Ford Bronco – Bedst på de vilde vover
Biltest
23. februar 2024

Foto: Karsten Meyland Lemche

Ford Bronco er tilbage med fuld musik. Den er sjov som for 40 år siden, men den passer på ingen måde til den tid, vi lever i.
Ford Bronco
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Sjov bil / Terrænegenskaber / Motor
Ulemper
Pris / Komfort / Ikke tre års garanti
Pris
1.500.000 kr.
Maks. effekt
335 hk
Ford Bronco er navnet på en legendarisk bilmodel fra 1966, der blev bygget i over 30 år. Nu er den tilbage, og i lighed med den oprindelige model er der tale om en barsk udseende bil til dem, der på ingen måde kan se sig selv i en almindelig husholdningsbil.
Ford Bronco ser ikke bare barsk ud – den er også barsk. I denne udgave er den forsynet med et avanceret firehjulstræk med indbygget reduktionsgear, spær på begge differentialer og en lang række ekstra hjælpefunktioner, der skal sikre, at man altid kan komme frem.
Det er en 2.7-liters V6-benzinmotor, der står for fremdriften, og så er det næppe nogen overraskelse, at man ofte skal forbi en tankstation. Fabrikken stiller omkring otte km pr. liter i udsigt, men så skal man vist køre den meget pænt. Vi kæmpede under vores test med blot at få den til at klare de seks km pr. liter!

Førerpladsen er moderne at se på med digitalt instrumenthus og stor skærm i midten med bl.a. opkobling til Apple CarPlay.
Taget kan afmonteres
En sjov detalje ved bilen finder vi i konstruktionen af bilens tag. Det kan afmonteres i flere bidder, så man f.eks. kan fjerne panelerne lige over forsæderne, eller man kan gå i gang med den helt store opgave og afmontere hele taget og siderne over bagagerummet. På den måde kan bilen forvandles til en åben bil.
Vi prøvede den lille løsning, og det tog lidt tid, men gik dog an uden brug af værktøj. Den store tur kræver både værktøj og to mand, men så får man også en bil, der ikke findes magen til.
Ford Bronco er ikke en bil til dem, der ofte skal ind og ud af bilen, eller som kører langt på motorvej. Begge dele kaster nemlig besvær af sig.

Bagagerummet rummer 562 liter, men der er ikke mange smarte indretningsdetaljer. Ford Bronco er en rå bil over det hele.
Hvordan kører Ford Bronco?
Ind- og udstigningen er ikke helt ligetil på grund af bilens højde. Man skal nærmest kravle ind i Bronco, og selvom bilen er stor, er det ikke helt let at komme ind på bagsædet, hvor døråbningen er lille, og pladsen er trang.
På motorvejen mærker man, at Bronco har det bedst i terrænet. De store, ret grovkornede dæk giver en del dækstøj og gør ikke noget godt for bilens evne til at køre ligeud. Det føles mere som en lastbil eller varevogn, og dermed er der ikke rigtig sammenhæng mellem oplevelsen, og den pris man skal betale for at komme ombord: 1,5 mio. kroner.
Ford Bronco er i Danmark derfor mest ment som et sjovt alternativ til de mange elbiler, der i øjeblikket fylder mest i bilverdenen. Og den rolle fylder bilen fint ud.
Bortset fra det, så er og bliver Bronco en parentes i historien, som godt kan få masser af „likes“ her og nu, men som vi heller ikke kommer til at savne, når den på et tidspunkt er væk igen.






Der står BRONCO med store typer mellem forlygterne, og man skal lede længe for at se, at det er Ford der bygger bilen. Målet er at Bronco skal være et selvstændigt brand, på samme måde som f.eks. Mustang er det.