Leapmotor B10 – Prisstærk familiebil
Biltest
22. december 2025

Foto: Karsten Meyland Lemche

Leapmotor er et nyt bilmærke fra Kina. Eneste model er foreløbig denne B10, der byder sig til som en rummelig familiebil til en skarp pris. Den er på mange måder velkørende, men assistentsystemerne gør ikke noget godt for køreoplevelsen.
Leapmotor
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Pris / Udstyr / Plads
Ulemper
Assistentsystemer / Ingen visker bag / Dørhåndtag
Pris
229.990 kr.
Rækkevidde (WLTP)
434 km
Opladning AC/DC (Maks.)
11 / 168 kW
Maks. effekt
160 kW
Leapmotor B10 er en mellemklassebil til en skarp pris, når man ser på størrelsen, udstyret og præstationerne. Foreløbig er B10 den eneste model i Danmark fra et af de nyeste bilmærker herhjemme.
B10 kan sammenlignes med f.eks. Skoda Elroq, men med en startpris på lige under 200.000 kroner er den markant billigere. Leapmotor går derfor efter de bilkøbere, der sætter en god brugsværdi og en lav pris som de væsentligste kriterier, når der skal vælges bil.
Ikke overraskende kommer Leapmotor fra Kina, men mærket håndteres i Europa af Stellantis, der bl.a. også står bag Citroën, Fiat og Peugeot.

Førerpladsen er enkel i sit design og præges af en stor skærm i midten samt en mindre skærm foran rattet. Man sidder nogenlunde i de eljusterbare sæder, og der er ret god fralægningsplads.
Leapmotor B10 kommer i to udgaver
Vi har her testet topudgaven, B10 Design, til 230.000 kr., der således er 30.000 kr. dyrere end grundudgaven, B10 Life. For den merpris får man foruden et større batteri en hel del udstyr i form af bl.a. et glastag, elbagklap, eljusterbare sæder i kunstlæder med varme og ventilation samt varme i rattet.
Grundudgavens batteri er på 56 kWh, mens denne testede udgave har et batteri på brutto 67 kWh. Omsat til rækkevidde efter fabrikstallet svarer det til henholdsvis 361 km og 434 km.
Da der ud over de nævnte udstyrsforskelle og batteriets størrelse ikke er meget andet, der adskiller de to modeller, peger vi faktisk på den billigste udgave som det bedste køb.
Det er her, man for alvor får meget bil for pengene og mulighed for at mindske sit bilbudget. Det kræver dog naturligvis, at man kan nøjes med de anførte rækkevidder.

Der er trådløs opladning af mobiltelefonen mellem forsæderne, og det er også her, at nøglekortet skal placeres, hvis man ikke har sat sin mobiltelefon op som adgang til bilen.
Hvor langt rækkevidde har Leapmotor B10?
Vi har testet netop rækkevidden ved kørsel på motorvej med 110 km/t. Her nåede vi ved 20 grader en rækkevidde på 355 km, hvilket modsvarer 295 km om vinteren.
Det er værdier, der fint modsvarer den forskel, vi normalt ser, når vi sammenligner fabrikstallet med vores praktiske måleresultater.
Vælger man udgaven med det lille batteri, skal man nok forvente 295 km om sommeren og bare 235 km om vinteren. Det modsvarer for begge batterier en effektivitet på 5,5 km pr. kWh om sommeren. Det er helt normalt for klassen.
Når der igen skal strøm på batteriet, foregår det overraskende hurtigt, og vi målte således, at det blot tog 23 minutter at lade bilen fra 10 til 80 procent. Efter en halv time var der tilført så meget energi, at man kan køre yderligere 310 km på motorvej om sommeren. Det er fine værdier.

Der er danske menuer på skærmen, der på nogle områder er udmærket konfigureret. Men flere gange skal man ind i dybe menuer, før man har fundet det, man leder efter. Skærmen måler 14,6” og indeholder bl.a. et avanceret bak-kamera (360 grader).
Hvordan kører Leapmotor B10?
Køreindtrykket er en blandet sag. For kører man bilen manuelt med foden på speederen og begge hænder på rattet, så foregår det hele faktisk ganske godt.
Det er let at slå alarmer for opmærksomhed og fart fra, hvis man ønsker det, og selvom styretøjet på ingen måde kan kaldes præcist, så er det letgående, og med til at give en fornemmelse af, at bilen er letkørt.

Gearvælgeren er placeret som en stilk foran rattets højre side. Den er ret enkel at bruge. Vipper man den ned to gange, aktiveres fartpiloten.
Assistenterne skuffer
Helt så god er oplevelsen ikke, hvis man aktiverer bilens mange assistentsystemer. De omfatter bl.a. en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent.
Begge dele føles lidt „kantede“ i deres funktioner. Fartpiloten regulerer til tider farten på en ikke-glidende måde, så man føler, at bilen kører lidt i ryk.
Vognbaneassistenten har ofte svært ved at placere bilen midt i vognbanen, så man føler, at bilen indimellem slingrer lidt afsted. Hvis man forsøger at blande sig i styringen, føles rattet stramt, og bilen vil ikke rigtig lade føreren deltage i arbejdet. Det er irriterende og noget, der ofte bevirker, at man vælger at slå det hele fra.
Bilen føles ellers ret livlig, og med 218 hk til de trækkende baghjul føles den slet ikke langsom. Bremserne er lette at dosere og med til at give bilen sine udmærkede grundegenskaber.
Vi blev aldrig rigtig glade for varmeanlægget, der havde svært ved at varme bilen tilstrækkeligt op, ligesom det er lidt svært at indstille det, så det fungerer upåklageligt.

Der er rigtig god plads ved bagsædet, og der er et fladt gulv foran bagsædet. Der er desuden friskluftdyser og strømudtag til mobiltelefoner. Et midterarmlæn indeholder to kopholdere.
Hvor stor er Leapmotor B10?
Kabinen føles meget rummelig, og selvom der sidder langbenede voksne på forsæderne, er der fin plads ved bagsædet. Ind- og udstigningen er også nem takket være bilens høje opbygning.
Udsynet er fint hele vejen rundt, men det er ret irriterende, at bilen ikke har en bagrudevisker. Det gælder både, når duggen skal fjernes ved dagens første tur, og når det regner under kørslen.
Der er til gengæld et fint 360-graders-kamera, der viser bilen udefra, når man bakker. Der er dog ikke en nødbremse, der selv kan bremse bilen, hvis man er ved at bakke ind i noget.
Bagagerummet er med sine 525 liter ret stort og vil givetvis kunne tilfredsstille de flestes behov. En lille frunk fortil gør det muligt at opbevare ladekablet der, så det ikke skal optage plads bagtil. Bilen må udstyres med anhængertræk, og den må trække op til 750 kg.

Bagagerummet rummer mægtige 525 liter og har et vandret rullegardin, lys og to poseholdere. Bilen må udstyres med trækkrog, og må trække op til 750 kg.
Er Leapmotor B10 et godt køb?
Bilens bedste egenskaber er samlet set pladsen og prisen. Fabriksgarantien er på bare fire år eller 100.000 km, og det er ikke på niveau med FDMs mindstekrav til nyvognsgarantier, der er på fem år eller 150.000 km.
Et godt liv med Leapmotor B10 kræver derfor, at man kan leve med de mangler og de særheder, vi har beskrevet her i testen. Og er man med på den præmis, er B10 en økonomisk fin løsning på et basalt transportbehov.
Men vil man have mere end det, bør man nok vælge en mere traditionel bil som f.eks. Skoda Elroq, og så leve med at anskaffelsesprisen er lidt større. I sidste ende lander de samlede driftsomkostninger nemlig på nogenlunde samme niveau.
Se flere fotos af Leapmotor B10


Leapmotor B10 er en ny elbil fra et relativt nyt kinesisk bilmærke. Den fås fra 200.000 kr., og byder sig derfor til med en god pris, når man samtidig ser på, hvor stor bilen egentlig er.