Kia Picanto - sikker opgradering
Biltest
23. januar 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Den nye Picanto er forbedret på de to væsentligste punkter i en mikrobil: sikkerhed og plads.
Kia Picanto
FDMs ekspertvurdering
Fordele
Udstyr / Garanti / Nødbremse
Ulemper
Styretøj / Udstyr på grundmodel
Pris
118.879 kr.
Maks. effekt
67 hk
Tredje generation af Kia Picanto går rent ind. Importøren har prioriteret kundernes ve og vel højt ved at gøre automatisk nødbremse til standard på alle udstyrsvarianter. Og det er en fin radarbaseret en af slagsen, der kan bremse helt op fra 70 km/t.
En anden markant forbedring finder du i bagagerummet, der er vokset til hele 255 liter og dermed er et af klassens største. Forgængeren var blot på 200 liter, og de godt 50 liter gør en stor forskel i mikrobilsklassen.
Picanto halter lidt efter på muligheden for at tilvælge udstyr, og så har de to billigste modeller ikke bluetooth-forbindelse til mobiltelefonen som standard. Det bør der være i en moderne bil.
Generelt set kører Picanto godt med en behagelig affjedring uanset vejtype, og støjniveauet er behageligt.
Kia har tillige en meget flot 7” trykfølsom skærm med navigation, der koster 11.000 kr., men som kun kan tilvælges på den veludrustede topmodel, der koster 15.000 kr. mere end den testede model. Fartpilot kunne vi også ønske os, men det kan ligeledes kun bestilles på topmodellen.
Men det kan ikke blive en hård kritik, for udstyrsniveauet er pænt for klassen med aircondition, fire elruder og varme både i rat og begge forsæder, så bilen både er behagelig, når det er koldt, og når det er varmt.

Radioen er placeret højt, hvilket er lige efter bogen. Fralægningspladsen er god i Picanto, der i Advance-udgaven også har et flot læderrat med varme. Vi savner mulighed for at tilvælge trykfølsom skærm og fartpilot.
Motor uden anmærkninger
Picantos drivlinje føles lidt sløv, og en af testbilerne tøvede lidt ved gearskift. Den trecylindrede motor har kræfter nok til almindelig hverdagskørsel, men den er ikke så kvik som Opel Karl.
Brændstoføkonomien er fornuftig med de 23 km/l, vi kørte under Motors forbrugsmåling. Generelt set kører Picanto godt med en behagelig affjedring uanset vejtype, og støjniveauet er behageligt. Dog kan styretøjet være lidt følelsesløst og ikke så naturligt som i VW Up.
Bag rattet glæder man sig over det lækre læderrat og den gode fralægningsplads omkring føreren; især er den lille mobilhylde og ekstra plads mellem sæderne til kuglepenne og andre småting smart tænkt. Kopholderne er lige lave nok og passer bedre til kaffekopper og dåser end til de halvlitersflasker, der er mest udbredte herhjemme.

Bagagerummet er et sted, hvor Picanto er forbedret markant. Hele 255 liter er der plads til nu, og det gør den mere praktisk end forgængerne, og nu er den blandt klassens største.