Skoda Elroq – Pas på, den bliver hurtigt for dyr
Biltest
22. december 2025

Foto: Karsten Meyland Lemche

Skoda Elroq har taget danskerne med storm, og det er der ikke noget at sige til. Den populære elbil byder nemlig på både gode køreegenskaber og god brugsværdi til en rimelig startpris. Men lige denne testede udgave er tæt på at blive for dyr.
Skoda Elroq
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Udstyr / Pladsforhold / Assistentsystemer
Ulemper
Ingen frunk / Affjedring / Talestyring
Pris
334.995 kr.
Rækkevidde (WLTP)
562 km
Opladning AC/DC (Maks.)
135 / 11 kW
Maks. effekt
210 kW
FDM mener: Skoda Elroq er ikke uden grund danskernes foretrukne elbil. Den byder på en fin kombination af gode køreegenskaber, god brugsværdi og en rimelig økonomi. Elroq fås med valg mellem tre batteristørrelser på hhv. 50, 60 og 80 kWh. Overvej kraftigt om ikke den mellemste version kan gå an, for denne testede udgave af Elroq bliver hurtigt for dyr – testbilen kostede alt inklusive 377.480 kroner.
Skoda har brugsværdi som en af sine kerneværdier, og det er noget, vi danskere kan forstå. Skoda Elroq er blandt andet af den grund kørt direkte ind på førstepladsen over de mest solgte elbiler i Danmark.
Det skyldes en sjælden set kombination af en god brugsværdi, gode køreegenskaber og attraktive priser.
Billigste udgave kan således fås fra 250.000 kr., og det er en skarp pris. Her har vi testet den noget dyrere version Elroq 85 Sportline med et noget større batteri, en kraftigere elmotor og en del mere udstyr.

Førerpladsen er flot udformet med udpræget brug af beklædte paneler. Det er let at se instrumenthuset gennem rattet, og på rattet er der fine kontakter.
Hvad koster Skoda Elroq?
Men så er prisen også kravlet op på 335.000 kr., og det er jo selvsagt et andet regnestykke.
Hvis man vil have bilen komplet med det udstyr, der matcher konkurrenternes, bør man faktisk tilkøbe en Premium pakke til 15.000 kr.
Den indeholder matrixforlygter og avancerede baglygter, elbagklap og en mere smart indretning af bagagerummet. Så hedder det 350.000 kr.
Og vi vil faktisk også pege på en førerpakke med justerbare undervogn til 6.095 kr., for undervognen i denne udgave er hård og slet ikke så komfortabel, som man forventer af en Elroq.

Skærmen i midten er på 13”, og den har faste menulinjer i top og bund, hvor man selv kan vælge indholdet. Den lille grønne bil foroven er f.eks. en genvej til frakobling af advarselslyden ved overskridelse af den hastighedsgrænse, som bilen kender. Man kan tale dansk til den, men den forstår langtfra alt.
Vælg en billigere udgave af Skoda Elroq
Dermed lander den færdige pris uden evt. laktillæg og uden et evt. anhængertræk på 356.000 kr., og det er lige til den dyre side.
Vi har tidligere testet både Elroq 50 og Elroq 60, og vi vil på den baggrund pege på Elroq 60 med Premiumpakken til en samlet pris på 279.000 kr. som det mest fornuftige køb.
Her kan man godt undvære den justerbare undervogn, idet 60’eren ikke har fået den sportsundervogn, som denne testede 85 Sportline er forsynet med. Dermed kører den som udgangspunkt ganske komfortabelt.

Der er udmærket plads ved bagsædet, uden at det føles overdådigt. Midterpladsen generes af konsollen ved gulvet. Der er friskluftdyser og mægtig fint lys.
Rækkevidden og ladetiden er o.k.
I denne 85’er kørte vi 390 km ved 20 grader på motorvej med 110 km/t. Til sammenligning kørte vi 100 km kortere i 60’eren, og det vil nok for mange stadig være tilstrækkeligt.
Den testede 85’er kan lade med op til 135 kW, mens 60’eren kan lade med op til 165 kW. Det er udmærkede værdier, og du kan i i bilkortet herover se, præcis hvor meget energi vi fik tilført ved vores ladetest.

Bagagerummet er på 470 liter, og det har mange smarte funktioner. F.eks. kan ladekablet placeres under hattehylden, så det er let at komme til. Bagsædet kan foldes forover i tre dele. Bilen må udstyres med anhængertræk (8.995 kr.), og den må trække op til 1.000 kg.
Er Skoda Elroq et godt køb?
Uanset valg af variant får man en velkørende elbil, hvor man dagligt vil glæde sig over de gode assistentsystemer, der er lette at aktivere, og som er løser opgaven godt.
Den adaptive fartpilot kan selv justere hastigheden efter de aktuelle fartgrænser og vejens forløb, og det virker meget fint med kun få undtagelser. Og vognbaneassistenten er god til at se vognbanen og placere sig korrekt.
Vælger man Premium-pakken med de fantastiske LED-forlygter af matrix-typen, får man et lys foran bilen, der kun sjældent er set bedre.
Skoda Elroq er således samlet set en vellykket familiebil, der uden tvivl vil tilfredsstille de flestes behov for en moderne elbil. Men pas på, at den ikke bliver for dyr.
Se flere fotos af Skoda Elroq





Skoda Elroq er i øjeblikket danskernes mest efterspurgte bilmodel. Her har vi testet Elroq 85 Sportline. Den koster 335.000 kr., men er her udstyret med en Advanced-pakke til 27.495 kr., anhængertræk til 8.995 kr. og grå metallak til 5.995 kr. Dermed lander prisen på 377.480 kr.