Mazda CX-5 – Overhalet af fremtiden
Biltest
9. november 2021

Foto: Karsten Meyland Lemche

Mazda CX-5 er en velkørende mellemklasse-SUV, der har velkendt motorteknik og flot design. Men udviklingen inden for bilverdenen er hæsblæsende, og der kan CX-5 knapt følge med.
Mazda CX-5
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Udstyr / Design / Affjedring
Ulemper
Forbrug / Bagklapåbning / Pladsforhold
Pris
415.000 kr.
Maks. effekt
194 hk
Det går hurtigt i bilverdenen for tiden. I mange år har vi løbende fået justeret og forbedret teknologien inden for motorer, sikkerhed og alskens udstyrsmuligheder. På mange måder fremstår Mazdas CX-5 som et sammensurium af denne udvikling.
Den kører godt, har en rigtig behagelig affjedring og en velfungerende adaptiv fartpilot. Nå ja, og så er designet flot, hvilket kan få mange til at skrive under på slutsedlen. Så langt så godt.

Der er et enkelt udtryk og en enkel betjening i CX-5. De højeste udstyrsniveauer har også headup-display, der har en fin visning.
Hvordan kører Mazda CX-5?
Testbilen har den kraftige 2.5-liters Skyactive-G benzinmotor. Men selvom den trækker fint og har mange hestekræfter, så får du ikke samme bomstærke mellemacceleration, som du oplever i stort set alle konkurrenterne, der har turbomotor. Dog oplevede vi, at den lavede hjulspind i vådt føre, hvilket bl.a. skyldes, at motoren ikke fås med firehjulstræk. Der er kun en mulighed med en mindre kraftig benzinmotor og i en dieselvariant.
Mere kritisk er brændstofforbruget. I en tid hvor benzinpriserne stiger, er et officielt forbrugstal på 13,2 km/l ikke imponerende. Under vores testkørsel kørte vi cirka 12 km/l, og i forhold til miljø og klima er det på kanten af det acceptable for en hverdagsbil.

Lædersæder er smarte når man har børn, der griser på bagsædet. Men benpladsen er ikke imponerende bilens størrelse taget i betragtning.
Stædig Mazda-filosofi
En lidt speciel Mazda-oplevelse får du i kabinen. Her er den store 10”-midterskærm fortsat kun trykfølsom, når bilen holder stille. Lige så snart bilen kører, kan skærmen kun betjenes via en drejeknap mellem forsæderne.
Det er fint, så længe du holder dig i Mazdas menustruktur. Men nu hvor Apple CarPlay og Android Auto er standard, så virker det bizart, at du ikke kan trykke på ikonerne. Det kræver mere uopmærksomhed at betjene det via drejeknappen.

Der er godt 500 liters bagagerum, og det er en pæn størrelse for klassen. En smart detalje er, at der er håndtag i bagagerummet, hvor du kan lægge bagsæderyglænene ned.
Hvor god plads er der i Mazda CX-5?
På forsæderne er oplevelsen i bilen god. Du sidder fint i de elektrisk justerbare lædersæder, og så har CX-5 et flot headup-display foran føreren.
På bagsædet er oplevelsen mindre imponerende, for trods bilens størrelse er så CX-5 ikke blandt klassens største modeller. I forhold til det praktiske, så kan høje personer også blive irriteret over den elbetjente bagklap, der har en relativ lav åbningsvinkel.
Der er et facelift af modellen på vej, der kommer hertil i 2022. Men selv det ændrer ikke på, at CX-5 generelt er udfordret. Især i Danmark, hvor netop denne klasse bliver elektrificeret enten som plugin-hybrid eller rendyrket elbil. Punkter som CX-5 ikke adresserer i tilstrækkelig grad. For selvom CX-5 byder på gode kvaliteter, er den mere fortidens bil end fremtidens.




LED-forlygterne er adaptive i Cosmo-udgaven, det vil sige den maskerer modkørende biler, så de ikke bliver blændet af det lange lys. Designet er enkelt og elegant.