Fiat Tipo halter efter feltet
Biltest
24. februar 2017

Foto: Karsten Meyland Lemche

Fiat Tipo har det svært i mellemklassen, hvor kampen om kunderne er benhård. Den automatiske nødbremse er hverken standard eller imponerende.
Fiat Tipo
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Pladsforhold / Bagagerum
Ulemper
Trykskærm / Nødbremse ikke standard / Ikke tre års garanti
Pris
213.870 kr.
Maks. effekt
120 hk
Fiat Tipo er en jævn bil. En bil, der gør det, den skal gøre, men hverken inspirerer eller overrasker. Og på enkelte punkter skuffer den. Derfor ender den som den bløde mellemvare i en bilklasse, hvor konkurrencen er benhård.
Fiat Tipo har blot fået tre stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedsvurdering, og det er så lidt for en helt ny bilmodel, at vi ikke vil anbefale den.
Det positive er, at bagagerummet er meget stort i femdørsudgaven, og at bilen generelt set er rummelig – dog uden at være klasseledende. Officielt er bagagerummet på hele 440 liter, hvilket er noget mere end klassestandarden på 380-400 liter. Ved bagsædet er der rimelig god benplads, omend der desværre ikke er friskluftdyser til bagsædepassagererne.
En positiv side ved bilens indretning finder vi ved instrumenthuset, hvor den trykfølsomme skærm er placeret øverst på midterkonsollen og dermed optimalt i forhold til betjening.

Tipo får plus for, at radioen er placeret øverst i midterkonsollen, og for at have rimelig fralægningsplads. Men kvalitetsfornemmelsen i bilen skæmmes af hård plast.
Minuslisten begynder
Men skærmen går igen på minuslisten. Fem tommer er lige småt nok til betjening i biler; her er mindst syv tommer ved at være standard i klassen. Dertil kommer, at skærmopløsningen er ganske grovkornet, og det får Tipo til at fremstå som en førstegenerations smartphone.

Standard-radioen i Easy-udstyrsvarianten er en trykfølsom skærm på fem tommer. Men skærmopløsningen er lav, og langt fra en moderne smartphone.
Det opdager du især, hvis du tilkøber navigation til 8.000 kr. eller bakkamera til 4.000 kr. Her fungerer det bedre i topmodellen Lounge, der netop har en syvtommersskærm i højere opløsning.
Fra førersædet vil du også bemærke den hårde plast på dørene, knirkelyde fra rattets knapper og uskønne lyde fra betjening af blinkerarmen, der samlet set giver en middelmådig kvalitetsfornemmelse i kabinen. Ryglænet på forsædet er ikke trinløst justerbart, så det er svært at finde den perfekte siddeposition, og ønsker du lændestøtte, må du kigge i listen over ekstraudstyr.

Aircondition er standard på Easy-varianten, men for 8.000 kr. kan du tilkøbe klimaanlæg med én zone. Vil du have klimaanlægget, så overvej topmodellen Lounge, der også har en markant bedre trykfølsom skærm på syv tommer.
Og så irriterer det, at speedometeret er svært at aflæse. Det gælder især ved de hastigheder, man kører i byzoner. Kørecomputeren kan godt nok indstilles til et digitalt speedometer, men selv det har skrå 3D-tal. Hvorfor ikke bare gøre det enkelt?
Testbilen var udstyret med Fiats 1.4-liters turbobenzinmotor, og med trykladningen følger et fornuftigt bundtræk. Men motoren har en knurrende lyd ved motorvejshastighed, som vi ikke oplever hos konkurrenterne med tilsvarende teknologi. Samtidig er motorgangen ikke så raffineret som hos konkurrenterne.
Fiat opgiver selv forbrugstallet til 16,7 km/l, og under Motors forbrugsmåling kørte vi 16 km/l. Tæt på opgivelsen, men langt fra klassens bedste, der klarer 20 km/l på vores måleture.

Bagenden virker vellykket, og man aner en smule Alfa Romeo Giulietta i baglygternes design. Bagklappen giver adgang til bagagerummet på hele 440 liter.
Skuffende sikkerhed
Køreegenskaberne er umiddelbart tilforladelige, men på nogle typer underlag oplevede vi, at bilen har svært ved at falde til ro i affjedringen.
Sikkerheden er også kritisabel. Fiat Tipo har blot fået tre stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedsvurdering, og det er så lidt for en helt ny bilmodel, at vi ikke vil anbefale den.

Bagagerummet er reelt og almindeligt i størrelse for klassen.
Det skyldes blandt andet, at automatisk nødbremse ikke er standard i Tipo. Man kan tilkøbe et nødbremsesystem for 8.000 kr. inklusive en udmærket adaptiv fartpilot,. Men i de tests, både vi og Euro NCAP har foretaget, fungerer det på en utilfredsstillende måde. Med sikkerhedspakken har Tipo fire stjerner i Euro NCAP’s test.
Nødbremsen og bilens generelle karakteristik gør det svært at anbefale Fiat Tipo. Navnlig i et marked, hvor den kommende Hyundai i30, en faceliftet VW Golf og sidste års Årets Bil-vinder Opel Astra sætter overliggeren højt. Der skal mere til i mellemklassen i dag.