Toyota Corolla Cross – Sidste tur uden el
Biltest
19. september 2023

Foto: Karsten Meyland Lemche

Hybridteknikken fra Toyota viser sig fra den bedste side i Corolla Cross. Alligevel har man en fornemmelse af, at det er sidste møde med en bil som denne, der ikke kan lades op.
Toyota Corolla Cross
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Køreegenskaber / Forbrug / Udstyr
Ulemper
Materialekvalitet / Tagræling / Motorstøj
Pris
384.990 kr.
Har man ikke mod på en bil, der skal lades op, så er denne udgave af Toyota Corolla Cross en overvejelse værd. Den har den nyeste generation af mærkets hybridteknik, og sammen med den nye 1.8-liters motor får man faktisk en fin køreoplevelse med et højt komfortniveau både hvad motor og køregenskaber angår.
Fabrikken stiller 20 km pr. liter i udsigt, og det er bestemt inden for rækkevidde, viste vores test, og dermed møder man også en et af de stærkeste argumenter for at købe denne bil.

Førerpladsen er enkel i sin indretning, men den store skærm i midten ser noget eftermonteret ud, som den stikker op fra instrumentbordet.
Hvad koster Toyota Corolla Cross?
Vi har testet udgaven med Comfort-pakken til 385.000 kr., og her får man masser af lækkert udstyr inkl. p-sensorer, elbagklap og advarsel for biler i den blinde vinkel og bagved bilen, når man bakker.
Comfort-pakken er en tillægspakke til grundudgaven, og den koster 20.000 kr. Det er en o.k. pris, men alligevel sidder man ikke tilbage med et samlet indtryk af en bil i den bedste klasse. Hertil er f.eks. kabinens hårde materialer og plast-tagrælingens lidt dalrende fastgørelse utidssvarende.
Men vil man have en Corolla Cross, så er denne 1.8’er et bedre køb end den noget dyrere 2.0-liters udgave, når pris, køreoplevelse og udstyr vejes op mod hinanden.

Skærmen byder bl.a. på trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto, og det fungerer fint. Alle menuer er på dansk, men før hver tur skal man bekræfte, at man er indforstået i den måde Toyota håndterer data på – lidt besværligt.
Plusser og minusser
Vores testblok har en del noter, der trækker op i den samlede vurdering af bilen. Det er f.eks. den store skærm, der er godt placeret, og som tillader trådløs spejling af mobiltelefonen via Apple CarPlay eller Android Auto. Det er godt, og det fungerer godt.
Vi kunne også godt lide det separate klimapanel, hvorfra man på enkel vis kunne styre indeklimaet. Skærmen i midten viser også et fint billede, når man bakker, og der er dynamiske linjer, der hjælper med bakke-opgaven.
Andre fine detaljer er f.eks. den nøglefri betjening af bilen, de komfortable sæder, det gode udsyn og ikke mindst hybridmotorens behagelige måde at klare bykørsel på, hvor man ofte kører på elmotoren alene.
På minussiden har vi noteret samme hybridmotors noget høje omdrejningstal, når man giver den gas på motorvejen, ligesom gearvælgerens gammeldags mekaniske funktion irriterer med sin lidt knoklede bevægelse.
Der er plads til trådløs opladning af mobiltelefonen foran gearstangen, men rummet er placeret, så telefonen falder ned på gulvet, hvis man drejer skarpt eller accelererer hurtigt. Det er en klar ommer!

Bagsædepladsen hører ikke til de bedste i klassen, men der er mulighed for at fastgøre autostole i isofix-beslagene ved de to yderpladser.
Hvordan kører Toyota Corolla Cross?
Bag rattet nyder man, at bilen er letkørt. Som i alle biler med automatgear er køreopgaven enkel, og man har et godt udsyn fra førerpladsen, ligesom bilen er enkel at placere på vejen. Den kører også grundlæggende pænt ligeud og føles ikke særlig sidevindsfølsom.
Så på den måde får man en god bil, der ikke giver det store køreindtryk på godt og ondt. De indbyggede p-sensorer og kameraet gør det let at parkere bilen, og om natten er forlygterne gode, og de har automatisk op- og nedblænding, så man kan køre mest muligt med det lange lys på.
Sikkerhedsmæssigt er Corolla Cross på et højt niveau, og bilen fik de maksimale fem stjerner ved sikkerhedstesten hos Euro NCAP i 2022.
Samlet set er køreoplevelsen således god, men sammenligner man med en elbil til samme pris, så falder Corolla Cross håbløst igennem. Elbilerne er samlet set er både bedre at køre i, billigere at eje og mere miljøvenlige. Det ved de også hos Toyota, og der kommer derfor masser af rene elbiler fra Toyota i de kommende år. En bil som denne Corolla Cross er derfor ikke en, som vi forventer vil leve mange år endnu.

Bagagerummet rummer 425 liter. Det er ikke super stort, men reelt indrettet og let tilgængeligt.
Er Toyotas garanti god?
Som nævnt er der en del både plusser og minusser ved bilen, og kan man leve de anførte minusser, får man til gengæld en bil med en tryg garanti, der i princippet holder i op til 10 år, hvis man husker at servicere bilen hos Toyota.
Garantien er bygget op på den måde, at den egentlig kun er på tre år eller 100.000 km. Men den forlænges med et år ad gangen, når man sender bilen til serviceeftersyn. Det kaldes for en service-aktiveret garanti, og det skaber tryghed om bilejerskabet, uden at man kan køre på rent frihjul som bilejer.
Køber man bilen brugt, kan man endda genindtræde i ordningen, selvom den skulle være faldet ud. Det kræver dog, at man får bilen serviceret og ordnet efter værkstedets anbefalinger. En så lang og omfattende garanti-lignende ordning er der ikke mange andre bilmærker, der yder, og det er i sig selv noget, der taler for en Toyota.
Vi har beregnet, at det koster 4,10 kr. pr. km at eje bilen i en periode på fem år og 100.000 km. Det er et rimeligt niveau, uden at det er blandt de laveste priser, vi har set for biler i denne prisklasse. Corolla Cross er derfor en bil, der lægger op til et langt og trygt ejerskab frem for at være et godt her og nu-tilbud.




Toyota Corolla Cross er en ret høj hybridbil med god plads ved forsæderne og i bagagerummet, mens bagsædepladsen ikke imponerer i samme grad.