Logo

Polestar 2 - Her er mindre bedre

Tests

Biltest

3. august 2022

Polestar 2 set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Karsten Meyland Lemche

Polestar 2 er det svensk/kinesiske bilmærkes første elbil, og selvom de første lynhurtige varianter passede fint til mærkets sportslige arv, så er denne lidt langsommere variant måske alligevel den bedste.

Polestar 2

Long Range Single Motor (El)

FDMs ekspertvurdering

Polestar 2 set bagfra

Fordele

Køredynamik / Google-styresystem / Rækkevidde

Ulemper

Bagsædeplads / Adaptiv fartpilot skal tilkøbes / Ikke tre års garanti

Pris

395.000 kr.

Rækkevidde (WLTP)

540 km

Maks. effekt

231 hk

Polestar 2 er noget så usædvanligt som en kinesisk bygget elbil, der er elsket af hardcore bilentusiaster. Den rammer rent, fordi den er udviklet i samarbejde mellem Volvo og deres tidligere racerbilsafdeling Polestar.

Det betyder, at bilen rammer rent ind med europæisk kvalitetsfornemmelse og et meget højt sikkerhedsniveau, og så er Polestar 2 en af de mest velkørende elbiler på markedet.

Interessen for Polestar er høj, og i forhold til andre elbilfabrikanter har de indtil videre kunnet levere biler med relativ kort varsel.

Polestar 2 kabine

Indretningen er enkel, og det er betjeningen af bilen også. Der er ingen startknap, du bruger blot gearvælgeren, når du vil køre, og når turen er færdig, sætter du gearvælgeren i P, og så kan du forlade bilen. En trend der startede hos Tesla, og som nu breder sig til andre bilmærker. 

Hvor langt kører Polestar 2 på en opladning?

Polestar 2 findes i en udgave med to elmotorer og masser af hestekræfter, men denne version har blot en enkelt elmotor og mere moderate 231 hk. Det er dog rigeligt til hverdag, og så har det den fordel, at rækkevidden er længere.

Officielt er den på 540 km, og med konstant 110 km/t. kørte vi, hvad der svarer til 410 km ved 20 graders udetemperatur. Det er ok!

Samtidig lader den relativt hurtigt i forhold til konkurrenterne, hvilket gør den til en af de mere velegnede elbiler til langture.

Et overraskende minus er, at adaptiv fartpilot er tilkøb til 25.000 kr. i en udstyrspakke. Det burde være standard. Alle konkurrenter har det, og så er det en basal sikkerhedsteknologi, som gør kørslen mere tryg.

Kan man leve med de færre hestekræfter, og at bilen har forhjulstræk i stedet for firehjulstræk, er denne „lille“ udgave et bedre køb end den „store“. Man får 90 km længere officiel rækkevidde og sparer 25.000 kr., men får samme lækre køreoplevelse.

Polestar 2 skærm

Polestar 2 har Googles styresystem. Det vil sige, at Google Maps er integreret med bilen og bl.a. viser batterikapacitet, når du kommer frem til din destination. Apps er en central del af systemet, og her kan du både bruge A Better Route Planner og Easypark. Eneste minus er en meget lille skrifttype, der gør det svært at læse tekster på skærmen. 

Hvor stor og praktisk er Polestar 2?

Polestar 2 var egentlig udviklet som en Volvo-model, men det kinesiske moderselskab valgte at lancere et nyt bilmærke med indbygget Volvo-filosofi, og det mærkes tydeligt i Polestar 2.

Rattet er taget direkte fra Volvos øvrige modeller – dog tilført nyt logo. Og i kabinen sidder man godt, som man plejer i en Volvo, og designet er enkelt og skandinavisk.

Der er også en stor bagklap, så bilen er reelt en femdørs hatchback. Det er praktisk i forhold til adgangsforholdene, nu den ikke findes som stationcar, og markant bedre end en sedan, som Tesla Model 3.

Der, hvor Polestar 2 ikke brillerer, er på bagsædet, for der er ganske enkelt ikke specielt god benplads. Og da autostole også kræver meget plads, så er Polestar 2 kun velegnet, hvis forældrene ikke er for høje. Som seniorbil – læs når børnene ikke gider at køre med længere – er den optimalt indrettet med det store bagagerum.

Polestar 2 bagagerum

Et bagagerum på 446 liter er ikke imponerende, men adgangen til rummet er god. Og når du lægger bagsædet ned, er der en plan lasteflade. 

Hvad koster en Polestar 2?

Priserne flytter sig generelt på alle biler her i 2022, og prisstigningerne rammer naturligvis også Polestar. Basismodellen starter nu ved 395.000 kr. med træk på to hjul og det store batteri.

Den kombination giver længere rækkevidde, og det giver både bedre mulighed for langture, men også for at lade, når det er billigst, og så køre på billig strøm i løbet af ugen.

Men en adaptiv fartpilot er et must til bilen, og det fås i en udstyrspakke til 25.000 kr., så reelt starter prisen på 420.000 kr. for modellen, og det gør indgangsbilletten en tand dyrere.

Det interessante bliver, hvordan Polestar kommer til at klare sig på markedet, når man vil sælge igen. Det må vente nogle år med at få svar på.