MG 4 - Billig elbil både skuffer og overrasker
Biltest
25. november 2022

Foto: Karsten Meyland Lemche

MG 4 er det første kinesiske bud på en god hverdagsbil. Den er rummelig, kører godt, har et højt udstyrsniveau, og så er den billigere end konkurrenterne. Men ikke alt er rosenrødt.
MG 4
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Billig at eje / Køreegenskaber / Højt udstyrsniveau / Syv års garanti
Ulemper
Sæder / Betjening / Køreassistenter / Kvalitetsfornemmelse
Pris
284.995 kr.
Rækkevidde (WLTP)
435 km
Maks. effekt
204 hk
At kalde MG 4 til 285.000 kr. for billig vil falde mange danskere for brystet. Men det er desværre et faktum i en tid, hvor der har været kraftige prisstigninger, ikke kun på mælk og smør, men også på biler. 285.000 kr. er stadig mange penge, men det er billigt i forhold til de elektriske konkurrenter i mellemklassen, der er steget mellem 30.000 og 50.000 kr. i pris det seneste år.
Med den relativt lave pris viser vores beregninger, at den vil være cirka 3.000 kr. billigere om året end en VW ID.3 uden tilvalg af ekstraudstyr. Og det med udstyret er essentielt, for MG 4 sælges kun i topversionen, Luxury, i Danmark.
Det betyder, at du får adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, klimaanlæg, digitale instrumenter og sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, vognbaneassistent, blindvinkel alarm og advarsel mod krydsende trafik bag bilen.
Video: Se nærmere på MG 4
Hvordan kører MG 4?
MG 4 imponerer også på asfalten. Ikke at den er en ballerina, men det er længe siden, vi har oplevet en ny bilmodel, der byder på så meget køreglæde. Den har baghjulstræk og multilink baghjulsophæng, og samtidig er undervognen sat meget neutralt op. Vi har prøvet den på FDM Jyllandsringen, og her opleves den overraskende sportslig.
Når man kommer ud på landevej og motorveje eller triller rundt inde i byen, opleves den både komfortabel og meget letkørt. Affjedringen er forbilledlig, og det er interessant, fordi det er første elbil på MG’s nye MSP-platform, hvilket lover godt for deres kommende modeller.
Umiddelbart virker køreassistenterne godt, men under vores test af bilen fik vi mulighed for at køre mange kilometer på motorvej, og her drillede assistenterne af og til. For det første ligger bilen uroligt, når man lader den hjælpe med at styre. Nogle gange kommer man meget tæt på bilerne i de andre vognbaner, og det virker, som om bilen kører som en fuld mand.
Og så slår assistenterne selv fra, fordi systemet ikke kan mærke, at man holder hænderne på rattet. Det er en ganske frustrerende oplevelse, når man rent faktisk gør det. Du kan vælge at slå systemet fra, men så mister du den aflastning eller ekstra sikkerhed, som en vognbaneassistent burde tilbyde dig som bilist.
Den anden oplevelse var fantombremsning, hvor den adaptive fartpilot reagerer på biler i en anden vognbane og bremser ned. Det skete flere gange ved lastbiler og er ubehageligt, fordi man ikke forventer en reaktion. Det samme gælder for bilerne, som ligger bag en selv.

Der er god plads bag det nærmest sekskantede rat. Desværre kan sædet kun løftes op/ned, og du kan ikke justere på dets hældning. Det gør at det svært at finde en optimal siddeposition på langtur. Sæderne er også meget bløde og støtter dårligt.
Hvad er rækkevidden i MG 4?
Den officielle rækkevidde på MG 4 er 435 km, og under vores rækkeviddemåling på motorvej med 110 km/t. kørte vi 350 km (temperaturkorrigeret til 20 grader). Men på en dag med 10 grader og kraftig vind kørte vi blot 280 km, og det svarer til en sommerrækkevidde på lige godt 300 km. Så virkeligheden vil ligge derimellem.
Det gode er, at MG 4 lader meget hurtigt, især i starten af opladningen. Det viste vores test, hvor vi efter 15 minutter fik 32 kWh (svarende til 175 km) på bilen. Efter 30 minutter havde MG 4 ladet 49 kWh (svarende til 270 km). På de 30 minutter var vi gået fra ni til 85 procent i batterikapacitet.

Der er en fin størrelse trykskærm i MG 4, men opløsningen er lav, og det bemærkes især på kameravisningerne, der er meget kornede for en ny bil i 2022. Vi oplevede også, at skærmen af og til reagerede langsomt på skærmtryk.
Hvor meget plads er der i MG 4?
Der har været en tendens til at gøre elbilerne i mellemklassen lidt crossover-agtige. Eksempelvis er VW ID.3 og Cupra Born høje og har lidt større bagagerum. Her er MG 4 er en klassisk mellemklassebil i størrelsen, og med et bagagerum på 350 liter minder målene om dem, vi kender fra 5-10 år gamle benzinbiler og flere moderne plugin-hybrider.
På bagsædet er der umiddelbart god benplads, som der bør være i mellemklassen, men MG 4 hører ikke til blandt de mest rummelige. Bilens traditionelle form gør desuden, at man sidder lidt lavt i trafikken, og man har ikke en høj indstigning.
Sædekvaliteten er ikke prangende, der er ikke speciel god støtte i sæderne, og selvom der er eljustering i førersædet og del-kunstlæder, så savner vi mere støtte på lår og i lænden. En spøjs komfortoplevelse var, at vi skulle indstille kabinetemperaturen til 25 grader for at få, hvad der svarer til 21-22 grader i kabinen.

Der er god plads på bagsædet både til ben og hoved. Der er tre siddepladser, men den midterste plads har ikke nogen hovedstøtte, så den er kun til den laveste passager. Der er i-Size isofix-beslag på de to yderste pladser.
Hvordan er betjeningen af MG 4?
Betjeningen er et af de punkter, hvor man kan fornemme, at der er sparet for at kunne sælge bilen billigt. Eksempelvis er der en knap til at tænde/slukke for klimaanlægget, men ikke for at komme ind i den menu, der styrer klimaanlægget.
Selve trykskærmen har en dårlig opløsning, og når man kører, reagerer den langsomt på tryk, så man ender med at se for meget væk fra trafikken, når den skal betjenes. Den dårlige opløsning går igen i kameraerne, hvor bakkameraet især er irriterende kornet og dårligt i mørke i forhold til konkurrenterne.
Gearvælgeren har egentlig en god funktion, men fordi bilen skal være klar, før gearvælgeren kan bruges, er det ikke altid, du kan starte din køretur med det samme. Ventetiden er forskellig fra gang til gang, og det kan være frustrerende. Vi oplevede det fem gange på en dag, og det efterlader en frustreret.
Sidst men ikke mindst er knapperne på rattet ikke særlig nemme at betjene, og da der ikke er symboler på dem, er de svære at finde rundt i. Især hvis føreren ikke bruger bilen ofte.

Bagagerummet er på 350 liter, hvilket er gennemsnitligt for en mellemklassebil. Men der er desværre ikke et ekstra rum under motorhjelmen (også kaldet frunk), så ladekabler skal ligge i bagagerummet. Usmart, når de er beskidte og våde.
Billig og med lang garanti
Der er både plusser og minusser ved MG 4. På de klassiske elbilparametre som pris, rækkevidde, ladehastighed og garanti klarer den sig godt. Især prisen på 285.000 kr. er tillokkende i et marked med stigende priser på nye biler.
Men også de syv års garanti på hele bilen kunne andre bilmærker godt lære noget af, for det giver ro i bilejerskabet med en helt ny teknologi. Det er aldrig rart at føle sig som beta-tester for bilfabrikkernes udviklingsafdeling. Selvom det er lidt den oplevelse vi havde med bilens digitale løsninger og assistentsystemer.
Men der er også punkter, hvor MG har sparet for at få prisen til at passe, og her kommer ens individuelle præferencer til at spille ind. I vores vurdering trækker det ned, at betjeningen og kvaliteten af skærme/kameraer er dårlige i forhold til konkurrenterne. Det samme gælder oplevelserne med køreassistenterne, der drillede på vores langture med bilen.
Og så er der økonomien, for selvom MG 4 er billig at købe, er den eksempelvis dyr at servicere. En serviceaftale over 5 år og 100.000 km koster over 7.000 kr. årligt. Det er en af de dyreste serviceaftaler, vi har set på en elbil. Dermed ender MG 4 med fire klare stjerner.






MG 4 er den første elbil på MG's nye elektriske platform. Den kommer senere i en GTI-udgave med firehjulstræk og en version med 77 kWh-batteri til langture.