Seat Ateca - Seats trumfkort
Biltest
23. januar 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Seat lever livet i VW’s og Skodas skygge med gode modeller, der sjældent byder på noget unikt. Men det gør den nye Ateca, der er en crossover baseret på en let forkortet VW Tiguan, og hvor prisen er forkortet endnu mere.
Seat Ateca
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Pris / Plads / Udsyn
Ulemper
Fleksibilitet / Oplevet kvalitet / Ikke tre års garanti
Pris
363.780 kr.
Maks. effekt
150 hk
Godt 70.000 kr. er prisforskellen på Seat Ateca og VW Tiguan med samme motor og gearkasse. Det burde fastslå Seat som årets slagtilbud, men virkeligheden er mere nuanceret. For selvom de to biler har mange ligheder, så er Ateca godt 12 cm kortere og hele syv cm lavere, selvom de er bygget på samme platform.
Når du kommer ind i kabinen kan du også se forskel, men Ateca er dog så stor, at alle i en familie på fire vil finde sig godt til rette. Bagagerummet er på godt 500 liter, hvilket matcher de fleste mellemklasse stationcars.
En af Seats mest interessante modeller gennem mange år og samtidig en af de mest familievenlige crossovermodeller på markedet.
Ateca er en crossover, hvor fokus er på høj indstigning, godt udsyn i trafikken og lav produktionspris. Det betyder, at affjedringen bagved er mere simpel end hos VW, og det giver Ateca en lidt fast karakter på nogle underlag, ikke mindst på motorvejene. På øvrige vejtyper skiller Ateca sig ikke ud fra konkurrenterne.
Op trækker også kombinationen af motor og gearkasse. 1.4-liters motoren trækker både tyst og stærkt og passer godt til Atecas vægt og statur.
Gearkassen er en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, der både skifter meget blødt og sørger for lave omdrejninger, når du er kommet op i fart. Det er, som om automatisk gearskifte kommer mere til sin ret i biler, hvor du sidder højt til vejrs.

Seat har samme indretning som både VW og Skoda, så ejere af disse mærker vil straks føle sig til rette. Et minus er fartpiloten, der er placeret yderst på afviserarmen, her vil knapper på rattet være nemmere at betjene.
God plads og ørkenvandring
Det er nemt at komme ind bag rattet og finde sig godt til rette. Style-versionen har særlige komfortsæder, der giver god støtte og har justerbar lændestøtte.
Kigger du over skulderen, vil bagsædepassagererne bekræfte god benplads til alle tre personer, og at der er friskluftdyser foran den midterste plads. I forhold til søstermodellen,Tiguan, er bagsædet mere traditionelt og kan ikke forskydes i længderetningen.
Omkring føreren er der også god fralægningsplads, to gode kopholdere og god plads i dørlommerne. Til gengæld er det luksuriøse ikke i højsædet. Det ses på dørsiderne, der har sort stof uden mønster, og på den billige blanke plast omkring gearvælgeren.
Designet på toppen af instrumentbordet er en ørkenvandring i plastflader. Og selvom det er blød plast, giver det ikke et eksklusivt præg. Her er en konkurrent som den nye Peugeot 3008 flottere bygget.

Der er 510 liters bagagerum, men bemærk, at du skal pakke under bagagerumsgulvet, eller flytte gulvet helt ned i vognbunden. Bemærk også de små håndtag i siden, hvor du kan lægge ryglænet ned fra bagagerummet.
Mange muligheder
De mange kanter, der er hugget af en VW Tiguan for at bygge en Seat Ateca, kan godt mærkes, men når prissedlen får et endnu større hug, bliver Ateca interessant.
Du får god plads til hele familien, der er nødbremse, klimaanlæg og en 8” trykskærm som standard. Underligt nok er Full Link med Apple Carplay/Android Auto (når det kommer til DK) ikke standard, men koster godt 3.000 kr. ekstra.
Ateca har også fartpilot, men den er placeret for enden af afviserarmen, og her vil vi anbefale at vælge en komfort/kørepakke med adaptiv fartpilot – med køfunktion – samt navigationsanlæg. Det koster 17.000 kr. ekstra.
Med disse krydser får du en af Seats mest interessante modeller gennem mange år og samtidig en af de mest familievenlige crossovermodeller på markedet.