Logo

Skoda Scala - en ven af familien

Tests

Biltest

1. august 2019

Skoda Scala set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Der er bemærkelsesværdig god benplads på bagsædet og et pænt stort bagagerum i den nye Skoda Scala. Sikkerhed og komfort er samtidig i top.

Skoda Scala

1.6 TDI Ambition DSG (Diesel)

FDMs ekspertvurdering

Skoda Scala set bagfra

Fordele

Plads / Udstyr / Indretning

Ulemper

Motorstøj / Ikke tre års garanti

Pris

254.990 kr.

Maks. effekt

115 hk

Her er en bil, der formentlig vil kunne skabe glæde hos alle familiens medlemmer – også eventuelt de firbenede af slagsen. For i Skoda Scala er der gjort ekstra meget ud af at skabe god komfort til alle i bilen.

Ved forsæderne er der meget fin siddekomfort og gode fralægningspladser, ved bagsædet er der umanerlig god benplads, loftshøjde og fine friskluftdyser. Og bagagerummet ligner noget, man ellers finder i en stationcar, og med 467 liter er der god plads – også til et mindre hundebur eller lignende.

Den nye Scala ligner dermed et godt køb for dem, der lægger ekstra vægt på god plads, men som samtidig gerne vil holde økonomien i ave. Priserne begynder ved 190.000 kr., og det er en skarp pris plads, udstyr og indretning taget i betragtning. Konkurrenterne er biler i det, vi kalder Golf-klassen, men da akselafstanden i Scala er vokset betydeligt, vil bilen pr. automatik høre til blandt de mest rummelige i klassen.

Oplagte konkurrenter er Kia Ceed, Opel Astra og Peugeot 308, der alle koster omtrent det samme.

Skoda Scala kabine

Førerpladsen er flot indrettet med en stor opretstående skærm i midten og masser af gode fralægningspladser.

Flot udstyr og sikkerhed

Vi har testet Ambition-udgaven af Scala, der er mellemniveauet. Her får man et pænt udstyrsniveau inklusive det sikkerhedsudstyr, der har været med til at sikre en flot topkarakter, da bilen nyligt blev sikkerhedstestet af Euro NCAP.

På komfortsiden finder vi LED-lygter for og bag, en fin indretning med en opretstående skærm i midten til bl.a. radio og telefon samt klimaanlæg. Der er 23.000 kr. op til næste udstyrsniveau, Style, og her får man endvidere dynamiske LED-forlygter, en større trykfølsom skærm med indbygget bakkamera og Apple CarPlay samt nøglefri adgang og start af bilen. Det giver god mening at vælge den udgave.

Skoda tilbyder derudover et hav af udstyrsdetaljer såsom digital instrumentering, elektrisk bagklap, adaptiv fartpilot og kommunikation mellem bil og mobiltelefon.

Skoda Scalas bagagerum er stort

Bagagerummet har en hattehylde som i en hatchback, men der er god plads. En dobbeltbund koster 1.900 kr. ekstra.

Vælg benzinmotoren

Vores testbil var udstyret med en 1.6-liters dieselmotor med 115 hk i kombination med automatgearet DSG. Sidstnævnte havde en meget lækker funktion og var bestemt merprisen på 20.000 kr. værd. Det vil vi anbefale uanset valg af motor.

Men dieselmotoren var derimod ikke den oplevelse, vi havde ventet. Den støjer hørbart og virker ikke specielt oplagt. Vi vil derfor i stedet pege på udgaven med en 1.0-liters benzinmotor, ligeledes med 115 hk og automatgear. Den er 18.000 kr. billigere og kan derfor næsten finansiere springet op til Style-udstyrsniveauet.

Vores anbefaling bliver derfor Skoda Scala 1.0 TSI DSG Style til 260.000 kr. Så har man en bil med et flot udstyrsniveau, masser af plads og meget fin kørekomfort med en bemærkelsesværdig komfortabel affjedring.

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig