Logo

Kia Picanto – Veludstyret mikrobil til 200.000 kr.!

Tests

Biltest

18. november 2024

Kia Picanto set forfra på landevej

Foto: Karsten Meyland Lemche

Karsten Meyland Lemche

Kias mikrobil Picanto har fået en teknisk opgradering, og topmodellen koster nu 200.000 kr. Navnet er GT-Line, men den byder mere på udstyr end på motorkraft. 0-100 km/t. tager over 15 sekunder, og det er der ikke meget sport over.

Kia Picanto

1.0 GT-Line (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Kia Picanto set bagfra på landevej

Fordele

Udstyr / Nem betjening / Syv års garanti

Ulemper

Pris / Adaptiv fartpilot / Fast affjedring

Pris

199.900 kr.

Maks. effekt

63 hk

Picanto har netop fået en opgradering, så den nu har det sikkerhedsudstyr, som alle biler skal leve op til efter de seneste EU-krav. Men mere udstyr betyder også, at prisen er steget.

Hvor vi for 10 år siden kunne købe mikrobiler til godt 100.000 kr., så starter prisen nu på 150.000 kr. for den billigste udgave af Kia Picanto. Og det er for den skrabede version uden aircondition.

Her i 2024 har Picanto også fået et visuelt facelift, hvor designlinjerne fra Kias elektriske modeller er forsøgt overført til de mindste benzinbiler. Det giver i topversionen GT-Line også nyt udstyr som LED-bånd mellem både for- og baglygter samt smarte store 16”-fælge med et meget stringent og firkantet design.

Det er primært udvendigt, at der er kommet forandringer. I kabinen er der meget lidt nyt, som lædermønsteret på rattet og sædeindtrækket.

Førerpladsen i en Kia Picanto

Indretningen er enkel og overskuelig. Der er klimaanlæg med få knapper, sæde- og ratvarme aktiveres lige bagved gearstangen, og der er et godt miks mellem knapper og skærmbetjening. En lidt fjollet løsning er visning af omdrejningstallet, der angives i 1.000 omdrejninger med decimaltal. Det virker lidt forvirrende og overflødigt.

Hvordan kører Kia Picanto?

Picanto fås kun med én motor. Der er tale om en trecylindret benzinmotor uden turbolader og blot 63 hk. Det gør, at motoren er så svag, at overhalinger på motorvej både kræver tilløb og tålmodige medbilister. Der er ganske enkelt meget lidt overskud i motoren.

Testbilen havde manuel gearkasse, så 0-100 km/t. kan klares på 15,6 sekunder. Vælger du den automatisk selvskiftende gearkasse, tager det næsten tre sekunder længere. Det er der ikke meget GT-fornemmelse over.

Med kun tre cylindre er det sværere at få balanceret motoren, og vi oplevede, at den rystede en del. Prøv, om det generer, før du evt. vælger modellen, og det er uanset hvilken udstyrsversion, du er interesseret i.

GT-Line har en lang række udstyrsdetaljer. En af de mere kuriøse er, at den har skivebremser ved baghjulene. Det er alene et designmæssigt spørgsmål, for en bil med så få kræfter og en egenvægt på under et ton har ikke behov skivebremser. Som ejer kan det blive en dyrere løsning i service på den lange bane.

Bagsædet i en Kia Picanto

Der er naturligvis ikke meget benplads på bagsæderne og heller ingen friskluftdyser. Men her er tre seler på bagsædet, det er ikke alle mikrobiler, der har en ekstra plads i midten. Kabinen er stadig smal, og der er ikke plads til tre skovhuggere. Men har man behov for at transportere tre børn, hvor et par af dem ikke sidder i autostol, så kan det lade sig gøre.

Skal man vælge en Kia Picanto?

Ud over de særlige designdetaljer, der følger med at vælge en topversion, har GT-Line også udstyr, som du vil sætte pris på i hverdagen. Det gælder bl.a. nøglefri betjening og kabelforbundet Android Auto/Apple CarPlay.

Der er også en fartpilot, men den kan ikke automatisk holde afstand til de øvrige bilister. Adaptiv fartpilot er end ikke at finde på listen over ekstraudstyr. Det er skuffende på en bil til 200.000 kr., især når det er standard selv på basisudgaven af den direkte konkurrent Toyota Aygo X til en pris fra under 160.000 kr.

Kia står stærkt med deres garanti på syv år, og teknisk set er Picanto en gennemprøvet og velfungerende bil. Men GT-Line-versionen til 200.000 kr. er ganske enkelt for dyr. En anbefaling er at overveje Prestige-versionen af Picanto til 170.000 kr. med bl.a. aircondition. Men den er fortsat 10-15.000 kr. dyrere end sammenligneligt udstyrede modeller fra Hyundai og Toyota.