Ford Mustang – En bulderbasse i særklasse
Biltest
20. november 2024

Foto: Karsten Meyland Lemche

Vi har mistet Ford-klassikere som Fiesta og Mondeo. Men det amerikanske bilmærke holder fast i den ikoniske Mustang, der i denne nye generation har fået nyt liv i en Dark Horse-udgave. Vi kører en tur og holder tøjlerne stramt.
Ford Mustang
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motorlyd / Flot lakering / Køreassistenter
Ulemper
Pris / Plads på bagsædet / Ikke tre års garanti
Pris
1.221.741 kr.
Maks. effekt
453 hk
Dark Horse er en ond udgave af den nye Ford Mustang. Altså en udgave, der lægger sig tæt op ad den oprindelige Mustang med klassisk V8-motor, og med et bulder, der kan vække en halv bydel og forarge resten. Faktisk kan den indstilles til at levere fem niveauer af motorlyd i kabinen, og uanset valg er du aldrig i tvivl om, at motoren er i gang.
Mustang er en klassisk coupé, hvor der primært er tænkt på forsædepassagererne, og hvor bagsædet mest er til pynt og måske en jakke eller en taske. Designmæssigt fortsætter Mustang linjerne fra den stærke amerikanske muskelbilæra, hvor motorhjelmen er lang, forenden har et nærmest ondt udtryk, og bilen er bred over bagdækkene for at understrege baghjulstrækket og modellens potens.
Testbilen har en nærmest støvet blå lakering og med klistermærker på. Det lyder som en underlig kombination, men til en så egocentreret og fandenivoldsk bil passer det godt.
Navnet Dark Horse er for en gang skyld ikke fundet på en tidligere topmodel, men ny i Ford-sammenhæng. En dark horse er den lidt ukendte hest, som uventet slår favoritterne.

Der er kommet en ny stor trykskærm i midten af instrumentbordet, og den fungerer rigtig godt. Der er også kommet digitale instrumenter i form af en skærm, så selvom bilens ydre udstråler gammeldags muskelbil, er den ganske digital og opdateret, hvor føreren er.
Hvordan kører Ford Mustang?
Det er en smuk historie, men en nyfortolkning af en gammel muskelbil kommer ikke rigtigt til at vinde noget i dagens Danmark. Det skulle da lige være en pris for mest larm i gaden.
Køreegenskaberne er opgraderet med nye støddæmpere med magnetisk justering af hårdhed. Men det får ikke ændret på det grundlæggende ved, at en Ford Mustang ikke er en køremaskine på niveau med en Porsche eller bare en Mazda MX-5. Der mangler den ganske enkelt en mere sofistikeret opbygning af undervognen.

Måske du har spottet det: Der er også et lille „Dark Horse“-skilt på afstivningen mellem de to støddæmpertårne. Ellers er motorrummet herligt gammeldags med et væld af slanger, stål og ledninger. Det er ikke pakket helt ind i plastik, selvom der har sneget sig et lille skjold hen over topstykket på motoren.
På en så potent køremaskine kunne man godt ønske lidt mere præcision i måden, bilen bevæger sig på, og bedre feedback gennem rattet. Og så er udhænget foran forhjulene så langt, at bilen ofte støder på med fronten, når du kører over bump.
I testbilen havde vi en 10-trins automatgearkasse, og det er et dårligt match med en 5-liters V8-motor med 453 hestekræfter. Motoren har en overflod af kræfter, og det betyder, at gearkassen hele tiden skifter for lige at finde et lidt mere optimalt gear. Det er overflødigt, og det havde været rigeligt med seks trin til så kraftig en motor.
Heldigvis tilbyder Ford stadig Mustang med manuelt gear, og så får du bedre udveksling og mere af den rå raceroplevelse, som Dark Horse-brandingen lægger op til.

Italienske Brembo er kendt for deres gode bremser. De findes på mange sportsvogne og leverer også bremser i motorsport helt op til F1-serien. Her hjælper de med god stabil opbremsning, hvilket er vigtigt med en godt to tons tung Mustang med mange hestekræfter. Bremserne er standard på Dark Horse-versionen.
Skal man vælge en Ford Mustang?
Mustang Dark Horse er ikke en bil for diskrete bilister, for med den evigt buldrende motor er det en bil, som tiltrækker sig opmærksomhed, uanset hvor den dukker op. Det skal trække dig ind i butikken og ud igen siddende på førersædet af en Dark Horse.
Her vil du opleve, at sæderne ikke støtter specielt godt, og at ryglænet ikke kan justeres trinløst og dermed gør det svært at finde en god kørestilling. Og selvom det trækker op, at trykskærmen er meget moderne og at køreassistenterne fungerer rigtig godt, så er det svært ikke at få øje på prisskiltet og tænke, at 1,2 millioner kroner måske er lige vel rigeligt for en Ford.







Med luftindtag i motorhjelmen og en front nærmest helt i sort er Dark Horse-versionen af Ford Mustang en bil med et bistert udtryk. Her ser den fin ud på landevejen, men svingegenskaberne er ikke imponerende. Det er accelerationen og ikke mindst bulderet fra V8-motoren, der gør indtryk.