Logo

Hyundai Kona – Flot rækkevidde, men alderen trykker

Tests

Biltest

31. marts 2025

Hyundai Kona set forfra, mens den kører mellem træer

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Hyundai Kona var en af de første familie-elbiler med en flot rækkevidde. Også i dag når den langt på en opladning, og mange ting fungerer godt i elbilen. Men den er ved at virke lidt gammel i forhold til de nyere konkurrenter.

Hyundai Kona

Electric Essential (El)

FDMs ekspertvurdering

Hyundai Kona set bagfra, mens den kører mellem træer

Fordele

Rækkevidde / Komfort / Fralægningsplads

Ulemper

Plastkvalitet / Plads til autostol / Ingen bakke-nødbremse

Pris

264.995 kr.

Rækkevidde (WLTP)

514 km

Maks. effekt

217 hk

Kona vandt Motors gruppetest for et års tid siden. Men nu er der kommet nye spillere på banen, og det får Kona til at falde tilbage i feltet. Bilens indretning føles nu lidt bedaget, hvor hård, sort plast står i kontrast til de mere hyggelige stofbeklædte indretninger i flere af konkurrenterne.

Til gengæld kan Kona trumfe, når det handler om rækkevidde, idet bilen har testens største batteri, hvilket naturligt nok kaster den længste rækkevidde af sig.

Ladehastigheden er dog knap så imponerende, og det kan trække ned for dem, der ofte er på langfart. Kona kører godt, og hører man til dem, der hellere vil have mange knapper end en bil, hvor alt styres via en skærm, så er Kona helt klart værd at se nærmere på.

Førerpladsen i en Hyundai Kona

Der er knapper overalt, og dermed er Kona modsætningen til de nye biler, hvor alt styres via en skærm. Plastmaterialerne er sorte og hårde, men der er fin fralægningsplads.

Så langt kører Hyundai Kona

I denne udgave af Hyundai Kona er batteriet ret stort (65 kWh, netto), og det betyder, at rækkevidden er ret imponerende. Det officielle WLTP-tal siger 514 km, men på FDMs test ved 110 km/t kørte denne udgave af Kona, hvad der svarer til 355 km ved 20 grader og 295 km ved 0 grader. Det giver en flot effektivitet på 5,5 km/kWh ved 20 grader.

Har man ikke behov for denne store rækkevidde, kan man også få Hyundai Kona med et mindre batteri på bare 48 kWh (netto). Så sparer man 30.000 kr. for en udgave med samme udstyrsniveau. Det kan man naturligvis overveje, men som altid vil rækkevidden i praksis vil være kortere – her omkring omkring 100 km, ligesom ladehastigheden er langsommere.

I denne udgave med det store batteri har vi testet ladehastigheden. Ifølge fabrikken kan det ske med op til 102 kW. Ved vores test fik vi tilført energi til 126 km motorvejskørsel på et kvarter og 244 km efter en halv time. Hjemme lader Hyundai Kona på tre faser (11 kW), og så tager det omkring seks timer at lade bilen op fra tom til fuld tilstand.

Skærm i en Hyundai Kona

Hyundai holder fast i mange fysiske knapper i kabinen. Det gør det nemt at finde funktioner, og at der er mange elementer i kabinen. 

Hvilken Hyundai Kona er bedst?

Man kan også få Hyundai Kona i udgaver med mere udstyr. Vi har testet udgaven i den version, der hedder Essential. Til den skal man tilkøbe en udstyrspakke til 7.500 kroner, hvis man vi have varme i sæder og rat.

Alternativt kan man ofre 20.000 kroner for næste udstyrsniveau, der hedder Advanced. Så får man udover varme i sæderne også mere avancerede forlygter, varmepumpe og en aktiv alarm, der advarer om trafik i bilens blinde felter.

Vil man have den mest avancerede udgave, må man lægge yderligere 20.000 kroner for udstyrspakken Ultimate. Men så koster bilen 305.000 kroner og vokser dermed ud af sin naturlige prisramme. Her får man dog et meget attraktivt udstyrsniveau med den mest avancerede sikkerhedspakke og lækkert udstyr som bl.a. eljusterbare forsæder.

Barnevogn i bagagerummet på en Hyundai Kona

Der er et stort bagagerum i Kona, men som det fremgår af billedet, er det også ganske smalt mellem hjulkasserne. Har du en stor barnevogn, bør du afprøve det, før du køber bilen. 

God garanti på Hyundai Kona

Set gennem børnefamiliens briller skiller Kona sig ud med testens mindste kabine, hvilket kan give problemer for dem, der kører rundt med en bagudvendt autostol. Bagsædet er ellers i sig selv godt med justerbart ryglæn, der desuden kan foldes forover i tre dele.

Kona må udstyres med anhængertræk, og bilen må trække en trailer uden bremser på op til 300 kg, og op til 750 kg, hvis traileren har bremser. Sammen med et pænt bagagerum med et ekstra rum under gulvet på i alt 466 liter og en ekstra frunk fortil på 27 liter bliver brugsværdien samlet set hæderlig.

Fem års garanti uden kilometerbegrænsning er et plus, mens ret høje serviceudgifter trækker ned.

Video: Kig med på gruppetesten her