Mercedes C 43 AMG – Lynhurtig bulderbasse
Biltest
18. december 2023

Foto: Karsten Meyland Lemche

AMG-udgaven af den ellers fine Mercedes C-klasse imponerer ikke, når det handler om komfort og økonomi. Den er lynhurtig, men er alligevel ikke rigtig fulgt med tiden.
Mercedes-AMG C-klasse
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Plads / Præstationer
Ulemper
Pris / Komfort / Gearskift
Pris
1.300.000 kr.
Maks. effekt
408 hk
Dette er en bil med to ansigter. På den ene side venter der en helt vild og unik køreoplevelse bag rattet i topudgaven af den nye C-klasse, der så hedder 43 AMG til efternavn. På den anden side rummer bilen også en så rå og uskøn mekanik, at man forbløffes over, at denne bil skal koste 1.3 mio. kr. og dermed er noget af det dyreste i denne klasse.
Den ganske vist velbyggede stationcar imponerer i lighed med resten af modellerne i C-familien med en godt indrettet førerplads, en komfortabel kabine og i det hele taget mange lækre materialer. Men allerede når motoren startes, skifter AMG-bilen karakter og bliver til et larmende monster, man har svært ved at se formålet med.
Det bliver ikke bedre, når man begynder at køre i bilen. For når man træder på speederen, generes man af hårde gearskift og masser af motorlarm. Først når motorvejens marchhastighed nås, bliver køreoplevelsen mere behagelig.

Førerpladsen er meget lækkert udformet og der er anvendt fine materialer. Den store skærm i midten har en fin brugerflade med danske menuer.
Lynhurtig, men overhalet af udviklingen
Selve hjertet i C 43 AMG er en firecylindret benzinmotor på to liter med turbolader. Motoren er koblet til en ni-trins automatgearkasse, der er trimmet af AMG, så den skifter lynhurtigt for at holde accelerationstiden nede.
Den formår da også at klare paradedisciplinen 0 til 100 km/t. på 4,7 sekunder. Det er et tal, der indtil for få år siden ville have været vildt, men som i dag overgås af masser af elbiler. En familiebil som en Volvo EX30 klarer samme præstation på 3,6 sekunder, og det udstiller på en eller anden måde denne AMG-udgave som en bil, der ikke er fulgt med tiden.
Tophastigheden er dog vild. Den er elektronisk begrænset til 250 km/t. som følge af den aftale, flere tyske bilproducenter har indgået om at holde igen med at kæmpe om de bedste egenskaber på lige dette område.

Skærmen i midten er en trykskærm, og er let at betjene. Der er mange menuer, og en fin integration af Apple CarPlay og Android Auto, der begge forbindes trådløst.
Hvor langt kører Mercedes C 43 AMG på literen?
Motoren yder 500 Nm, og havde det ikke været, fordi bilen skulle have et sportsligt snit, så kunne man have lavet en pragtfuld sejtrækker ud af samme motor, hvor omdrejningerne kunne have været holdt i ave til gavn for en god kørekomfort. Men sådan skulle det ikke være!
Alting koster, og i dette tilfælde koster det benzin. Fabrikken stiller 11,4 km pr. liter i udsigt, og flere gange kunne vi notere os et aktuelt forbrug, der kun tillod omkring 7,0 km pr. liter. Det er ikke rigtig rart at tænke på!
Med andre ord er Mercedes C 43 AMG en bil, kun de færreste vil have glæde af. Vælg i stedet en af de andre fine udgaver i C-klassen – de er både bedre og billigere.






Mercedes-AMG er en separat serie af sportslige biler, der har fået sin egen front. Her er det C 43 AMG, vi har haft til test.