Kia Rio - basalt støjsignal
Biltest
24. januar 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Rio er på mange måder en vellykket mikrobil fra Kia, men hvorfor vælge en lidt tam 1.2-liters motor, når en helt ny og mere veltrimmet 1.0-liters turbomotor koster det samme?
Kia Rio
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Udstyr / Garanti / Køreegenskaber
Ulemper
Motor / Dækstøj / Bluetooth
Pris
153.879 kr.
Maks. effekt
84 hk
Kia Rio er en god bil, der er rummelig, og hvor sikkerhedsudstyret er godkendt. Men lige præcis denne variant med 1.2-liters benzinmotor får ikke vores klare anbefaling.
Årsagen er, at du kan få Kias nye 1-liters turbomotor til præcis samme pris, og så får du endda også bluetooth til opkobling af mobilen, der er en klar mangel på Base Plus-udstyrsniveauet.

Rio er intuitiv at betjene, og det er rart med knapperne på rattet. Du kan også glæde dig over læderrat, sædevarme, ratvarme, fartpilot og aircondition. Men vi savner bluetooth!
1.2-liters motoren har mindre bundtræk end turbomotoren, og dermed opleves bilerne ganske forskellige. I begge tilfælde kunne man godt tænke sig højere gearing, da især 1.2-liters motoren er lidt højrøstet. I vores forbrugsmåling kørte vi dog lidt længere på literen. Men besparelsen står ikke mål med den dårligere trækkraft.
Basismodellerne kører på 15”-fælge, i modsætning til topmodellernes flotte 17”-fælge. I begge tilfælde har Rio påfaldende meget dækstøj. 15”-fælgene giver Rio en bedre komfort, samtidig med at køreegenskaberne fortsat vellykkede. Styretøjet virker meget naturligt og ikke så kunstigt som tidligere Kia-modeller.

Der er 325 liters bagagerum, hvilket er standard for klassen. Og bagsæderyglænet kan lægges ned i to dele, hvor du får en flad lasteflade.