Omoda 5 EV – Når en lav pris ikke er nok
Biltest
23. oktober 2025

Foto: Karsten Meyland Lemche

Prisen er lav, pladsen er fin, og udstyret er flot. Men det er ikke nok til at gøre den mellemstore SUV fra det nye kinesiske mærke Omoda til et godt køb. Omoda 5 EV skuffer på for mange af de basale discipliner.
Omoda 5 EV

Fordele
Udstyr / Plads / Komfort
Ulemper
Ladetid / Rækkevidde / Køreegenskaber
Pris
239.900 kr.
Rækkevidde (WLTP)
402 km
Maks. effekt
204 hk
En mellemstor SUV med et væld af udstyr til en pris lige under 240.000 kr. Det er et slagtilbud, og det kommer fra endnu et nyt bilmærke i Danmark: Omoda.
Mærket er en del af den store kinesiske Cherry-gruppe, men herhjemme associeres navnet nok mere med et vaskemiddel, og det passer godt til bilen.
For Omoda 5 EV løser ligesom vaskepulver et behov uden at fremkalde de store følelser. Den kan transportere dig fra A til B, kabinen er ganske rummelig, og køreegenskaberne er både komfortable og uinspirerende.

Kabinen er en blanding af klassiske knapper til eksempelvis sidespejle og skærmbetjening af klimaanlæg, navigation og mediefunktioner. Vi savner en volumenknap og gerne også et par genvejsknapper omkring skærmen. Der en del blank plast og kromfarve, der ser lidt billigt ud.
Hvordan kører Omoda 5?
F.eks. er styretøjet uden følelse, og det mærkes ved de medfølgende styreassistenter, der virker nervøse og er lidt irriterende at køre med.
Dog fungerede den adaptive fartpilot fint, og når man ser på udstyrslisten, så bliver man imponeret. Der er både elektrisk glastag, el-justerbare lædersæder, sædevarme både for og bag, 360-graderskamera, et Sony-lydsystem og et væld af assistentsystemer af varierende kvalitet.
Omoda 5 EV har også en bakbremse og en blindvinkelalarm. Og via den store 12”-trykskærm er der også trådløs Android Auto og Apple CarPlay. Sidstnævnte havde vi dog en del bøvl med, idet vi flere gange mistede kontakten mellem bil og mobil. Med et fysisk kabel gik det bedre.

Generelt er der gode pladsforhold i bilen, og det gælder også på bagsædet. Der er god plads til fire personer, men den midterste plads har også god plads til fødderne. Der er isofix-beslag til de to yderste pladser.
Hvor langt kører Omoda på en opladning?
Batteriet i Omoda er på 61 kWh netto. Det giver en officiel rækkevidde på 402 km. Under FDMs motorvejstest målte vi en rækkevidde på 330 km om sommeren, svarende til 275 km ved nul grader.
Det er en rimelig effektivitet i forhold til bilens størrelse, men rækkevidden er ikke lang, og udfordringen er opladningen. For selvom om de fleste opladninger ofte foregår hjemme, så kan Omoda kun lade med op til 80 kW på en hurtiglader.
Lynladning med over 100 kW må man altså drømme om. Og selvom den reelt lader længe med 80 kW, så kommer der ikke meget strøm og dermed rækkevidde på. Efter 15 minutter havde vi fået strøm til 110 km motorvejskørsel (20 kWh) og efter en halv time var det sneget op på 210 km (39 kWh). Det er ikke imponerende.

Et 380 liters bagagerum er ikke imponerende blandt de mellemstore SUV-modeller. Her er standarden mindst 100 liter højere. Det er et af Omodas svage punkter. Rummet er ikke højt, og vi savner smarte løsninger som bagagekroge.
Kig på konkurrenterne trods skarp pris
Omoda 5 EV kan altså kun bruges på længere ture, hvis du er indstillet på længere ladepauser. Men hvis du ofte kører langt, bør du se efter en anden model.
Ladestikket er i øvrigt gemt bag en luge i forenden, der åbnes inde fra kabinen, og hvor der er propper på alle stik. Det er lidt svært at komme til og at se ladestikket og dermed ikke en optimal løsning.
Er du faldet for det høje udstyrsniveau og pladsen i forhold til prisen, kan Omoda 5 EV være interessant. Men vær opmærksom på, at bagagerummet er relativt lille, og når man tager samtlige omkostninger med i bilbudgettet, så er Omoda kun få øre billigere pr. kilometer end f.eks. den markant bedre Skoda Elroq, som vandt FDMs seneste gruppetest i denne klasse.
Nogle gange kan selv vaskepulver købes for billigt.








Omoda er et nyt bilmærke i Danmark. Det er en del af den store kinesiske bilgruppe Cherry og importeres til Danmark af Nic. Christiansen Gruppen, der bl.a. også importerer Ford, Hyundai og BYD.