Logo

Cupra Formentor VZ – Et brøl fra fortiden

Tests

Biltest

24. maj 2022

Cupra Formentor VZ set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Denne Cupra Formentor har en klassisk benzinmotor og træk på alle fire hjul. Dermed peger den på ingen måde fremad, men savner man fortidens tekniske løsninger, får man dem her serveret på en overbevisende måde.

Cupra Formentor

2.0 TSI VZ 4x4 DSG (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Cupra Formentor VZ set bagfra

Fordele

Kabine / Køreegenskaber / Design

Ulemper

Forbrug / Pris / Ikke tre års garanti

Pris

509.980 kr.

Maks. effekt

310 hk

Det relativt nye bilmærke fra Spanien har skabt en storslået SUV i form af Cupra Formentor. Den fås blandt andet som plugin-hybrid og vandt i den udgave Motors gruppetest af sådanne biler.

Denne gang har vi testet den med en rendyrket benzinmotor med turbo, firehjulstræk og et syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen. Så er alt det grønne rystet ud af posen, og tilbage er der kun „proteinerne“ i form af hele 310 hk, der overføres til vejen akkompagneret af en kunstig motorlyd gennem bilens indvendige højttalere (lyden kan heldigvis slås fra).

Det er sjovt, og er man til denne form for køretøjer, så venter der masser af gode oplevelser.

Førerpladsen er virkelig vellykket.

Førerpladsen er virkelig vellykket, og den store skærm i midten gør det let at betjene bilens mange funktioner. Instrumenthuset er også en stor digital skærm.

Hvordan kører Cupra Formentor?

Kort og godt er vi vilde med køreegenskaberne. Man kan fra en knap ved rattet skifte mellem flere køreprogrammer, der både skifter indstillingen for affjedringen, speederens respons, styretøjets hårdhed og ikke mindst den kunstige motorlyd i kabinen.

I Komfort-indstillingen er Cupra Formentor en rigtig hverdagsbil, der byder på god komfort (og ingen kunstig motorlyd). Så kan man køre bilen som en almindelig familiebil, hvilket de fleste vil sætte pris på.

Men trykker man på den runde knap på rattet med Cupra-logoet, kan bilen let skifte karakter i flere trin. I Cupra-mode er Formentor en rendyrket sportsvogn at køre i, og så er der ikke megen komfort tilbage, men derimod en hård affjedring og et ret præcist styretøj.

Speederen bliver umiddelbar i sin respons, og dermed er bilen let at håndtere på en sportslig måde. Sæderne er i øvrigt rigtig gode og med til at understøtte bilens køreprogrammer.

De to runde knapper i rattet er henholdsvis start-knappen (th.) og knappen, der styrer køreprogrammerne. Et enkelt tryk på knappen til venstre ændrer bilen fra en komfortabel familiebil til en mere rendyrket sportsvogn.

De to runde knapper i rattet er henholdsvis start-knappen (th.) og knappen, der styrer køreprogrammerne. Et enkelt tryk på knappen til venstre ændrer bilen fra en komfortabel familiebil til en mere rendyrket sportsvogn.

Cupra Formentor er godt indrettet

Bag rattet har man i det hele taget en fin oplevelse. Der er et digitalt cockpit og en stor 12”-skærm i midten. Det hele er flot designet, og materialevalget virker overbevisende.

Man betjener gearvælgeren mellem forsæderne på enkel vis ved blot at skubbe den enten frem eller tilbage, og vil man blande sig i DSG-gearkassens skift mellem de i alt syv gear, kan man let gøre det via skiftegreb bag rattet.

Skærmen i midten er af den type, hvor man kan koble sin mobiltelefon trådløst op til enten Apple CarPlay eller Android Auto, og på den måde kan man let betjene telefonens funktioner, uden at skulle slippe grebet om rattet. Det kan man, fordi de fleste af funktionerne kan stemmestyres på dansk.

Bagagerummet rummer 420 liter.

Bagagerummet rummer 420 liter, og bagsæderyglænet er todelt, og der er desuden en gennemlastnings luge til f.eks. ski i midterarmlænet.

Motoren er et energibundt

Cupra Formentor VZ er udstyret med en firecylindret benzinmotor på 2.0 liter. Den har turbolader og er koblet sammen med et syvtrins automatgear. Derudover trækker den på alle fire hjul, idet kræfterne fordeles mellem for- og baghjul via en traditionel kardanaksel.

Her er altså ikke noget med moderne brug af elmotorer – det hele er ren benzinpower på godt og ondt. Det gode er kræfterne, lyden og det enorme kraftoverskud – 100 km/t. nås på 4,9 sekunder. Det negative handler naturligvis om en noget hård klimabelastning, et højt benzinforbrug og en dertil hørende høj driftsudgift.

Men vægter man det første højere end det andet og drømmer om en bil af denne type, er Cupra Formentor værd at se nærmere på.