Firefly – Føles som en mini-Tesla
Biltest
15. december 2025

Foto: Karsten Meyland Lemche

Med en førerplads, der ligner noget som Tesla kunne have skabt, er Firefly en bilmodel, der kan virke tillokkende for dem, der elsker ny teknik.
Firefly
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Plads / Sikkerhedsudstyr / Smarte funktioner
Ulemper
Klimaanlæg / Betjening / Lumsk på våd vej
Pris
209.900 kr.
Rækkevidde (WLTP)
330 km
Opladning AC/DC (Maks.)
11 / 100 kW
Maks. effekt
105 kW
Det nye kinesiske bilmærke Firefly er et frisk pust i mini-klassen. Den er flot bygget, og selv i denne billigste udgave er udstyrsniveauet meget flot.
Førerpladsen er opbygget omkring en stor skærm i midten og et lille display foran rattet. Det sidstnævnte fungerer godt og giver et godt overblik over fart m.m.
Den store skærm i midten har kun engelske menuer, og selvom de er nogenlunde logisk opbygget, så er Firefly en bil, der kræver en del introduktion, før man kan betjene den optimalt. Blandt andet skal man justere sidespejle via skærmen i midten.

Førerpladsen er ren i sin form og minder meget om den, man finder i en Tesla. Her er der dog monteret en ekstra skærm foran rattet, hvilket hjælper på aflæsning af hastigheden.
Hvordan kører Firefly?
Køreegenskaberne er grundlæggende gode og sjove, men vi oplevede, at den baghjulstrukne bil kunne skride ud med bagenden, når vi kørte den frisk rundt på FDM Jyllandsringen i vådt føre.
Det er en uheldig cocktail af mange kræfter, baghjulstræk, et svagt antiudskridingssystem (ESC) og nogle dæk, der ikke står særlig godt fast. Det trækker ned i den samlede vurdering og er noget, man bør være opmærksom på, hvis man køber bilen.

Skærmen er lynhurtig i sin funktion, og den indeholder et hav af menuer, der gør det muligt at betjene bilens mange funktioner. Vi savnede dog danske menuer. Her er det justeringen af bilens assistentsystemer.
Masser af udstyr i Firefly
Udstyrsniveauet omfatter både en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent. Fartpiloten fungerer glimrende, og man kan via knapper på rattet selv bestemme, om vognbaneassistenten skal være slået til eller fra.
Med den slået til får man fin hjælp på motorvejen, mens den på mindre veje føles generende.
Vi oplevede problemer med klimaanlægget, der ofte havde svært ved at fjerne dug fra ruderne. Vi var heller ikke glade for de udvendige dørhåndtag, ligesom vi savnede en visker på bagruden.

Gearvælgeren er placeret som en stilk foran rattets højre side. Den fungerer rigtig fint i hverdagen.
Meget gode pladsforhold
På plussiden har vi noteret bilens meget rummelige kabine med plads til fem, den store frunk fortil, et fint musikanlæg, gode forlygter, en støjsvag kabine og en god affjedring.
Derudover er Firefly forberedt til et højt niveau af digitalisering med brug af mobiltelefonen som nøgle og med mulighed for at koble flere brugere til bilen.
Firefly er dermed en sjov bil for dem, der søger det mest avancerede, mens mange andre nok vil finde den for besværlig at bruge i hverdagen.

Ratknapperne er ikke helt intuitive, men man lærer sig hurtigt funktionerne, idet man får hjælp med knappens funktion via en visning i det digitale instrumenthus.
Lynladning i langsomt tempo
Firefly er opbygget med et LFP-batteri på 41 kWh. Det kan lynlades med op til 100 kW, hvilket er fint for klassen. I praksis formåede vi at måle en maksimal ladeeffekt på 87 kW, så her får man stort set, hvad man er blevet stillet i udsigt.
Det betyder, at man på 15 minutter kan få tilført strøm nok til yderligere 100 km og 155 km efter en halv time. Det er ikke meget, og det er noget, man skal have i tankerne, før man køber denne bil.
Hvis man kun sjældent kører langt, er det naturligvis ikke et problem, men kører man fra Aalborg til København, så kræver det mindst ét ladestop.
Ved 110 km/t nåede vi 205 km ved 20 grader og 170 km ved 0 grader. Det er rækkevidder, der er nogenlunde repræsentativt for klassen.
Elforbruget modsvarer, at man kører hele 5,0 km pr. kWh om sommeren, og det er fint, og noget der i praksis kan holde styr på eludgifterne.

Der er overraskende god plads ved bagsædet. Gulvet foran bagsædet er helt plant, så det er let at stige ind og ud af bilen. Der er i alt tre siddepladser ved bagsædet.
En fin garanti
Standardgarantien lyder på fem år eller 150.000 km, hvilket er en fin garanti, der lever op til FDMs mindstekrav, som netop er fem år eller 150.000 km.
På selve batteriet er garantien 8 år eller 160.000 km, hvilket er et niveau, der matcher det, som de fleste af konkurrenterne tilbyder.
Til gengæld er der kun 10 års garanti mod gennemtæring. Her har de fleste af konkurrenterne en garanti på 12 år.

Bagagerummet rummer 348 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele. Der er desuden et separat rum til ladekablet med mere foran i form af en ret stor frunk på 65 liter.
Hvad koster det at eje Firefly?
Den samlede km-pris for at eje bilen i fem år og 100.000 km har vi beregnet til 3,00 kr., hvilket er noget dyrere end mange af konkurrenterne i klassen, der ofte koster op til 20.000 kr. mindre.
Firefly fås i to versioner, hvor denne udgave til 210.000 kroner er den billigste, og hvor topudgaven, Comfort, koster 230.000 kroner.
Her vil vi umiddelbart pege på denne testede udgave som bedste køb, selvom topudgaven kan virke tillokkende med bl.a. glastag og eljusterbare forsæder med indbygget ventilation og massage. Firefly kan endnu ikke privatleases.
Alternativer til Firefly er bl.a. BYD Dolphin Surf, Fiat Grande Panda og Renault 5, der dog alle som udgangspunkt er noget billigere.
Se flere fotos




Firefly er et nyt kinesisk bilmærke. Den lille model er eneste i programmet, og kendes på de tre separate forlygter i hver side.