Logo

Skoda Octavia – pladsmesteren

Tests

Biltest

23. januar 2018

Skoda Octavia fra siden

Foto: Søren W. Rasmussen

Søren W. Rasmussen

Skoda Octavia har fået et nænsomt facelift, men byder stadig på masser af plads og god komfort. Og nu er sikkerheden også ajourført.

Skoda Octavia

1.0 TSI Style (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Fordele

Ulemper

Pris

265.880 kr.

Maks. effekt

115 hk

Skoda Octavia har i mange år været en populær bil i Danmark, og selvom den nuværende udgave har fire år på bagen, opleves den stadig som en moderne bil.

Den har nyligt fået et facelift, hvor sikkerheden er opdateret, og hvor instrumentbordet har fået en lille opdatering med mulighed for tilkøb af en stor skærm med navigationsanlæg.

Udvendigt kendes den nye generation på de opdelte forlygter, hvor to lygter i hver side udgør nær- og fjernlys. De er søgt pænt integreret med både skærme og kølergrill, men sidder alligevel på en måde, hvor man lige skal vænne sig til designet.

Fin 1.0-liters motor

Under motorhjelmen er der nyheder på vej, idet en 1.5-liters benzinmotor nu skal overtage arven efter den vellykkede 1.4-liters motor med 150 hk. Den har vi endnu ikke prøvet, men den skal godt nok opføre sig formidabelt, hvis den skal retfærdiggøre en merpris i forhold til denne 1.0-liters udgave, som vi her har kørt.

Skoda Octavia kabine

Instrumentbordet er ikke ændret markant, men materialerne opleves rare, og alle samlinger og finish er nydelig.

Den lille trecylindrede 1.0-liters turbomotor gør det nemlig forbløffende godt og giver både god fremdrift og et lavt støjniveau. Det er næsten ubegribeligt, at det kan lade sig gøre at skabe en så kultiveret motor, men motoren imponerer, og det er det vigtigste.

Læs flere biltest på motor.dk

Vores udgave havde en sekstrins manuel gearkasse, og også her nyder man det præcise gearskifte. Vi vil dog alligevel reklamere for den selvskiftende DSG-automatgearkasse til bare 20.000 kroner ekstra. Den vil utvivlsomt øge køreglæden betydeligt.

På papiret kører Octavia 1.0 med manuelt gear 20,8 km pr. liter, og under vores forbrugsmåling klarede vi faktisk hele 24 km pr. liter. Det gør det ret uinteressant at overveje en diesel i stedet, hvis det alene handler om brændstoføkonomi.

Skoda Octavia bagagerum

Bagklappen åbner højt og giver næsten uhindret adgang til bagagerummets 590 liter.

Sikkerheden er forbedret

Octavia blev sikkerhedstestet ved introduktionen i 2013 og høstede de maksimale fem stjerner fra Euro NCAP. Den nye udgave er ikke testet endnu, men den vil givetvis klare sig godt, selvom kravene er strammet en del siden dengang.

Det skyldes primært, at alle udgaver af Octavia nu har en ret avanceret automatisk nødbremse som standard. Tilkøber man en adaptiv fartpilot, får man endda en endnu mere avanceret nødbremse med i købet, idet sensoren foran bilen bliver af en finere kvalitet. Det vil vi klart anbefale, da merprisen er nede på 5.600 kroner.

Er man interesseret i den store skærm med Columbus-navigationsanlægget, kan man endda tilkøbe en attraktiv udstyrspakke til 27.000 kroner, som inkluderer både den store Columbus-skærm og den aktive fartpilot samt en række andre nyttige dele. Skærmen rummer danske menuer, men systemet kan stadig ikke tale dansk. Sidstnævnte er bare ikke godt nok anno 2017.

Skoda Octavia skærm

Den store skærm giver bilen et moderne look, og er rar at betjene i hverdagen. Navigationsanlæg, Apple CarPlay og en fin DAB-radio er blot nogle af mulighederne i Columbus-radioen til 22.500 kr.

Masser af plads

Octavia fås i to udgaver i form af enten denne femdørs hatchback eller som stationcar. I begge tilfælde får man en rummelig bil til en attraktiv pris. Merprisen for stationcaren er 20.000 kroner, og den er værd at overveje.

Med 1.0-liters motor må Octavia trække 1.300 kg, og vælger man topudgaven med en stor toliters dieselmotor øges trækvægten til 1.600 kg.