Logo

Cupra Formentor – bedste plugin-SUV lige nu

Tests

Biltest

7. maj 2021

Cupra Formentor set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Cupra Formentor er den mest helstøbte plugin-hybrid for tiden. Den er ikke bedst til det hele, men den er god til alt. Med smart teknik, flot udstyr og et meget lækkert design kører den fra konkurrenterne.

Cupra Formentor

VZ e-HYBRID (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

Cupra Formentor set bagfra

Fordele

Indretning / Udstyr / Køreglæde

Ulemper

Speedometer / Motorlyd / Ikke tre års garanti

Pris

359.990 kr.

Maks. effekt

245 hk

Det nye spanske bilmærke Cupra er et søstermærke til Seat. Med denne Formentor har Cupra bevæget sig ind i det populære SUV-marked, og det er med en bil, der i den grad formår at vække opsigt med sit flotte design.

Teknisk set er bilen bygget på samme platform som VW Golf, og det er også herfra, at plugin-hybrid-teknikken er hentet. Det vil sige en sammenbygget benzin- og elmotor, der trækker på forhjulene via en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse. Elmotoren føles kraftig og gør det muligt at køre på el alene året rundt, da bilen også er udstyret med varmepumpe.

Cupra Formentor kabine

Førerpladsen er flot udformet med en enorm 12-tommerskærm i midten med indbygget trådløs Apple CarPlay. Der er digitalt cockpit i instrumenthuset.

Flot komfort og udstyr i Cupra Formentor

Med benzinmotoren i gang er motorstøjen lige lovlig hørbar, men alt i alt er komfortniveauet højt. Man sidder dejligt bag rattet, hvor man mødes af lækre materialer og god teknik. Siddepladsen er noget højere end i en Golf, og man har helt klart en rigtig SUV-fornemmelse, når man kører i bilen.

I denne udstyrsversion får man nærmest alt med i prisen, og Cupra Formentor er derfor bilen for dem, der virkelig sætter pris på masser af udstyr, lækre sæder og en flot kabine. Særligt er mængden af sikkerhedsudstyr overbevisende med både adaptiv fartpilot og den særlige Travel Assist, der gør, at bilen selv følger vognbanen.

På komfortsiden giver den justerbare undervogn, som er standard, mulighed for at vælge mellem komfortabel og sportslig kørsel. Køreindtrykket er generelt positivt.

Man kan kommunikere med bilen via en app på sin smartphone, og kan dermed styre et hav af bilens funktioner, herunder varme og ladetider.

Cupra Formentor bagagerum

Batteriet optager rummet under gulvet, så kablerne må opbevares i selve bagagerummet.

Hvor lang rækkevidde på el har Cupra Formentor?

Under testen kørte vi 41 km på el alene, hvilket er lidt lavere end de opgivne 54 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til hele 17 km pr. liter, og det er flot, men dog ikke helt så højt som det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 67 km pr. liter i udsigt.

Det viser, at det er meget vigtigt, at man husker at lade bilen op. Batteriet er på 13 kWh, og det kan lades op på 3,5 timer, da Cupra Formentor kun kan oplades med en enkelt fase og i alt 3,6 kW.

Bilen må kun trække en trailer på 750 kg uden bremser og en på hele 1.500 kg, hvis påhængsvognen har bremser.

Samlet set fremstår Cupra Formentor som den mest helstøbte plugin-hybrid for tiden. Den er ikke bedst til det hele, men den er god til alt og vandt derfor Motors gruppetest af 10 plugin-hybrid-SUV’er i 2021.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid