Mini Cooper SE – lille facelift på el-Mini
Biltest
1. oktober 2021

Foto: Karsten Meyland Lemche

Man skal ikke pille for meget ved en succes, må være mottoet for dette minimale facelift af Mini Cooper SE. Største forandringer er knapper og skærm i kabinen. Rækkevidden er stadig kort.
Mini Cooper
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Design / Motor / Køreegenskaber
Ulemper
Rækkevidde / Lynladning / Pladsforhold / Ikke tre års garanti
Pris
301.600 kr.
Rækkevidde (WLTP)
234 km
Maks. effekt
184 hk
Mini er en bil, man vælger for glimtet i forlygterne. Også når vi taler om den elektriske variant, der også har et mini-batteri og derfor en begrænset rækkevidde.
Vi kørte således 190 km på vores motorvejstest med 110 km/t., og det er fint for bilstørrelsen, men ikke imponerende, hvis man er kørende sælger. Mini Cooper SE er derimod velegnet som bybil eller kortere pendling til arbejde.
Mere udfordrende er det, at vores lynladningstest hos Ionity viste, at vi blot havde fået tilført 11 kWh efter 15 minutter svarende til cirka 50-60 km, efter 30 minutter havde vi fået 22 kWh. Så der er tale om en stabil, men langsom ladehastighed på cirka 45 kW.
Dermed er det ikke kun den korte rækkevidde på batteriet, der er en udfordring, men også muligheden for hurtigt at forlænge rækkevidden på farten.

Det meste ligner sig selv, men på rattet er der kommet nye knapper, der er nemmere at betjene. Bemærk muligheden for at vælge headup-display. Det er ikke den avancerede udgave, hvor hastigheden spejles op i forruden, men blot op på en plastskærm.
Hvordan kører Mini Cooper SE?
Mini køber man for at få et smil på læberne. Elbiler er normalt tunge, men det lille batteri gør her, at bilen er forholdsvis let. Den køreklare vægt er 1.440 kg, og det er med til, at bilen føles frisk på vejen i forhold til andre elbiler.
En af årsagerne er, at batteripakken er placeret i bilens bund under bagsædet og mellem forsæderne. Så selvom den er løftet to cm i forhold til de øvrige Minier, er vægten placeret lavt, og det er kombineret med et direkte styretøj, og derfor kører Minien stadig sjovt.
Accelerationen er kraftig, dog uden at man falder bagover. 0-100 km/t. klares på godt syv sekunder, og det gør den rap i trafikken. Også fordi der ligesom i øvrige elbiler ikke er gearskift under accelerationen, så den både er nem at køre og reagerer tjept på speederen.

211 liter er bagagerummet på, det er ikke imponerende. På den anden side er bilen heller ikke egnet til feriekørsel.
Hvad er nyt på Mini Cooper SE?
Modellen har netop fået sit andet facelift, og det forventes, at en afløser stadig er to-tre år ude i fremtiden. Faceliftet er mest synligt på kølerhjelmen, hvor BMW’s e-logo nu er fjernet.
Inde i kabinen er der den forandring, at rattet har fået bedre knapbetjening, der både er lettere at betjene og ser mere moderne ud. Desværre er trykskærmens facon ikke ændret. I stedet for en smal skærm, havde det været smart med et mere kvadratisk format. Skærmen er placeret i en stor rund cirkel, der skal minde om den oprindelige Minis speedometer, men det ser ikke så smart ud, som det nok er tænkt.
Faceliftet har heller ikke påvirket bilens praktiske egenskaber. Mini er meget mini i kabinen, det gælder især bagsædet, der er mest til shopping-poser, og hvor benpladsen er meget begrænset. Tillige er bagagerummet på 211 liter, også kun marginalt større end i en mikrobil.
Hvis formålet er at finde en energieffektiv elbil med lang rækkevidde, så rammer Mini ikke plet. Men vil du gerne køre elektrisk og samtidig have en bil med kant i designet og involverende køreegenskaber, så er Mini Cooper SE et godt bud.






Rækkevidden er 190 km ved motorvejskørsel, og kombineret med langsom lynladning betyder det, at Mini Cooper SE ikke er velegnet til et stort kørselsbehov.