skærmen i to felter, så man som her både kan se på navigationsanlæg og oplysninger om strømmen samtidig. Bemærk den nyttige Hjem-knap under skærmen.
Hvor god plads er der i Citroën C5 X?
Bag rattet nyder man lækre materialer overalt, smarte løsninger og ikke mindst de gode fralægningspladser. Gearstangen er udformet som en lille vippekontakt mellem forsæderne, og den er af den elektroniske type, der selv går i P efter endt køretur. Sæderne giver formidabel støtte og er i denne topudgave fuldt eljusterbare.
Ved bagsædet er pladsen imponerende, og man har næsten en limousineagtig fornemmelse, og der er naturligvis friskluftdyser til bagsædet. Bagagerummet er stort i arealet, men vi savner en bedre indretning, for bagagen kurrer let rundt på de glatte skinner, der er i gulvet.
Kørslen foregår let og ubesværet, og der er en adaptiv fartpilot, der er god til at holde farten og afstanden til forankørende biler. Derudover er der en fin vognbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen.
Desværre er der ikke pulsføler i rattet, så indimellem kan man få en advarsel om at holde hænderne på rattet, selvom man rent faktisk gør det. Forlygterne er i øvrigt særdeles effektive LED-lygter, der selv kan blænde op og ned for det lange lys, afhængig af trafikken foran bilen.

Bagagerummet er enormt, og den store bagklap giver flot adgang til det hele. Under gulvet er batteriet placeret, og dermed er bagagerummet kun på 485 liter.
Hvad koster Citroën C5 X?
Citroën har i øvrigt udvidet fabriksgarantien på C5 X, så den nu dækker i tre år eller maksimalt 45.000 km. Det er et udmærket skridt i den retning, FDM har efterlyst i mange år.
Km-grænsen kunne dog godt have været 100.000 km som hos konkurrenterne. Men alt i alt er Citroën C5 X alligevel en imponerende bil, der på fin vis har genskabt Citroëns position som producent af biler, der skiller sig positivt ud.
Tilbage er der derfor kun lige prisen på lige under en halv mio. kr. Den vil nok være den største forhindring for, at C5 X får stor succes herhjemme.






Kørelyslygterne, de øvrige lygter og det store logo i midten giver Citroën C5 X en flot og enestående front.