Hyundai i30 stationcar - klassisk familiebil
Biltest
19. oktober 2017

Foto: Karsten Meyland Lemche

Som stationcar leverer Hyundai i30 masser af plads, god komfort og et flot udstyrsniveau. Det gør den velegnet som både pendler- og familiebil.
Hyundai i30 st.car
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Plads / Udstyr / Fem års garanti
Ulemper
Ingen friskluftdyser bag / Adaptiv fartpilot tilkøb
Pris
302.019 kr.
Maks. effekt
140 hk
Hyundai i30 er koreanernes p.t. bedste bud på en familiebil i Golf-klassen, og som stationcar giver den brugsværdi for alle pengene. Et kæmpe bagagerum, god plads ved bagsædet og praktiske fralægningsrum gør i30 god i både hverdagen og på bilferier.

Bagagerummet rummer 602 liter med bagsædet i brug. Ryglænet er delt i to, og når det foldes forover, bliver gulvfladen helt plan
I denne testede udgave med Premium-udstyr får man tilmed en bil, hvor konkurrenterne har svært ved at være med, når det handler om forholdet mellem pris og udstyr.
På sikkerhedssiden finder vi nødbremse, syv airbags, LED-forlygter, der selv blænder op og ned, vognbaneassistent, blindvinkelalarm og træthedsovervågning. Og på komfortsiden er der klimaanlæg, 8-tommers skærm med Apple CarPlay og mulighed for navigation, bakkamera, nøglefri adgang og betjening af bilen, DAB-radio samt bluetooth til mobilen.
Udstyrslisten er altså næsten komplet. En adaptiv fartpilot i forbindelse med en udvidet nødbremse skal dog tilkøbes for 22.000 kr. – lidt ærgerligt.
Automatgear pynter
Vi har prøvet varianten med Hyundais egen 1.4-liters benzinmotor med turbolader og direkte indsprøjtning. Den yder 140 hk og kører på papiret 18,2 km/l både med manuelt gear og automatgear. Det klarede vi også under vores forbrugsmåling, og det er flot.

Instrumentbordet er moderne udformet med en stor skærm i midten og et letbetjent klimaanlæg nedenfor. Materialekvaliteten er rimelig uden at være imponerende, men funktionaliteten er glimrende
Merprisen for automatgearet er 18.500 kr., og det er givet godt ud. Det er en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, og under normal kørsel får man en fin oplevelse. Vi oplevede dog, at gearkassen ikke helt havde forudset det rigtige gear, men samlet set er indtrykket godt.
Vælg benzinmotoren
Som udgangspunkt er priserne stort set identiske for benzin og diesel. Dieseludgaven kan se fornuftig ud, da den på papiret kan køre 25,6 km/l. Men dels kører benzinmotoren forbilledligt godt og langt på literen, dels er dieseludgaven i praksis noget mere forslugen – regn med ca. 21 km pr. liter.

Automatgearet er af dobbeltkoblingstypen og er med syv gear. Det fungerer generelt godt, men kan ikke helt måle sig med de bedste af slagsen
Sammen med en ejerafgift, der er dobbelt så høj for dieseludgaverne, giver det benzinversionen den bedste position. Og med en tilladt trækvægt på 1.400 kg i benzinudgaven er der kun 100 kg op til dieseludgavens trækvægt.
Det er derfor netop denne testede benzinudgave, vi vil anbefale. At en stationcar ikke er så moderne at se på som de nye og mere moderne SUV- og crossover-modeller, er en helt anden sag.