Logo

Jaguar F-Pace – Vanvittig lækker og dyr

Tests

Biltest

11. januar 2024

Jaguar F-Pace kører i et sving på en våd vej

Foto: Karsten Meyland Lemche

Karsten Meyland Lemche

Jaguar har stadig sportsvogne på programmet, men SUV’en F-Pace er mærkets ubetinget mest solgte model. Den er velkørende, dyr og ganske ufornuftig.

Jaguar F-Pace

R-DYNAMIC S (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

En sort Jaguar F-Pace set bagfra, mens den kører ind i et sving på en landevej med græs og træer i baggrunden

Fordele

Komfort / Kvalitetsfornemmelse / Fem års garanti

Ulemper

Pris / Styreassistent / Lille bagagerum

Pris

1.029.900 kr.

Maks. effekt

404 hk

Det er fornemmelsen af luksus og overklasse, som fæstner sig efter en lang tur i den opdaterede Jaguar F-Pace. SUV-modellen er det sportslige bilmærkes ubetinget mest solgte, og man forstår det godt. For det er lækkert at sidde bag rattet, og kabinen er luksuriøst indrettet.

Komforten er høj takket været gode sæder og en velafstemt undervogn. Motoren med over 400 hk trækker godt, og der er stille i bilen. Det gør samlet set bilen virkelig velegnet som langtursbil for to eller fire, som pakker let.

Bagagerummet er nemlig bilens akilleshæl. Testbilen er en plugin-hybrid, hvor batteriet optager meget plads i bunden af bagagerummet, så selvom Jaguar reklamerer med over 600 liters bagagerum, er tallet reelt nærmere de 345 liter, som FDMs søsterorganisation ADAC har målt.

For at gøre ondt værre, så falder de yderste godt tyve cm af bagagerummet ned mod bagkofangeren, så her falder bagagen ud af bilen, når man åbner bagagerummet. Det er ikke tænkt ordentligt igennem.

Kabinen i en Jaguar F-Pace

Du får lidt fornemmelsen af skræddersyet jakkesæt i F-Pace. Lædersæderne smyger sig om kroppen og et to-farvet læderrat giver lidt fornemmelse af overklasse. Og så er den nem at betjene. 

Hvordan kører Jaguar F-Pace?

Men kan du leve med bagagerumsindretningen, kan du også se frem til en meget velkørende og sikker bil. Du sidder højt i trafikken, bilen klæber til asfalten med ophøjet ro, og så kører den også godt på strøm.

Jaguar angiver selv en rækkevidde på strøm på 53 km, vi kørte 46 km ved en temperatur på blot fire grader med blandet kørsel. Det er fint i forhold til opgivelserne, men 46 km er ikke nok rækkevidde til, at det rigtigt giver mening. Og når du kører på benzin, er forbruget cirka 10 km/l, når du følger motorvejstrafikken på tværs af landet.

Det med økonomien er et sort kapitel, når prisen er på over en million kr. for den billigste variant. Det giver en samlet biløkonomi på over 10 kr. pr. km, så F-Pace er nok en bil forbeholdt de få.

Skærm i en Jaguar F-Pace

Jaguar har holdt fast i knapper til betjening af klimaanlægget. Det er rart. Sædevarmen skjuler sig i de store drejeknapper ved at du skal trykke på dem for at aktivere opvarmning. Trykskærmen har flotte farver og er nem at betjene. 

Skal man vælge en Jaguar F-Pace?

Jaguar har altid været et mærke for landets rigeste – og gerne med en forkærlighed for mærkets store sejre i racerløb i det seneste århundrede. Det er også her, man vil finde kunderne til F-Pace, for logisk set giver bilen ikke megen mening.

Ikke nok med at plugin-hybriderne er på vej ud af det danske bilmarked, F-Pace har det også hårdt mod konkurrenterne fra BMW og Mercedes-Benz fordi prisen på den billigste variant er markant dyrere.

Det bedste valg i denne prisklasse er ubetinget en elbil. Her vil du få mere udstyr og mere kørsel på strøm til en markant lavere pris på grund af den mildere afgift på elbiler.

Men er du faldet for F-Pace, og er økonomien ikke en hæmsko, kan du glæde dig over, at benzintanken trods alt er på 69 liter, så du kan køre 700 km på en optankning. Og på de 700 km kan du glæde dig over at sidde bag rattet i en luksuriøs og velkørende SUV.