Renault 5 – Vinder på køreegenskaberne
Biltest
15. december 2025

Foto: Karsten Meyland Lemche

Man skal ikke køre langt i en Renault 5, før man mærker, at der er gjort ekstra meget ud af køreegenskaberne. Her har vi testet den billigste udgave.
Renault 5
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Køreegenskaber / Forbrug / Betjening
Ulemper
Ej bakkamera / Bagsædeplads / Betjening (gear/viskere/lyd)
Pris
189.990 kr.
Rækkevidde (WLTP)
310 km
Opladning AC/DC (Maks.)
100 / 11 kW
Maks. effekt
88 kW
Renault 5 er kåret til The Car of the Year 2025 og Årets bil i Danmark 2026 og er dermed selvsagt en bil, der skiller sig meget positivt ud, når den sammenlignes med konkurrenterne.
Det har vi selv tidligere kunnet konstatere, da vi testede den dyreste variant. Nu er det den billigste udgave, vi har fat i, og så er spørgsmålet naturligvis, om den stadig kan distancere sig i forhold til konkurrenterne.
Og lad os bare tage den del med det samme: Ja, det kan den! Men det er ikke, fordi den slår konkurrenterne på alle områder. F.eks. er Renault 5 den bil, der byder på den dårligste bagsædeplads i klassen.
Så er pladsforholdene et primært kriterium, skal man nok se sig om efter en anden bil. Men er det derimod køreegenskaberne, man har fokus på, så er Renault 5 svær at komme udenom.

I denne billigste udgave af R5 er skærmen foran rattet lidt mindre end i de dyrere udgaver. Men den fungerer sammen med skærmen til højre ret godt.
Ingen adaptiv fartpilot
Den charmerende franske elbil kører forbilledligt, og da vi havde den med på FDM Jyllandsringen, var det ikke svært at mærke, at Renault 5 er bygget meget mere avanceret end de fleste af konkurrenterne.
Det gælder f.eks. ved baghjulsophænget, hvor Renault har valgt at benytte en noget dyrere multilink-konstruktion, modsat den billigere og mere simple torsionsaksel, som mange andre bilmærker benytter.
I denne billigste udgave savnede vi til gengæld et bakkamera, vi savnede en adaptiv fartpilot, og vi savnede bedre fralægningsplads med en integreret kopholder.
Det fås i de dyrere udgaver, og man skal derfor overveje med sig selv, om der eventuelt kunne være plads i bilbudgettet til en sådan bedre udstyret version.

I denne billigste udgaver er styresystemet ikke Google-baseret. Men det fungerer alligevel godt, og skærmen er let at betjene. Selve stratknappen er placeret til venstre for skærmen, og er lidt svær at se fra førerpladsen.
Gode forsæder i Renault 5
På plussiden har vi ud over køreegenskaberne noteret os, at bilen er letkørt, at skærmene i bilen er lette at betjene, og at der er en fin løsning med trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Vi blev også glade for, at det er let at aktivere sædevarmen, og at klimaanlægget er let at betjene via separate knapper. Det gør det let at betjene bilen under kørslen.
Derudover sidder man rigtig godt på forsæderne – og nå ja, så ser bilen bare godt ud!

En gearvælger, en viskerarm og en konsol til betjening af radioen er for meget på for lidt plads. Det kan forvirre i skyndingen.
Må udstyres med trækkrog
Renault 5 har et ikke særlig stort bagagerum på bare 326 liter, men det er regulært i formen, og adgangen er fin takket være den store bagklap.
Derudover kan bagsædets ryglæn foldes forover i to dele. Bilen må udstyres med et anhængertræk og må trække op til 500 kg, uanset om påhængsvognen har bremser eller ej.
Muligheden for trækkrog øger også brugsværdien til hverdag, idet man så lettere kan fragte f.eks. et barnevognsstel eller en cykel på en holder, der kan spændes på trækkrogen.

Vi savner både et midterarmlæn og kopholdere i denne billigste udgave. Det er standard i de dyrere versioner.
Lynladning i langsomt tempo
Renault 5 har modsat mange af konkurrenterne et batteri af NMC-typen. Det betyder, at man anbefales at undlade at lade det op til 100 procent til daglig brug, og det kan i praksis mindske rækkevidden og øge antallet af ladepauser.
Batteriet er på 40 kWh, og det kan i denne billigste udgave kun lynlades med op til 80 kW, hvilket er noget langsommere end det, vi ser hos mange af konkurrenterne.
I praksis formåede vi at måle en maksimal ladeeffekt på netop 80 kW, så her får man det, man er blevet stillet i udsigt. I praksis betyder det, at man på 15 minutter kan få tilført strøm nok til yderligere 90 km, og 155 km efter en halv time.
Det er ikke meget, og det er noget, man skal have i tankerne, før man køber denne bil. Hvis man kun sjældent kører langt, er det naturligvis ikke et problem, men kører man fra Aalborg til København, så kræver det mindst et ladestop.
Hvor langt kører Renault 5 på en opladning?
Som altid har vi målt rækkevidden i praksis ved motorvejsfart. Ved 110 km/t nåede vi 215 km ved 20 grader og 180 km ved 0 grader. Det er rækkevidder, der er nogenlunde repræsentative for klassen.
Elforbruget modsvarer, at man kører hele 5,4 km pr. kWh om sommeren, og det hører til den høje side og er noget, der i praksis kan mindske de løbende eludgifter.
Alle udgaver af Renault 5 har som standard en indbygget varmepumpe og en tilhørende batteriforvarmer, der kan sikre, at batteriet altid har en tilpas temperatur, når det er tid til en lynladning.

Ved bagsædet er der ikke megen plads at gøre godt med. Har man ofte behov for at køre med passagerer på bagsædet, skal man tænke sig godt om, før man køber denne bil. I så fald vil en af konkurrenterne – eller den nye Renault 4 – nok være et bedre køb.
En fin garanti
Standardgarantien lyder på fem år eller 150.000 km, hvilket er en fin garanti, der lever op til FDMs mindstekrav, som netop er fem år eller 150.000 km.
På selve batteriet er garantien 8 år eller 160.000 km, hvilket er et niveau, der matcher det, som de fleste af konkurrenterne tilbyder.
Den samlede km-pris for at eje bilen i fem år og 100.000 km har vi beregnet til 2,90 kr., hvilket er et gennemsnitligt niveau for klassen.

Bagagerummet rummer 326 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele. Der er ikke et separat rum til ladekablet.
Leasing er også muligt med Renault 5
Renault 5 fås foruden denne billigste version til 190.000 kr. også i udgaver med både mere udstyr og et større batteri. Denne testede udgave er ikke et dårligt valg, men man kunne godt overveje at ofre yderligere 20.000 kr. for en bedre udstyret version med samme batteri.
Den har så både bakkamera og adaptiv fartpilot, hvilket vi har noteret som to væsentlige minusser ved denne testede udgave. Alternativt kan man overveje udgaven med et større batteri til 225.000 kr. ligeledes med det høje udstyrsniveau.
Renault tilbyder at man kan privatlease bilen, og det koster f.eks. 14.995 kr. i førstegangsydelse og derefter 2.395 kr. pr. måneden, hvis man leaser bilen i tre år og 30.000 km.
Det er ikke helt så billigt, som hvis man køber bilen, men trods alt et attraktivt tilbud på privatleasingmarkedet.
Alternativer til Renault 5 er bl.a. BYD Dolphin Surf og Fiat Grande Panda til samme pris, eller f.eks. den helt nye Firefly, hvor prisen begynder ved 210.000 kroner.
Se flere fotos






Renault 5 er The Car of the Year 2025 og Årets Bil i Danmark 2026. Den populære elbil er begyndt at dukke op i gadebilledet i stort antal og er let at genkende på de firkantede kørelyslygter længst nede fortil.