Logo

Ford Explorer – Smart elbil med god startpris

Tests

Biltest

30. september 2024

Ford Explorer kører mellem klitter

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Ford Explorer er bygget på basis af VW ID.4, men er gjort en smule mindre i længden. Samtidig er designet strammet op og blevet lidt smartere at se på.

Ford Explorer

RWD UR (El)

FDMs ekspertvurdering

Ford Explorer set bagfra, mens den kører mellem klitter

Fordele

Førerplads / Køreegenskaber / Pris

Ulemper

Ratknapper / Forsæder / Ikke tre års garanti

Pris

359.990 kr.

Rækkevidde (WLTP)

572 km

Maks. effekt

286 hk

Førerplads i en Ford Explorer

Førerpladsen har en lille skærm foran rattet og en soundbar under forruden. Der er meget fine fralægningspladser mellem forsæderne.

Den er søsterbil til VW ID.4 og er dermed langt hen ad vejen en vellykket elbil med en god grundlæggende teknik. Ford Explorer er her testet i Premium-udgaven med baghjulstræk og det store batteri på 77 kWh.

Det er umiddelbart den version, der er mest oplagt at vælge, og den leverer da også en fin balance mellem pris og udstyr. Men der er alligevel udstyr, man med fordel kan tilkøbe.

Vi vil f.eks. anbefale en førerassistance-pakke til 12.000 kr. og en varmepumpe til 8.000 kr. Dermed lander prisen på 380.000 kr., hvilket er sammenligneligt med konkurrenterne, hvor dette udstyr er standard.

Stor skærm i kabinen i en Ford Explorer

Den store opretstående skærm i midten har Fords nyeste menustruktur med danske menuer. Bag skærmen er der et opbevaringsrum. Skærmens vinkel kan justeres, så man kan kompensere for lysindfaldet, hvilket gør det lettere at undgå genskin fra skærmen.

Hvordan kører Ford Explorer?

Bag rattet er oplevelsen præget af en velindrettet førerplads med et fint display ved rattet og et headup-display, der fortæller om hastighed og rækkevidde.

Midt på instrumentbordet en 14,6-tommers opretstående skærm, der bl.a. håndterer navigationsanlæg og musikanlægget, der er koblet til et B&O-musiksystem med i alt 10 højttalere. Menustrukturen fungerer udmærket, men vi savner en genvej til at slå fartadvarslen fra, hvilket var lidt bøvlet, ligesom en egentlig drejeknap til justering af lyden ville være at foretrække.

Knapper på rattet i en Ford Explorer

Knapperne på rattet er af den trykfølsomme type, men de er ikke lette at betjene, og man må ofte se på knapperne, når man betjener dem. Det er set bedre i mange andre biler.

Køreindtrykket er præget af en kvik speederrespons og en velafstemt undervogn, der som udgangspunkt giver en behagelig affjedring. Men i vores testbil var der monteret 21”-hjul (ekstraudstyr til 6.000 kr.), og det var lige i overkanten, hvis man søger mest mulig komfort.

Fartpiloten og vognbaneassistenten fungerer fint, men knapperne på rattet er ikke entydige at betjene, og det trækker ned i den samlede bedømmelse.

Vi har testet bilens nødbremse ved hastigheder op til 50 km/t., og her virkede den fint. Den virker også ved højere hastigheder, men her kan man ikke være sikker på, at bilen når at bremse helt op for en forhindring.

Vi testede også, om bilen kan bremse selv, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring som f.eks. et barn, man ikke har set. Det klarer Ford Explorer meget flot.

På forsæderne er sikkerhedsselerne - modsat i udgangspunktet VW ID.4 - ikke højdejusterbare. Det kan være generende, hvis man har en højde, der ikke lige passer med den position, som Ford har valgt.

Person på bagsædet i en Ford Explorer

Der er fin plads ved bagsædet, hvor der både er friskluftdyser og et godt midterarmlæn.

Hvor lang rækkevidde har Ford Explorer?

Som altid har vi også testet, hvor langt man kan køre på motorvejen med en fart på 110 km/t. Her nåede vi 415 km på en sommerdag med 20 grader. Det modsvarer 345 km om vinteren ved nul grader.

Det er naturligvis noget kortere end fabrikstallets 572 km, som foregår ved en mindre krævende målemetode. Vores målte rækkevidde modsvarer en effektivitet, der tillader, at man kan køre 5,4 km pr. kWh. Det er ikke meget, men skyldes til dels, at vores testbil kørte på 21-tommer hjul.

På farten stiller Ford en ladeeffekt på 135 kW i udsigt. Det er ikke særlig hurtigt, når man sammenligner med konkurrenterne. Vi ladede bilen op for at teste det i det virkelige liv, og her opnåede vi en ladeeffekt over det første kvarter på 124 kW, og efter en halv time var der gennemsnitligt blevet ladet med 118 kW.

Det svarer til, at man fik tilført energi nok til at kunne fortsætte yderligere 170 km efter et kvarter og 320 km efter en halv time.

Bagagerum med kuffert og ladekabel i en Ford Explorer

Bagagerummet er med sine 465 liter ikke stort, men kablet kan lige akkurat finde plads under gulvet. En afdækning glider op sammen med elbagklappen.

Noter fra testblokken

På minussiden har vi noteret de spøjse knapper til elruderne samt de ikke så entydige knapper til styring af fartpiloten på rattet. Begge dele er noget, som Ford har arvet fra VW, og der har man samme problem.

Sæderne var i vores testbil de opgraderede AGR-sæder, men mærkelig nok følte vi ikke samme gode siddekomfort som i f.eks. VW ID.4. Vi savner også langsgående tagrælinger, ligesom bagagerummet med sine 465 liter er blandt de mindste i klassen.

På plussiden har vi noteret forlygterne, der er af matrix-typen, gode dørhåndtag og en lille venderadius, der er med til at gøre Ford Explorer velkørt.

Samlet set opleves bilen dog ikke så helstøbt som udgangspunktet, VW ID.4, der ved en sammenligningstest med seks elbiler endte med at fremstå som det bedste køb i klassen.