Logo

Hyundai i20 – Pseudo-GTI med dyb basgang

Tests

Biltest

11. februar 2022

Hyundai i20 N Line set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Karsten Meyland Lemche

Racer-looket kan ikke skjule, at Hyundai i20 N Line er en pseudo-GTI, der skuffer på trods af masser af bulderbas i udstødningen.

Hyundai i20

1.0 T-GDI 100 hk aut. N Line (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Hyundai i20 N Line set bagfra

Fordele

Udstyr / Fem års garanti / Digitale instrumenter

Ulemper

Motorstøj / Motorkraft / Pladsforhold bag

Pris

229.990 kr.

Maks. effekt

100 hk

Røde syninger i rattet, store fælge og en dyb basgang fra de dobbelte udstødningsrør. N Line-versionen af Hyundai i20 kører på med GTI-charme fra ende til anden.

Når du smyger kroppen ind i den sorte kabine, er der røde syninger på sæderne og på gearvælgeren, og der er røde detaljer ved luftdyserne. Derudover er loftsbeklædningen sort, mens pedalerne er i aluminium.

Stemningen er dermed raceragtig, og det hele underbygges løbende af motorens dybe brummen.

Der er røde syninger på rattet, sæderne, gearvælger og den manuelle håndbremse.

Der er røde syninger på rattet, sæderne, gearvælger og den manuelle håndbremse. Det liver op i en ellers meget sort kabine.

Hvor hurtig er Hyundai i20 N Line?

Gearvælgeren sættes i „D“, og køreturen starter. De store 17”-fælge sikrer fast affjedring, der underbygger GTI-looket. Lyden er ikke bare bastung, når man kører, for ved hver nedgearing frem mod et lyskryds „popper“ motorlyden.

GTI-entusiasten vil sikkert nyde lyden, men det hele runger alligevel hult, når man mærker, at 1.0-litersmotoren har spaghettiarme og blot leverer en 0-100 km/t.-præstation på 11,4 sekunder.

Her brister illusionen. En muskuløs, tatoveret overarm skal kunne lægge arm, og det kan i20 N Line tydeligvis ikke. Og selvom undervognen er spændt op, så er den ikke så involverende, som de røde farver i kabinen lægger op til.

To udstødningsrør er ved at være en sjældenhed, da de skjules på flere nye biler.

To udstødningsrør er ved at være en sjældenhed, da de skjules på flere nye biler. Lyden er heller ikke gemt væk, faktisk kan den være lidt enerverende på langture.

Det værste fra to verdener

Det er egentlig lidt underligt, at det er endt sådan, for Hyundai har med i20 bygget en fin minibil, hvor du får o.k. plads, mange udstyrsmuligheder og udmærkede motorer.

Det er ikke en bil, der direkte klasker konkurrenterne i miniklassen, men et fornuftigt køb, hvor du får en imponerende garanti på fem år uden kilometerbegrænsning.

i20 findes også i en mere rendyrket N-version. Den har over dobbelt så mange hestekræfter og ægte raceropsætning af undervognen. Den har en ægte stærkarm, som ikke bare ligner, men som også er en rå børste.

Men i denne N-Line udgave virker det, som om Hyundai har taget det ydre fra N-versionen og så helt har glemt at lade bare noget af det indre følge med.

Der er tre visninger i de digitale instrumenter.

Der er tre visninger i de digitale instrumenter, Sport har kulfiberlook og røde farver. Det passer med GTI-temaet i bilen.

Skal man købe en Hyundai i20 N Line?

Selvom du kan sætte bilen i en Sport-indstilling, og selvom de digitale instrumenter har fået kulfiberlook, så er det luksuselementerne, som for alvor tiltrækker sig opmærksomheden.

Den velskiftende automatgearkasse, betjeningen af klimaanlægget og den store trykfølsomme skærm med trådløs Android Auto og Apple CarPlay giver bilen et dejligt og komfortabelt snit.

Den buldrende basgang kan givetvis lokke nogle til fadet, men i sidste ende er i20 N Line mest af alt en distanceblænder. Er drømmen en sportslig minibil, så kan Ford være et godt alternativ. De har mere styr på GTI-køredynamikken i f.eks. ST-udgaverne af Fiesta.

Og vil du hellere have en minibil med smarte detaljer og et friskt optræk uden at få overtræk på kontoen, så kig i stedet på Seats forbilledlige Ibiza FR, der smutter to sekunder hurtigere til 100 km/t. end denne Hyundai i20 N Line.