Logo

DS 4 – Skræddersyet hybridbil

Tests

Biltest

29. august 2022

DS 4 set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

DS stræber efter at være bilernes haute couture, og med DS 4 er der også kommet moderne plugin-teknik med i pakken. Det har kastet en lækker bil af sig, der begejstrer langt hen ad vejen.

DS 4 E-Tense

1.6 PHEV Performance Line Pack (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

DS 4 E-Tense set bagfra

Fordele

Komfort / Materialekvalitet / Udstyr

Ulemper

Rækkevidde / Bagagerum / Ikke tre års garanti

Pris

420.000 kr.

Maks. effekt

225 hk

Er du i markedet for en bil, der skiller sig ud fra mængden, så er DS 4 værd at se nærmere på. For her er der på ingen måde sprunget over, hvor gærdet er lavest, når det drejer sig om valg af materialer i kabinen eller udformning af de udvendige design-detaljer.

DS 4 er derfor en bil, man kan bruge lang tid på at udforske med øjet og med de øvrige sanser, for det er tydeligt, at fabrikken har gjort sig mere end almindeligt umage med bilen.

Men under skallen er DS 4 mere almindelig, og bilen deler opbygning med bl.a. Peugeot 308 og Opel Astra fra samme koncern. Det er nu heller ikke dårligt, og i denne udgave er det plugin-hybrid-teknikken, der har fundet vej til Danmark.

Førerpladsen er udført i meget lækre materialer

Førerpladsen er udført i meget lækre materialer, og der er utraditionelle detaljer overalt. F.eks. er der friskluftdyser i sidedørene, og bilen startes på den store krom-knap under skærmen i midten.

Hvor lang rækkevidde har DS 4 på el?

Det er sket i form af en 1.6-liters benzinmotor med turbo, der i sig selv leverer 180 hk. Den arbejder sammen med en elmotor, der yder op til 110 hk, og kører de begge samtidigt, når ydelsen op på 225 hk.

Elmotoren får strøm fra et batteri på 12,4 kWh, og det giver ifølge fabrikken en rækkevidde på el alene på op til 60 km. Så langt nåede vi dog ikke, da vi testede det. Allerede efter 49 km blandet kørsel var det slut, og benzinmotoren måtte i gang.

Indtil det skete, kunne vi fint køre på el, og motorens ydelse føltes tilstrækkelig takket være elmotorens høje moment.

Når der skal strøm på batteriet igen sker det almindeligvis med én fase og 3,7 kW, og så tager en opladning knap fire timer. Kan man finde en lader, der kan levere op til 32 Ampere, kan bilen dog tage imod 7,4 kW, og så halveres ladetiden.

Bagagerummet er ikke vildt imponerende i sin størrelse, men det er flot beklædt.

Bagagerummet er ikke vildt imponerende i sin størrelse, men det er flot beklædt. Et ladekabel stjæler noget af pladsen. Der er fint lys og 12-volt udtag.

DS 4 kører komfortabelt

Bag rattet nyder man en lækkert udformet førerplads med al den teknik, man forventer i så smart en bil. Der er en adaptiv fartpilot samt et hjælpesystem, der træder til, hvis bilen er på vej ud over kantlinjerne.

En egentlig vognbaneassistent skal dog tilkøbes i en pakke til 20.000 kr., hvilket kan være en god ide. Derudover er der mulighed for at koble mobilen op til Apple CarPlay på den store skærm, og så har man fine visninger af kort og lignende.

Affjedringen føles hele tiden meget komfortabel, selvom bilen kører på 19-tommer hjul. Det skyldes langt hen ad vejen den særlige DS Active Scan Suspension, hvor et kamera, der er placeret øverst ved forruden, løbende ser ud på vejen og på den måde forudser ujævnheder i vejens overflade. På et splitsekund gøres støddæmperne enten hårdere eller blødere alt efter situationen.

Om natten virker den automatiske støddæmperkontrol dog ikke, men så kan man i stedet glæde sig over LED-forlygternes gode lysfelt foran bilen. Vil man have den helt store lys-oplevelse, skal man dog tilkøbe matrix-forlygter til 15.000 kr.

DS 4 er en lækker bil, der skiller sig ud fra mængden. Om det er alle pengene værd, er ret individuelt, men har man pengene og modet til at bruge dem på en så sjælden bil som denne, venter der mange gode timer bag rattet.