Ford Mustang – Oldschool muskelbil med hightech teknik
Biltest
27. juni 2022

Foto: Karsten Meyland Lemche

Ford Mustang Mach 1 er for de benzinentusiaster, der begræder, at de med elbilerne må sige farvel til den buldrende motorlyd. Her er der ekstra bulder lige inden lukketid.
Ford Mustang
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motorlyd / Ægte amerikaner / Mekanisk køreoplevelse
Ulemper
For meget motorlyd? / Siddeposition / Adgangsforhold / Ikke tre års garanti
Pris
976.746 kr.
Maks. effekt
460 hk
Mach 1-udgaven af Ford Mustang er bilernes svar på en Harley Davidson-motorcykel. Den er ikke for frelste sjæle, den er en mekanisk rå maskine, og den larmer usandsynlig meget – selv når man kører som et fromt lam.
Man kan spørge, om Mustang har overlevet sig selv, men for dem, der elsker drama og drømmen om en amerikansk muskelbil, er det ved at være sidste udkald.
For selvom der endnu ikke er så mange deciderede elektriske sportsvogne, accelererer mange elektriske familiebiler reelt hurtigere end dette orange monster.

De seneste generationer af Ford Mustang har været pænt indrettet og nemme at betjene. I Mach 1 troner den hvide gearvælger, men ellers er kvalitetsfornemmelsen flot for en Ford, men ikke imponerende i forhold til en pris på en million kr.
Hvordan kører Mustang Mach 1?
Mach 1 er en intimiderende køremaskine, primært fordi motorlyden fra de otte cylindre er allestedsnærværende, men også fordi selve køreoplevelsen føles meget rå og autentisk.
Testbilen havde manuel gearkasse, der har en god mekanisk fornemmelse, så du virkelig føler, at du lægger hvert eneste gear til rette, for at de 460 hestekræfter kan udfolde sig.
Selvom Mustang Mach 1 har store dæk på, så har de svært ved at tæmme den bomstærke V8’er. Når du kører ud af snævre rundkørsler, vil bagenden gerne logre lidt, når du træder på speederen. Så man skal køre varsomt for ikke at blive stemplet som en brøleabe i trafikken.
Dynamisk set er Mustang en fin sportsvogn, men den er ikke og har aldrig været raffineret. Det ligger ikke til naturen i en amerikansk muskelbil. Er du til det fine og velpolerede, vil du finde dig mere til rette i en Porsche Boxster.
Det gælder også siddepositionen, hvor vi havde svært ved at finde os godt til rette i sæderne. Der er dårlig justering af ryglænet, for dels er det svært at betjene, dels foregår justeringerne i store trin. Dertil er adgangen til bagsædet også besværlig, så en Mustang er mere til to end fire personer.

Luftfilteret er meget synligt i motorrummet, der generelt ikke pakker noget væk i plast, som man ser på mange performancebiler i dag. Her er udsyn til hele V8-motoren med alle dens slanger og beholdere.
Smart teknik i oldschool muskelbil
Midt i dette 60’er-flip af en orange muskelbil finder du også en trykskærm med Android Auto og Apple CarPlay, der kan få hverdagen til at fungere som i alle andre biler. Dog savnede vi adaptiv fartpilot på motorvejsturene, det er desværre ikke en mulighed.
Mach 1-udgaven har også B&O-anlæg med 12 højttalere og køling i lædersæderne. Lækkert udstyr, men det udstråler også en elegance og eksklusivitet, som ikke passer ind i fortællingen om muskelbilen.
Uanset anlæg så overdøver motoren det meste, og det er den oplevelse, man går efter, hvis bilbudgettet er en million kroner, og drømmen er en moderne amerikanerbil med V8-motor.








Det er på landevejen, at Ford Mustang Mach 1 føles mest på hjemmebane. Her er plads til brøl fra V8-motoren, og du er langt væk fra kedelige A-B ture inde i byen eller på motorvejen.