Logo

Kia Rio - basalt støjsignal

Tests

Biltest

24. januar 2018

Kia Rio forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Rio er på mange måder en vellykket mikrobil fra Kia, men hvorfor vælge en lidt tam 1.2-liters motor, når en helt ny og mere veltrimmet 1.0-liters turbomotor koster det samme?

Kia Rio

1.2 Base Plus (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Kia Rio bagfra

Fordele

Udstyr / Garanti / Køreegenskaber

Ulemper

Motor / Dækstøj / Bluetooth

Pris

153.879 kr.

Maks. effekt

84 hk

Kia Rio er en god bil, der er rummelig, og hvor sikkerhedsudstyret er godkendt. Men lige præcis denne variant med 1.2-liters benzinmotor får ikke vores klare anbefaling.

Årsagen er, at du kan få Kias nye 1-liters turbomotor til præcis samme pris, og så får du endda også bluetooth til opkobling af mobilen, der er en klar mangel på Base Plus-udstyrsniveauet.

Kia Rio kabine

Rio er intuitiv at betjene, og det er rart med knapperne på rattet. Du kan også glæde dig over læderrat, sædevarme, ratvarme, fartpilot og aircondition. Men vi savner bluetooth!

1.2-liters motoren har mindre bundtræk end turbomotoren, og dermed opleves bilerne ganske forskellige. I begge tilfælde kunne man godt tænke sig højere gearing, da især 1.2-liters motoren er lidt højrøstet. I vores forbrugsmåling kørte vi dog lidt længere på literen. Men besparelsen står ikke mål med den dårligere trækkraft.

Basismodellerne kører på 15”-fælge, i modsætning til topmodellernes flotte 17”-fælge. I begge tilfælde har Rio påfaldende meget dækstøj. 15”-fælgene giver Rio en bedre komfort, samtidig med at køreegenskaberne fortsat vellykkede. Styretøjet virker meget naturligt og ikke så kunstigt som tidligere Kia-modeller.

Kia Rio bagagerum

Der er 325 liters bagagerum, hvilket er standard for klassen. Og bagsæderyglænet kan lægges ned i to dele, hvor du får en flad lasteflade.

Få overblik over alle Kia Rio-versioner på biler.dk