Logo

Renault Captur – fransk pladsmester

Tests

Biltest

28. marts 2018

Renault Captur set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Renault Captur vinder på sine gode pladsforhold og sin høje siddeposition. Men manglen på en nødbremse holder alligevel begejstringen nede.

Renault Captur

1.2 TCe Intens (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Renault Captur fra siden

Fordele

Ind-/udstigning / Motor / Udsyn

Ulemper

Ingen nødbremse / Apple CarPlay fås ikke / Ikke tre års garanti

Pris

226.880 kr.

Maks. effekt

120 hk

Renault Captur er trods sin alder en moderne SUV-bil. Den byder sig til med let ind- og udstigning, god plads og en skarp pris.

Men den har et alvorligt problem, når det handler om sikkerhed. Den fås ikke med den vigtige nødbremse, og det er en alvorlig mangel i 2018.

Uden det sikkerhedsudstyr mister man simpelthen den sikkerhedsmæssige fordel, og det kan koste dyrt i længden. Motor vil derfor ikke anbefale køb af Renault Captur, før der er rettet op på denne mangel.

Det er ellers ærgerligt, for man finder et af klassens bedste adgangsforhold til førersædet, og man sidder pænt højt i førerstolen, hvilet giver et godt udsyn.

Renault Captur interiør

Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten. Det traditionelle speedometer er afløst af et digitalt et af slagsen.

Stærk og stille motor

Motoren er støjsvag og trækker godt, omend turboen til tider lader kræfterne udfolde sig i klumper. Instrumentgruppen er simpel, og bl.a. er der kun et digitalt speedometer. Vi savner også Apple CarPlay og et navigationsanlæg, der har et bedre/nyere kort over det danske vejnet.

På plus-siden finder vi en dejlig tyst motor, der trækker godt. F.eks. kan den trække fra 80 km/t. i sjette gear helt uden problemer. Vi noterer os dog et ret højt benzinforbrug med et testforbrug, der kun tillader 16 km/l. Det trækker ned.

Ellers er der plusser for gode fralægningsforhold, herunder en skuffe i stedet for det traditionelle lille handskerum.

Renault Captur siddeposition

Renault Captur er blandt de biler i klassen af små SUV’er, hvor man sidder højest, og hvor ind- og udstigningen er lettest.

Forældet GPS-kort

Instrumenthuset er let at overskue, idet Renault har valgt at erstatte det traditionelle viser-speedometer med en digital udlæsning af hastigheden.

På den store skærm i midten finder vi mulighed for at benytte et navigationsanlæg, der dog ikke imponerer med sine kortopdateringer. Bl.a. savnede vi fortsat motorvejen ved Silkeborg, selvom den i skrivende stund har været åbnet i halvandet år.

Renault Captur bagagerum

Læssehøjden til bagagerummet er med sine 73 cm ret høj. Vores testbarnevogn finder lige akkurat plads og skal kantes ind.

Man kan koble telefonen til skærmen med et kabel, der dog skal helt op til skærmen, hvilket ser lidt usmart ud. Der er dog ikke mulighed for at bruge Apple CarPlay, idet det ikke er indbygget i systemet.

Alt i alt virker Captur som en fornuftig, men aldrende SUV, der har lagt den bedste del af sit liv bag sig.